• Thu 25 Feb 2021 08:57
    57516 visningar
    673 svar
    673
    57516

    Letrozol 2021

    Hej!

    Jag ska börja med letrozol under 2021 då jag blivit diagnostiserad med PCO. Jag har väldigt långa cykler men brukar oftast ägglossa av mig själv, dock väldigt glest. Med letrozol ska vi få hjälp med att göra min cykel mer regelbunden.

    Mannen ska på spermaprov på måndag (tydligen testar de honom i samma veva för att bara kolla att allt står rätt till där) och jag väntar på min mens så att jag ska få spola mina äggledare innan vi drar igång med letrozol.

    Jag har dock ett problem. Jag är just nu på CD41 och har testat med ÄL-stickor i över tre veckor, inget utslag och inte heller någon temphöjning. Har sen i lördags haft väldigt små småblödningar (knappt någonting), igår blödde jag lite mer men behövde knappt ha binda och idag har det avstannat helt. Vad är detta? Känns absolut inte som mens. Har inga menssmärtor eller någonting... frustrerande då jag väntar in mensen för att få komma på spolning. Kanske någon där ute kan hjälpa mig?

  • Svar på tråden Letrozol 2021
  • Wed 10 Mar 2021 16:01
    #31
    Varbergstjej skrev 2021-03-10 12:21:25 följande:

    @frökenGG hur går det för dig? Mår du ok på tabletterna?


    Jag mår okej, har haft ont i huvudet under dessa dagar jag tagit letrozol och kanske varit liiite mer lättirriterad än vanligt men det är inga större problem. Mest exalterad och känner verkligen att tiden går sakta, vill bara komma in på vul och se hur det har gått ;)
  • Wed 10 Mar 2021 17:46
    #32
    FrökenGG skrev 2021-03-10 16:01:30 följande:

    Jag mår okej, har haft ont i huvudet under dessa dagar jag tagit letrozol och kanske varit liiite mer lättirriterad än vanligt men det är inga större problem. Mest exalterad och känner verkligen att tiden går sakta, vill bara komma in på vul och se hur det har gått ;)


    Skönt att höra att du mår okej! Ja, det förstår jag verkligen!! Kommer säkert gå jättefint ska du se :)
  • Thu 11 Mar 2021 08:59
    #33

    Tack snälla varbergstjej och stickling. Vi är dock lite konfunderade om ägget redan släppte samma dag som vul, men på natten. Som tur är så hann vi ligga vid kl 18 (jag gjorde vul kl 10 och då hade ju inte ägget släppt än).

    För min temp har sedan dess gått upp. Men jag hade inte positiva äl test under tisdagen utan det fick jag först igår. Så kroppen beter sig annorlunda efter letrozol iaf.

    Annars brukar jag ha positivt äl test 2-3 dagar och sedan en tempohöjning. Känns galet om temphöjningen kom innan positivt äl test haha. Jaja vi fortsätter mysa på

  • Fri 12 Mar 2021 19:17
    #34
    Steeph skrev 2021-03-11 08:59:34 följande:

    Tack snälla varbergstjej och stickling. Vi är dock lite konfunderade om ägget redan släppte samma dag som vul, men på natten. Som tur är så hann vi ligga vid kl 18 (jag gjorde vul kl 10 och då hade ju inte ägget släppt än).

    För min temp har sedan dess gått upp. Men jag hade inte positiva äl test under tisdagen utan det fick jag först igår. Så kroppen beter sig annorlunda efter letrozol iaf.

    Annars brukar jag ha positivt äl test 2-3 dagar och sedan en tempohöjning. Känns galet om temphöjningen kom innan positivt äl test haha. Jaja vi fortsätter mysa på


    Hm, vad konstigt. Tur att ni hann få in nåt försök innan tempen steg i alla fall. Har tempen varit fortsatt hög sedan dess?
  • Fri 12 Mar 2021 21:35
    #35
    Stickling skrev 2021-03-12 19:17:49 följande:

    Hm, vad konstigt. Tur att ni hann få in nåt försök innan tempen steg i alla fall. Har tempen varit fortsatt hög sedan dess?


    Ja det är ju de jag haft haha. så antingen så started lh utsöndringen under kvällen och att ägget släppte på natten mellan cd 12-13. Ägget släpper ju oftast mellan 18-23 mm så det var ju väldigt nära. Så nästa gång börjar vi ligga på cd 9 och varannan dag. Bättre att säkra upp haha.

  • Fri 12 Mar 2021 21:49
    #36
    Steeph skrev 2021-03-12 21:35:48 följande:

    Ja det är ju de jag haft haha. så antingen så started lh utsöndringen under kvällen och att ägget släppte på natten mellan cd 12-13. Ägget släpper ju oftast mellan 18-23 mm så det var ju väldigt nära. Så nästa gång börjar vi ligga på cd 9 och varannan dag. Bättre att säkra upp haha.


    Wow, snabba ryck alltså! Håller såklart tummarna för att det går vägen för er nu och att inga fler försök behövs, men bra ändå att ni annars nu vet lite mer hur ni ska tänka kring försöken. Hur brukar dina cykler se ut annars? Själv har jag oftast långa cykler, med ägglossning på allt mellan dag 15 och dag 24 - eller ja, utslag på testen, men troligen inte ägglossning varje gång pga PCOS - så ser fram emot att få kortare cykler med hjälp av Letrozolen framöver :)
  • Fri 12 Mar 2021 22:51
    #37
    Stickling skrev 2021-03-12 21:49:45 följande:

    Wow, snabba ryck alltså! Håller såklart tummarna för att det går vägen för er nu och att inga fler försök behövs, men bra ändå att ni annars nu vet lite mer hur ni ska tänka kring försöken. Hur brukar dina cykler se ut annars? Själv har jag oftast långa cykler, med ägglossning på allt mellan dag 15 och dag 24 - eller ja, utslag på testen, men troligen inte ägglossning varje gång pga PCOS - så ser fram emot att få kortare cykler med hjälp av Letrozolen framöver :)


    Ja jag fattar egentligen inte hur det Kunde gå såå fort. Men letrozol höjer ju fsh vilket i sin tur snabbar på äl. Jag har annars äl oftast runt dag 18-19 så oftast cykler på 31-32 dagar. Så att få äl på dag 12 känns sjukt. Dock kan man reagera olika från olika cykler. Så nästa månad kanske det går mer segt.
  • Mon 15 Mar 2021 06:22
    #38
    Steeph skrev 2021-03-12 22:51:48 följande:

    Ja jag fattar egentligen inte hur det Kunde gå såå fort. Men letrozol höjer ju fsh vilket i sin tur snabbar på äl. Jag har annars äl oftast runt dag 18-19 så oftast cykler på 31-32 dagar. Så att få äl på dag 12 känns sjukt. Dock kan man reagera olika från olika cykler. Så nästa månad kanske det går mer segt.


    Spännande att se hur det går framöver! Ovant men skönt med kortare cykler, väntan blir ju inte lika evinnerligt lång... :)
  • Tue 16 Mar 2021 12:34
    #39
    Stickling skrev 2021-03-15 06:22:40 följande:

    Spännande att se hur det går framöver! Ovant men skönt med kortare cykler, väntan blir ju inte lika evinnerligt lång... :)


    Ja verkligen, nu tycker FF att jag hade äl dag 14. Men jag chansar mellan dag 12-14 haha

    Hur mår ni andra och hur går det för er?

  • Thu 18 Mar 2021 09:22
    #40
    Steeph skrev 2021-03-16 12:34:04 följande:

    Ja verkligen, nu tycker FF att jag hade äl dag 14. Men jag chansar mellan dag 12-14 haha

    Hur mår ni andra och hur går det för er?


    Spännande! När får du testa? Håller alla tummar!

    Vi var hos gynekologen i tisdags och tog blodprover inför remiss till ivf och fick letrozol utskrivet. Så nu väntar jag in mensen för att kunna börja ta dom :) funkar inte letrozol för oss så känns det skönt att vi står i kö till ivf och det bör vara vår tur någon gång i höst i så fall. Hoppas ju innerligt att letrozolen fungerar dock!
Svar på tråden Letrozol 2021