• Thu 25 Feb 2021 08:57
    57546 visningar
    673 svar
    673
    57546

    Letrozol 2021

    Hej!

    Jag ska börja med letrozol under 2021 då jag blivit diagnostiserad med PCO. Jag har väldigt långa cykler men brukar oftast ägglossa av mig själv, dock väldigt glest. Med letrozol ska vi få hjälp med att göra min cykel mer regelbunden.

    Mannen ska på spermaprov på måndag (tydligen testar de honom i samma veva för att bara kolla att allt står rätt till där) och jag väntar på min mens så att jag ska få spola mina äggledare innan vi drar igång med letrozol.

    Jag har dock ett problem. Jag är just nu på CD41 och har testat med ÄL-stickor i över tre veckor, inget utslag och inte heller någon temphöjning. Har sen i lördags haft väldigt små småblödningar (knappt någonting), igår blödde jag lite mer men behövde knappt ha binda och idag har det avstannat helt. Vad är detta? Känns absolut inte som mens. Har inga menssmärtor eller någonting... frustrerande då jag väntar in mensen för att få komma på spolning. Kanske någon där ute kan hjälpa mig?

  • Svar på tråden Letrozol 2021
  • Tue 6 Apr 2021 11:14
    #61
    Varbergstjej skrev 2021-04-06 08:48:46 följande:

    STORT GRATTIS frökenGG! Så härligt att se!

    Jag tänker att den smärta du kan känna av är växtvärk och/eller biverkningar av letrozolen. Känns orimligt att du får ägglossning så fort och tidigt i cykeln? Vill du vara på säkra sidan så mys på varannan dag, då missar ni ju inte i alla fall :)

    Steeph- hur går det för dig? När har du BIM?

    Jag var på VUL idag. Äggblåsa på 21mm (hurra!) och beräknad ägglossning idag eller imorgon. Dock väldigt tunn slemhinna på enbart 6mm som inte är skiktad... hon sa att det inte måste påverka, men blir ändå orolig. Någon som vet?


    Hej !

    Vet du om letrozol skjuter upp äl ? Jag har regelbunden mens på 25/26 dagar. Slutade med första kuren den 31 mars. På dag 9 kände jag av en kraftig äl, speciellt på den högra sidan. Vi hade sex den kvällen natten mellan fredag/lördag. Vi hade även sex igår kväll. Enligt min app har jag äl idag, men jag hakar inte upp mig på den. Idag känner jag av lite molvärk bara. Är orolig att jag har missat =(
  • Tue 6 Apr 2021 11:41
    #62
    Varbergstjej skrev 2021-04-06 08:48:46 följande:

    STORT GRATTIS frökenGG! Så härligt att se!

    Jag tänker att den smärta du kan känna av är växtvärk och/eller biverkningar av letrozolen. Känns orimligt att du får ägglossning så fort och tidigt i cykeln? Vill du vara på säkra sidan så mys på varannan dag, då missar ni ju inte i alla fall :)

    Steeph- hur går det för dig? När har du BIM?

    Jag var på VUL idag. Äggblåsa på 21mm (hurra!) och beräknad ägglossning idag eller imorgon. Dock väldigt tunn slemhinna på enbart 6mm som inte är skiktad... hon sa att det inte måste påverka, men blir ändå orolig. Någon som vet?


    Jadu hahaha, är på cd 13 men ingen ägglossning än. Fick positiva test förra cykeln på cd 13 och äl på dag 14. Så tror det är lite förskjutet... väntar och väntar och väntar haha!

    Åh vad härligt! Vilken cykeldag är du på och dos?
  • Tue 6 Apr 2021 12:26
    #63
    Özlem03 skrev 2021-04-06 11:14:18 följande:

    Hej !

    Vet du om letrozol skjuter upp äl ? Jag har regelbunden mens på 25/26 dagar. Slutade med första kuren den 31 mars. På dag 9 kände jag av en kraftig äl, speciellt på den högra sidan. Vi hade sex den kvällen natten mellan fredag/lördag. Vi hade även sex igår kväll. Enligt min app har jag äl idag, men jag hakar inte upp mig på den. Idag känner jag av lite molvärk bara. Är orolig att jag har missat =(


    Hmm... jag vet inte om letrozol skjuter upp äl, men däremot är det ju hormoner du äter. Därför tänker jag att din kropp och ?normala? cykel kan påverkas. Letrozol är ju till för att stimulera en ägglossning, och om du tidigare haft ganska tidiga ägglossningar kan det ju rubbas- antingen att du får ännu tidigare (för att äggblåsorna växer snabbare), eller att det blir senare pga förändrad hormonbalans. Jag tror inte du ska oroa dig, om ni har haft sex när du tror dig känt av en ägglossning så har ni ju kanske prickat in det? Annars tänker jag att sex varannan dag är bra, då riskerar ni inte att missa. Tar du några ägglossningstest? Mäter temp?
  • Tue 6 Apr 2021 12:28
    #64
    Steeph skrev 2021-04-06 11:41:26 följande:

    Jadu hahaha, är på cd 13 men ingen ägglossning än. Fick positiva test förra cykeln på cd 13 och äl på dag 14. Så tror det är lite förskjutet... väntar och väntar och väntar haha!

    Åh vad härligt! Vilken cykeldag är du på och dos?


    Äsch vad jobbigt att det inte blev samma denna gången!! Men du går inte på VUL, eller hur var det? Väntan dödar ju en långsamt :))))))

    Jag är på CD13, första kuren med letrozol enkeldos. Verkar ju som att min kropp reagerar bra på det (!) men det är min slemhinna som oroar mig. Spelar ju ingen roll om jag lyckas på ägglossning, befrukta ägget och allt om det inte finns något att fästa i haha
  • Tue 6 Apr 2021 12:37
    #65
    Varbergstjej skrev 2021-04-06 12:26:31 följande:

    Hmm... jag vet inte om letrozol skjuter upp äl, men däremot är det ju hormoner du äter. Därför tänker jag att din kropp och ?normala? cykel kan påverkas. Letrozol är ju till för att stimulera en ägglossning, och om du tidigare haft ganska tidiga ägglossningar kan det ju rubbas- antingen att du får ännu tidigare (för att äggblåsorna växer snabbare), eller att det blir senare pga förändrad hormonbalans. Jag tror inte du ska oroa dig, om ni har haft sex när du tror dig känt av en ägglossning så har ni ju kanske prickat in det? Annars tänker jag att sex varannan dag är bra, då riskerar ni inte att missa. Tar du några ägglossningstest? Mäter temp?


    Hej

    Tack för ditt svar =) jag brukar ha ägglossning allt från dag 10-12. Jag brukar känna av äl varje cykel men denna gång med Letrozol kände jag av en kraftig äl redan på dag 9 så då passade vi på =) avvaktade 2 dagar och hade sex igår. Ska köpa stickor idag, och hoppas att det ff är starkt så vi kan köra på idag och imorgon. Imorgon är det med stor sannolikhet sista dagen på min fertila period. Känner av molvärk på båda sidorna samt huvudvärk. Vill bara bli gravid nu !!
  • Wed 7 Apr 2021 11:32
    #66

    Hej allihop!

    Tråkigt att se att så många av oss lider av samma sak men härligt att vi kan stötta varandra o hjälpas åt i denna berg och dalbana!

    Jag tog min sista letrozoltablett idag och ska in på VUL på onsdag nästa vecka (14/4). Håller alla tummar och tår att det går vägen för oss och alla er!!

  • Wed 7 Apr 2021 11:32
    #67

    Hej allihop!

    Tråkigt att se att så många av oss lider av samma sak men härligt att vi kan stötta varandra o hjälpas åt i denna berg och dalbana!

    Jag tog min sista letrozoltablett idag och ska in på VUL på onsdag nästa vecka (14/4). Håller alla tummar och tår att det går vägen för oss och alla er!!

  • Wed 7 Apr 2021 13:01
    #68
    siiimbooo skrev 2021-04-07 11:32:44 följande:

    Hej allihop!

    Tråkigt att se att så många av oss lider av samma sak men härligt att vi kan stötta varandra o hjälpas åt i denna berg och dalbana!

    Jag tog min sista letrozoltablett idag och ska in på VUL på onsdag nästa vecka (14/4). Håller alla tummar och tår att det går vägen för oss och alla er!!


    Lycka till !

    Hoppas att det funkar för dig.

    Själv har jag haft sjukt ont sen dag 9, är idag på dag 14 och fick imorse tjock vit flytning? Vi hade sex mellan dag 9/10 och då hade jag genomskinlig sekret, och sen hade vi sex i måndags på dag 12. Är rädd att letrozolen inte har hjälpt , vad tror du ??
  • Wed 7 Apr 2021 16:19
    #69
    Varbergstjej skrev 2021-04-06 12:28:31 följande:

    Äsch vad jobbigt att det inte blev samma denna gången!! Men du går inte på VUL, eller hur var det? Väntan dödar ju en långsamt :))))))

    Jag är på CD13, första kuren med letrozol enkeldos. Verkar ju som att min kropp reagerar bra på det (!) men det är min slemhinna som oroar mig. Spelar ju ingen roll om jag lyckas på ägglossning, befrukta ägget och allt om det inte finns något att fästa i haha


    Aah förstår! Ja jag reagerade också bra på letrozol första kuren. Är idag på cd 14 och nästan positiva äl test. Hoppas på äl runt dag 16. Har mer molvärk denna gång än sist, då kände jag inget alls haha...

    Jag har också haft lite tunn slemhinna ibland. Jag tar e vitamin och l-arginin för att försöka boosta slemhinnan samt dricker granatäppeljuice och använder varm vetekudde varje kväll.

    Fasen vad jag hoppas på att slippa ivf...
  • Wed 7 Apr 2021 20:12
    #70
    Özlem03 skrev 2021-04-07 13:01:19 följande:

    Lycka till !

    Hoppas att det funkar för dig.

    Själv har jag haft sjukt ont sen dag 9, är idag på dag 14 och fick imorse tjock vit flytning? Vi hade sex mellan dag 9/10 och då hade jag genomskinlig sekret, och sen hade vi sex i måndags på dag 12. Är rädd att letrozolen inte har hjälpt , vad tror du ??


    Detsamma!

    Har hört att man kan få mensvärkliknande känslor när man tar det och det ska växa. När har du VUL? Jag tror snarare det kan vara positivt att du känner något för då kanske det är något som händer i kroppen än att det skulle vara som vanligt! Jag tänker att det bästa bsra är att ni har sex varannan dag och sen hoppas på det bästa. Är det en tablett du körde på denna gången ?
Svar på tråden Letrozol 2021