• Stolt Farsa
    Thu 25 Feb 2021 08:48
    748 visningar
    22 svar
    22
    748

    Varför jag inte vill bli lärare

    Först och främst

    Hatten av för alla lärare där ute. Ni behövs verkligen. Jag skulle på sätt och vis tycka att det vore ett roligt yrke men jag skulle ha svårt för elever som inte lyssnar och stör på lektionen.

    Jag jobbar inom IT och åker ibland på konferenser och lyssnar på talare, o.s.v. och jag är väldigt kategorisk. Jag är av åsikten att är man inte intresserad så går man helt enkelt därifrån. Det är inte solidariskt mot den som håller föredraget och du slösar också bort din egen tid.

    Nu fungerar tyvärr inte den här principen i grundskolan eftersom det är skolplikt och barnen är förpliktigade att gå i skolan. Då kan man ju inte på samma sätt be någon gå som man tycker stör eller inte alls lyssnar.

    Av den anledningen skulle jag aldrig kunna bli lärare eftersom jag har en väldigt svartvit syn på den här biten. Men som sagt, hatten av för er som orkar med detta fina yrke.

    MVH

  • Svar på tråden Varför jag inte vill bli lärare
  • Thu 25 Feb 2021 09:00
    #1

    Ok.

  • Anonym (Lärar­eigrun­dskola­)
    Thu 25 Feb 2021 09:17
    #2

    Nä, läraryrket passar inte alla.

    Vad som krävs är att ha ett starkt ledarskap, vara en inspirerande karaktär. Att ge frihet under ansvar samt att strukturera utbildningen efter barnena behov. Om ms. Gör detta, blir jobbet väldigt tacksamt - och det snabbt. Handlar om att ha balls & inte vika en tum.

  • Anonym (lll)
    Thu 25 Feb 2021 09:33
    #3
    +1
    Stolt Farsa skrev 2021-02-25 08:48:49 följande:

    Först och främst

    Hatten av för alla lärare där ute. Ni behövs verkligen. Jag skulle på sätt och vis tycka att det vore ett roligt yrke men jag skulle ha svårt för elever som inte lyssnar och stör på lektionen.

    Jag jobbar inom IT och åker ibland på konferenser och lyssnar på talare, o.s.v. och jag är väldigt kategorisk. Jag är av åsikten att är man inte intresserad så går man helt enkelt därifrån. Det är inte solidariskt mot den som håller föredraget och du slösar också bort din egen tid.

    Nu fungerar tyvärr inte den här principen i grundskolan eftersom det är skolplikt och barnen är förpliktigade att gå i skolan. Då kan man ju inte på samma sätt be någon gå som man tycker stör eller inte alls lyssnar.

    Av den anledningen skulle jag aldrig kunna bli lärare eftersom jag har en väldigt svartvit syn på den här biten. Men som sagt, hatten av för er som orkar med detta fina yrke.

    MVH


    Jag håller med dig om att du inte ska vara lärare. Hälsningar från en som arbetat i skolan i 27 år. 

    Är dock nyfiken på varför du skrev ditt smått enkelspåriga inägg över huvud taget. Jag kan också skriva inlägg om olika yrken där jag inte vill arbeta, men vad är det för vits med det?
    Och varför tror du att man inom din bransch bara kan resa på sig och gå? Reser du dig och lämnar en föreläsning, trots att din chef och kollegor kanske är med och tycker du beter sig väldigt oborstat? 
  • Anonym (Hunde­n)
    Thu 25 Feb 2021 10:01
    #4
    +1

    Jag kan berätta att det inte anses ok att lämna en föreläsning mitt i. Det stör både de andra åhörarna och den som pratar. Ditt beteende är illa sett av många.

  • Stolt Farsa
    Thu 25 Feb 2021 10:24
    #5
    Anonym (lll) skrev 2021-02-25 09:33:42 följande:
    Jag håller med dig om att du inte ska vara lärare. Hälsningar från en som arbetat i skolan i 27 år. 

    Är dock nyfiken på varför du skrev ditt smått enkelspåriga inägg över huvud taget. Jag kan också skriva inlägg om olika yrken där jag inte vill arbeta, men vad är det för vits med det?
    Och varför tror du att man inom din bransch bara kan resa på sig och gå? Reser du dig och lämnar en föreläsning, trots att din chef och kollegor kanske är med och tycker du beter sig väldigt oborstat? 
    Jag trodde man fick skriva som man tyckte på FL om man gör det på ett städat sätt vilket jag tycker att jag gjorde. Jag hade aldrig åkt till en konferens om jag inte var där för att lyssna. Har jag åkt dit för att lyssna så göra jag det även om alla bitar inte är intressanta i föredraget.

    Varför skrev jag mitt inlägg ja för att jag vill måla upp en bild om hur jag skulle vilja att det var även om det inte är möjligt. dvs att man aldrig stör på en lektion/föredrag och att man inte ens går till om man inte är intresserad och det går ju inte att applicera på grundskolan eftersom det är skolplikt. SÅ jag ville belysa dilemmat det var min poäng. Men det var bra att du gav mig mothugg det skadar inte.

     
  • Stolt Farsa
    Thu 25 Feb 2021 10:25
    #6
    Anonym (Hunden) skrev 2021-02-25 10:01:30 följande:

    Jag kan berätta att det inte anses ok att lämna en föreläsning mitt i. Det stör både de andra åhörarna och den som pratar. Ditt beteende är illa sett av många.


    Stör man är det väl ändå bättre att lämna. Sitter man tyst och lyssnar skall man såklart inte gå.
  • Anonym (Hunde­n)
    Thu 25 Feb 2021 10:29
    #7
    Stolt Farsa skrev 2021-02-25 10:25:05 följande:

    Stör man är det väl ändå bättre att lämna. Sitter man tyst och lyssnar skall man såklart inte gå.


    Du stör NÄR du lämnar. Du går framför folk, blir ett blickfång och distraherar både de som lyssnar och den som pratar, dörren låter mm. Dessutom kan föreläsaren ta illa upp och bli nervös. Vill man gå från en föreläsning gör man det under en paus.
  • Stolt Farsa
    Thu 25 Feb 2021 10:33
    #8
    Anonym (Hunden) skrev 2021-02-25 10:29:30 följande:
    Du stör NÄR du lämnar. Du går framför folk, blir ett blickfång och distraherar både de som lyssnar och den som pratar, dörren låter mm. Dessutom kan föreläsaren ta illa upp och bli nervös. Vill man gå från en föreläsning gör man det under en paus.
    Är det då bättre att någon som är högljudd, kastar suddgummim avbryter och driver men läraren sitter kvar?
  • Anonym (Hunde­n)
    Thu 25 Feb 2021 10:38
    #9
    Stolt Farsa skrev 2021-02-25 10:33:14 följande:

    Är det då bättre att någon som är högljudd, kastar suddgummim avbryter och driver men läraren sitter kvar?


    Det är alltså det du gör när du åker på konferens??? Seriöst. Du har större problem än jag trodde.
  • Stolt Farsa
    Thu 25 Feb 2021 11:00
    #10
    Anonym (Hunden) skrev 2021-02-25 10:38:00 följande:
    Det är alltså det du gör när du åker på konferens??? Seriöst. Du har större problem än jag trodde.
    Nej det gör jag inte. Trodde du överhuvudtaget att jag skulle kunna behålla mitt jobb då? Har du inte förstått något av det jag skrivit. Jag tror inte vi skall prata mer du och jag.
Svar på tråden Varför jag inte vill bli lärare