• Anonym (Kaffedraken)

    Letrozol 2021

    Hej!

    Jag ska börja med letrozol under 2021 då jag blivit diagnostiserad med PCO. Jag har väldigt långa cykler men brukar oftast ägglossa av mig själv, dock väldigt glest. Med letrozol ska vi få hjälp med att göra min cykel mer regelbunden.

    Mannen ska på spermaprov på måndag (tydligen testar de honom i samma veva för att bara kolla att allt står rätt till där) och jag väntar på min mens så att jag ska få spola mina äggledare innan vi drar igång med letrozol.

    Jag har dock ett problem. Jag är just nu på CD41 och har testat med ÄL-stickor i över tre veckor, inget utslag och inte heller någon temphöjning. Har sen i lördags haft väldigt små småblödningar (knappt någonting), igår blödde jag lite mer men behövde knappt ha binda och idag har det avstannat helt. Vad är detta? Känns absolut inte som mens. Har inga menssmärtor eller någonting... frustrerande då jag väntar in mensen för att få komma på spolning. Kanske någon där ute kan hjälpa mig?

  • Svar på tråden Letrozol 2021
  • Anonym (Kaffedraken)
    FrökenGG skrev 2021-03-07 18:18:22 följande:

    Tack! Det känns väldigt bra nu när man har sökt hjälp, är väldigt taggad på att denna skaffabarnresan ska ta slut, den har pågått i ca 2 år och nu med rätt förutsättningar känns det hoppfullt! :) Min mens kom idag så kör igång med letrozol på tisdag. Oj det är inte kul att ha så ojämn, var också det ett tag. Hoppas den kommer snart så du kan sätta igång! Har ni barn sedan tidigare eller är det första? Och har ni försökt länge eller hur upptäcktes diagnosen? :)


    Åh vad spännande, tisdag! Det är ju jättekul, håller alla tummar! Vad tufft för er att ha försökt så länge :( skönt att ni får hjälp nu! Har ni fått remiss till ivf om det inte funkar med letrozol?

    Detta är vårt första :) vi har bara försökt aktivt i cirka 6 månader, men jag kände på mig ganska snabbt att det var något som inte stämde. Har som sagt väldigt långa cykler och efter ägglossning tar det bara cirka 4-5 dagar innan jag börjar blöda (då är det ju omöjligt för ett befruktat ägg att hinna fästa). Jag fick kontakt med en privat gynekolog som har avtal med regionen som lyssnade på mig och snabbt diagnostiserade mig med pco. Huruvida jag någonsin haft ägglossning eller inte är oklart. Ser fram emot att få kortare cykler och faktiskt få ägglossning, känns viktigt om man vill ha barn ;)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Varbergstjej skrev 2021-03-08 09:07:51 följande:

    Åh vad spännande, tisdag! Det är ju jättekul, håller alla tummar! Vad tufft för er att ha försökt så länge :( skönt att ni får hjälp nu! Har ni fått remiss till ivf om det inte funkar med letrozol?

    Detta är vårt första :) vi har bara försökt aktivt i cirka 6 månader, men jag kände på mig ganska snabbt att det var något som inte stämde. Har som sagt väldigt långa cykler och efter ägglossning tar det bara cirka 4-5 dagar innan jag börjar blöda (då är det ju omöjligt för ett befruktat ägg att hinna fästa). Jag fick kontakt med en privat gynekolog som har avtal med regionen som lyssnade på mig och snabbt diagnostiserade mig med pco. Huruvida jag någonsin haft ägglossning eller inte är oklart. Ser fram emot att få kortare cykler och faktiskt få ägglossning, känns viktigt om man vill ha barn ;)


    Ja det har varit väldigt tufft, men jag blev gravid i somras och sen fick jag tyvärr ett MA. Och efter det försökte vi i några månader till men det hände ingenting. Då sökte vi hjälp på en privat klinik och fick diagnosen. Inte konstigt att man inte blir gravid när man nästan aldrig har ägglossning. Nej tyvärr ingen remiss till ivf än eftersom att jag är under 25. Men min läkare verkar hoppfull eftersom jag ändå blivit gravid en gång trots oddsen, och annars kan vi göra ivf privat och finansiera det själva men det tyckte han var onödigt ;) Vad skönt att du fick hjälp så pass fort! Önskar verkligen att jag hade kollat upp tidigare... åhh håller verkligen tummarna för dig!! Så jobbigt med all väntan :o
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej på er! Här går det seeegt.

    Är på cd 11 och har otroligt svaga äl test (mycket svagare än tidigare cykler). Har jag otur så blir ägglossningen lika sen som alltid (dag 18-19). Imorgon ska jag på vul och tror nog inte att någon äggblåsa är på väg faktiskt. Tror dosen på 2.5 är för klen, då de allra flesta får dubbel och trippeldos.

    Kul att vi är några som följs åt för oss är det första barnet och vi fick ma förra året (1 år sedan) och den graviditeten blev vi snabbt gravida med (2a försöket). Så vi har verkligen fått känna på nu att det inte alltid går så fort som man hade önskat, och att det INTE alltid är lättare att bli gravid efter missfall/medicinsk abort.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Steeph skrev 2021-03-08 11:12:49 följande:

    Hej på er! Här går det seeegt.

    Är på cd 11 och har otroligt svaga äl test (mycket svagare än tidigare cykler). Har jag otur så blir ägglossningen lika sen som alltid (dag 18-19). Imorgon ska jag på vul och tror nog inte att någon äggblåsa är på väg faktiskt. Tror dosen på 2.5 är för klen, då de allra flesta får dubbel och trippeldos.

    Kul att vi är några som följs åt för oss är det första barnet och vi fick ma förra året (1 år sedan) och den graviditeten blev vi snabbt gravida med (2a försöket). Så vi har verkligen fått känna på nu att det inte alltid går så fort som man hade önskat, och att det INTE alltid är lättare att bli gravid efter missfall/medicinsk abort.


    Oj vad spännande med vul imon, du får uppdatera hur det går!! Håller tummarna att någon äggblåsa har växt till sig! :) vet verkligen känslan! Vi trodde att vi skulle bli gravida igen direkt efter vårt ma för man har ju hört att det är lättare, men icke :/
  • Anonym (Kaffedraken)
    FrökenGG skrev 2021-03-08 10:30:28 följande:

    Ja det har varit väldigt tufft, men jag blev gravid i somras och sen fick jag tyvärr ett MA. Och efter det försökte vi i några månader till men det hände ingenting. Då sökte vi hjälp på en privat klinik och fick diagnosen. Inte konstigt att man inte blir gravid när man nästan aldrig har ägglossning. Nej tyvärr ingen remiss till ivf än eftersom att jag är under 25. Men min läkare verkar hoppfull eftersom jag ändå blivit gravid en gång trots oddsen, och annars kan vi göra ivf privat och finansiera det själva men det tyckte han var onödigt ;) Vad skönt att du fick hjälp så pass fort! Önskar verkligen att jag hade kollat upp tidigare... åhh håller verkligen tummarna för dig!! Så jobbigt med all väntan :o


    Åh vad tråkigt att höra! Jobbigt att gå igenom <3 skönt i alla fall, som din läkare säger, att du ändå kan bli gravid. Kanske en liten tröst i sammanhanget... men så viktigt att ni nu har fått hjälp. Det kommer alldeles säkert lösa sig för er!

    Ja, väntan är den värsta. Men försöker landa i det och inte stressa upp mig. Tänker också att jag ställer mig in på ivf, och blir det bebis innan med hjälp av letrozol så är det bara en välkommen överraskning! Haha, kanske låter cyniskt men för min egen del så vill jag ta ner förväntningarna lite. Det är så jobbigt att månad in och månad ut hoppas och tro för att sedan bli besviken..
  • Anonym (Kaffedraken)
    Steeph skrev 2021-03-08 11:12:49 följande:

    Hej på er! Här går det seeegt.

    Är på cd 11 och har otroligt svaga äl test (mycket svagare än tidigare cykler). Har jag otur så blir ägglossningen lika sen som alltid (dag 18-19). Imorgon ska jag på vul och tror nog inte att någon äggblåsa är på väg faktiskt. Tror dosen på 2.5 är för klen, då de allra flesta får dubbel och trippeldos.

    Kul att vi är några som följs åt för oss är det första barnet och vi fick ma förra året (1 år sedan) och den graviditeten blev vi snabbt gravida med (2a försöket). Så vi har verkligen fått känna på nu att det inte alltid går så fort som man hade önskat, och att det INTE alltid är lättare att bli gravid efter missfall/medicinsk abort.


    Åh, vad jobbigt med MA... skickar styrkelramar!

    Ge inte upp hoppet, du kan bli positivt överraskad på VUL :) och annars, som du säger, får du säkert dubbel dos nästa gång. Vilka test kör du med? Tycker clearblue med smiley är den lättaste att läsa av, blir bara knäpp av att försöka tolka testen själv haha...
  • Anonym (Kaffedraken)

    Nu har jag varit på vul cd 12. En follikel på 17-18 mm på vänster sida. Slemhinna på 7.8 mm. Har responderat perfekt enligt läkaren. Endast tagit enkeldos. Så nu är vi ordinerade sex varannan dag.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Steeph skrev 2021-03-09 14:03:20 följande:

    Nu har jag varit på vul cd 12. En follikel på 17-18 mm på vänster sida. Slemhinna på 7.8 mm. Har responderat perfekt enligt läkaren. Endast tagit enkeldos. Så nu är vi ordinerade sex varannan dag.


    Vad roligt att höra! Heja dig! Håller alla tummar för er nu <3
  • Anonym (Kaffedraken)
    Steeph skrev 2021-03-09 14:03:20 följande:

    Nu har jag varit på vul cd 12. En follikel på 17-18 mm på vänster sida. Slemhinna på 7.8 mm. Har responderat perfekt enligt läkaren. Endast tagit enkeldos. Så nu är vi ordinerade sex varannan dag.


    Yay! Så fint att höra att det ser bra ut, håller tummarna för dig!
Svar på tråden Letrozol 2021