• Thu 25 Feb 2021 08:57
    57751 visningar
    673 svar
    673
    57751

    Letrozol 2021

    Hej!

    Jag ska börja med letrozol under 2021 då jag blivit diagnostiserad med PCO. Jag har väldigt långa cykler men brukar oftast ägglossa av mig själv, dock väldigt glest. Med letrozol ska vi få hjälp med att göra min cykel mer regelbunden.

    Mannen ska på spermaprov på måndag (tydligen testar de honom i samma veva för att bara kolla att allt står rätt till där) och jag väntar på min mens så att jag ska få spola mina äggledare innan vi drar igång med letrozol.

    Jag har dock ett problem. Jag är just nu på CD41 och har testat med ÄL-stickor i över tre veckor, inget utslag och inte heller någon temphöjning. Har sen i lördags haft väldigt små småblödningar (knappt någonting), igår blödde jag lite mer men behövde knappt ha binda och idag har det avstannat helt. Vad är detta? Känns absolut inte som mens. Har inga menssmärtor eller någonting... frustrerande då jag väntar in mensen för att få komma på spolning. Kanske någon där ute kan hjälpa mig?

  • Svar på tråden Letrozol 2021
  • Thu 8 Apr 2021 10:24
    #81
    Varbergstjej skrev 2021-04-08 08:20:04 följande:

    Spännande, jag håller alla tummar för dig! Fick positivt på ägglossningstest idag, så håller tummarna för ägglossning imorgon eller på lördag. Får se när tempen höjs :) jag tar enbart folsyra, tänker att jag inte tar annat just nu. Funkar det inte denna gången får jag prata med min gynekolog om vi kan göra något åt slemhinnan :)

    Ja, verkligen. Vi fick brev i tisdags om att vår remiss kommit fram till reproduktionscenter. Blir kallade om cirka 6 månader. Hoppas verkligen att vi slipper, men känns ändå skönt att möjligheten finns. Oavsett så kommer vi klara detta! Det är väldigt få som för alltid går ofrivilligt barnlösa <3


    Tack! Imorse var det positivt här också så vi ligger verkligen i fas hihi skönt att ha någon man kan följa! Hur lång lutealfas har du?

    Ja, jag kommer kolla om man kan få östrogentillskott om min slemhinna är sisodär nästa cykel. Man vill ju att allt är ?perfekt?.

    Åh! Skönt att remiss kommit fram vad händer då när ni blir kallade? Är det utredning som kommer startas då?

    Ja jag är verkligen tacksam att möjligheten finns <3
  • Thu 8 Apr 2021 10:39
    #82
    Steeph skrev 2021-04-08 10:24:44 följande:

    Tack! Imorse var det positivt här också så vi ligger verkligen i fas hihi skönt att ha någon man kan följa! Hur lång lutealfas har du?

    Ja, jag kommer kolla om man kan få östrogentillskott om min slemhinna är sisodär nästa cykel. Man vill ju att allt är ?perfekt?.

    Åh! Skönt att remiss kommit fram vad händer då när ni blir kallade? Är det utredning som kommer startas då?

    Ja jag är verkligen tacksam att möjligheten finns <3


    Haha men vad roligt! Verkligen tajmat!

    Jag brukar ha väldigt kort lutealfas vilket suger. Brukar börja småblöda redan dag 5 och sen mens från typ dag 8. Men hoppas på att det rättar till sig nu, annars finns det ju nada chans för det lilla ägget att fästa... så tänker att börjar jag inte blöda så räknar jag med två veckor så att jag inte börjar paniktesta redan på onsdag typ? Haha! Hur lång lutealfas har du?

    Jaa verkligen! Annars spelar det ju liksom ingen roll att man får till ägglossning, prickar in den och allt det där. Slemhinnan måste ju ändå vara kanon den med. Herregud, det är så mycket som ska klaffa? När man var ung liksom matades man med att man blev gravid så fort man hade oskyddat sex, men nu när man väl försöker och inser hur SVÅRT det är så hade man ju kunnat strunta i p-piller och varit lugn ändå typ (hehe skojar ju lite men du förstår).

    Jaa, jag tror det? En utredning i form av konstaterad PCO är ju redan gjord. Sen har vi fått ta prover för vissa hormoner och hiv, syfilis, hepatit och röda hund. Min gynekolog säger att det inte är säkert att man gör en IVF direkt, det kan vara så att de vill stimulera på annat sätt än med letrozol först men det avgör dom på reproduktionscenter vad dom tycker är bäst. Oavsett så känns det ändå skönt att det finns en plan. Blir vi inte gravida på 6 månader med letrozol så kommer liksom nästa steg :)
  • Thu 8 Apr 2021 11:40
    #83
    Varbergstjej skrev 2021-04-08 08:22:08 följande:

    Åh, det har jag aldrig hört talas om! Du får mer än gärna återkomma med recension på om det funkat :) tänker att ni kanske ser det på ditt VUL? Håller alla tummar för att allt ser fint ut!


    Det ska jag göra!:)

    Tack håller tummarna för dig med att det tar sig !
  • Thu 8 Apr 2021 12:29
    #84

    hejsan. Hoppar också in här, jag och min sambo vill gärna skaffa ett gemensamt barn ihop och har försökt i snart 1 år. Står i kö för utredning men har sen 2018 en pcos diagnos redan. Vi skulle få vänta ca 6 månader så till hösten först. Men så länge vill man ju inte vänta och när man är 34 år, så ringde en privat klinik i sthlm och fick letrozol utskrivet samt en spruta. Kommer börja ta första tabletten imorgon på min födelsedag :) 

    Det jag undrar, har ni fått ägglossning ca 7 dagar efter sista tabletten eller har den kommit tidigare eller senare? läst lite här på fl men det är ju såklart olika. Kommer inte gå på ett vul så kommer köra på ägglossningstest och blir dom positiva tar man väl ovitrelle då?

  • Thu 8 Apr 2021 13:57
    #85
    xcuseme skrev 2021-04-08 12:29:54 följande:

    hejsan. Hoppar också in här, jag och min sambo vill gärna skaffa ett gemensamt barn ihop och har försökt i snart 1 år. Står i kö för utredning men har sen 2018 en pcos diagnos redan. Vi skulle få vänta ca 6 månader så till hösten först. Men så länge vill man ju inte vänta och när man är 34 år, så ringde en privat klinik i sthlm och fick letrozol utskrivet samt en spruta. Kommer börja ta första tabletten imorgon på min födelsedag :) 

    Det jag undrar, har ni fått ägglossning ca 7 dagar efter sista tabletten eller har den kommit tidigare eller senare? läst lite här på fl men det är ju såklart olika. Kommer inte gå på ett vul så kommer köra på ägglossningstest och blir dom positiva tar man väl ovitrelle då?


    Hej! Välkommen hit :)

    Jag tog min sista tablett förra onsdagen (31/3) och fick utslag på ägglossningstest idag (borde alltså ha ägglossning imorgon eller på lördag, cirka 9 dagar efter sista tabletten). Jag var på VUL och det fanns en blåsa på 21mm, så då var det enklare för mig att veta ungefär när den skulle spricka. Vad gäller ovitrelle vet jag inte, det enda jag har hört är att man kan, när man ser på VUL att det finns en stor fin blåsa, ta ovitrelle. Vet inte riktigt hur du ska gå till väga om du inte ska på VUL... kan du fråga gynekologen hur du ska agera? Vågar inte gissa på om det är vid positivt äl-test du ska ta för då försöker ju kroppen starta din ägglossning. Å andra sidan är det ju logiskt att du ska ta den då för att garantera en ägglossning... hmm... vet inte om du blev klokare av detta haha
  • Thu 8 Apr 2021 14:14
    #86
    Varbergstjej skrev 2021-04-08 10:39:28 följande:

    Haha men vad roligt! Verkligen tajmat!

    Jag brukar ha väldigt kort lutealfas vilket suger. Brukar börja småblöda redan dag 5 och sen mens från typ dag 8. Men hoppas på att det rättar till sig nu, annars finns det ju nada chans för det lilla ägget att fästa... så tänker att börjar jag inte blöda så räknar jag med två veckor så att jag inte börjar paniktesta redan på onsdag typ? Haha! Hur lång lutealfas har du?

    Jaa verkligen! Annars spelar det ju liksom ingen roll att man får till ägglossning, prickar in den och allt det där. Slemhinnan måste ju ändå vara kanon den med. Herregud, det är så mycket som ska klaffa? När man var ung liksom matades man med att man blev gravid så fort man hade oskyddat sex, men nu när man väl försöker och inser hur SVÅRT det är så hade man ju kunnat strunta i p-piller och varit lugn ändå typ (hehe skojar ju lite men du förstår).

    Jaa, jag tror det? En utredning i form av konstaterad PCO är ju redan gjord. Sen har vi fått ta prover för vissa hormoner och hiv, syfilis, hepatit och röda hund. Min gynekolog säger att det inte är säkert att man gör en IVF direkt, det kan vara så att de vill stimulera på annat sätt än med letrozol först men det avgör dom på reproduktionscenter vad dom tycker är bäst. Oavsett så känns det ändå skönt att det finns en plan. Blir vi inte gravida på 6 månader med letrozol så kommer liksom nästa steg :)


    Ja hahahah

    Åh jag förstår då tror jag att letrozolen ska hjälpa till bra! Många har fått bättre lutealfaser med letrozol för att ägglossningen blir bättre. Jag har ofta 13 dagars lutealfas, ibland 14 och enstaka 12.

    Får du äggvitesekret vid ägglossningen? Jag har enda sedan mitt ma fått så dåligt med sekret. Och jag menar, det är 1 år sedan. Tror jag har lite låga östrogennivåer ibland.

    Ja jag håller helt med!!! Det är ju ett mirakel att ens ett barn kan bli till nu när man vet hur mycket som måste klaffa.

    Aah okej du har pco, det har inte jag. Då tror jag verkligen att du kommer bli hjälpt med letrozol!!

    Jag har ju egen äl, blivit gravid men fått ma, cykler på 29-32 dagar men ändå lyckas vi inte igen känns som att det är större ?fel? på mig. Har även mätt amh, afc och så. Allt ser ju bra ut.

    Ja då är det nog undersökning och sen göra en ordentlig plan ska du se håller alla tummarna för er!
  • Thu 8 Apr 2021 14:32
    #87
    Steeph skrev 2021-04-08 14:14:47 följande:

    Ja hahahah

    Åh jag förstår då tror jag att letrozolen ska hjälpa till bra! Många har fått bättre lutealfaser med letrozol för att ägglossningen blir bättre. Jag har ofta 13 dagars lutealfas, ibland 14 och enstaka 12.

    Får du äggvitesekret vid ägglossningen? Jag har enda sedan mitt ma fått så dåligt med sekret. Och jag menar, det är 1 år sedan. Tror jag har lite låga östrogennivåer ibland.

    Ja jag håller helt med!!! Det är ju ett mirakel att ens ett barn kan bli till nu när man vet hur mycket som måste klaffa.

    Aah okej du har pco, det har inte jag. Då tror jag verkligen att du kommer bli hjälpt med letrozol!!

    Jag har ju egen äl, blivit gravid men fått ma, cykler på 29-32 dagar men ändå lyckas vi inte igen känns som att det är större ?fel? på mig. Har även mätt amh, afc och så. Allt ser ju bra ut.

    Ja då är det nog undersökning och sen göra en ordentlig plan ska du se håller alla tummarna för er!


    Ja, jag hoppas att det ska hjälpa! Det är ju också lite oklart hur lång lutealfas jag har med tanke på att det inte ens är säkert att jag fått ägglossning någon gång pga PCO... men! Skam den som ger sig!

    Njaa alltså inte så så att jag reagerar på det? Jag blir knäpp av att försöka läsa av minsta grej och har liksom aldrig följt mina flytningar på det sättet... men visst förändras dom något. Vad som är normalt och inte har jag liksom ingen aning om... tänker att spermierna hittar ändå? Jag tror du kan vara lugn <3

    Men åh... vad jobbigt!!! Det är säkert inget fel med dig, du är lika fantastisk som alla andra kvinnor. Det kommer att komma igen, jag är helt säker! Kanske är det en liten push med letrozol som behövs? Jag håller verkligen alla tummar för dig!
  • Thu 8 Apr 2021 14:35
    #88

    Hej!

    Jag hoppar in här också!

    Blev diagnostiserad med pcos idag och fick letrozol utskrivet. Har en dotter på 3 år som vi blev gravida med direkt men efter besöket idag på gyn känner jag mig både förvirrad, orolig och lite lost. Känner att jag nästan helt har glömt vad läkaren sa idag för jag blev lite chockad och ställd. Hur används letrozol och hur ska man ta det? 

  • Thu 8 Apr 2021 15:11
    #89
    Varbergstjej skrev 2021-04-08 13:57:27 följande:

    Hej! Välkommen hit :)

    Jag tog min sista tablett förra onsdagen (31/3) och fick utslag på ägglossningstest idag (borde alltså ha ägglossning imorgon eller på lördag, cirka 9 dagar efter sista tabletten). Jag var på VUL och det fanns en blåsa på 21mm, så då var det enklare för mig att veta ungefär när den skulle spricka. Vad gäller ovitrelle vet jag inte, det enda jag har hört är att man kan, när man ser på VUL att det finns en stor fin blåsa, ta ovitrelle. Vet inte riktigt hur du ska gå till väga om du inte ska på VUL... kan du fråga gynekologen hur du ska agera? Vågar inte gissa på om det är vid positivt äl-test du ska ta för då försöker ju kroppen starta din ägglossning. Å andra sidan är det ju logiskt att du ska ta den då för att garantera en ägglossning... hmm... vet inte om du blev klokare av detta haha


    Tack för svar, ja de borde nog vara så, får köra på tester och chansa på de. Närmaste ställe att höra vul på är ca 13 mil härifrån och då blir de privat. Hur långt efter gjorde du vul? Blir ja inte gravid på 1a så kommer ja boka vul för omgång 2 isofall
  • Thu 8 Apr 2021 15:11
    #90
    Ik96 skrev 2021-04-08 14:35:39 följande:

    Hej!

    Jag hoppar in här också!

    Blev diagnostiserad med pcos idag och fick letrozol utskrivet. Har en dotter på 3 år som vi blev gravida med direkt men efter besöket idag på gyn känner jag mig både förvirrad, orolig och lite lost. Känner att jag nästan helt har glömt vad läkaren sa idag för jag blev lite chockad och ställd. Hur används letrozol och hur ska man ta det? 


    Hej! Välkommen hit!

    Åh, jag förstår dig. Det är mycket information att ta in!

    Först och främst är det skillnad på PCO och PCOS. PCO innebär policystiska ovarier, alltså många små äggblåsor på äggstockarna. Ser ut som ett pärlband ungefär. Har man även manlig hårväxt, acne eller övervikt som är svår att bli av med så kan man ha PCOS.

    När man har PCO eller PCOS är det svårt för kroppen att få till en ägglossning för egen maskin. Det beror helt enkelt på att kroppen inte producerar tillräckligt mycket östrogen för att en äggblåsa ska kunna växa sig stor och stark och sen släppa. Det är väldigt vanligt att man får positiva utslag på äl-test för att kroppen försöker starta en ägglossning, men att ägget sedan inte släpper. Den goda nyheten är att du har en jättefin äggreserv! När man har PCO eller PCOS finns det massa ägg, utmaningen är att få dem att släppa. Man kan självklart bli gravid när man har PCO eller PCOS för egen maskin utan hjälp, men det är svårare då man ofta har oregelbundna cykler (svårt att veta när man har ägglossning), utebliven mens eller faktiskt saknar ägglossning helt.

    För att få äggen att släppa kan man stimulera ägglossning med hjälp av letrozol. Man brukar börja med enkel dos, alltså en tablett om dagen. Tabletterna äter man mensdag 3-7 (alltså 5 dagar). Sen brukar man få gå på VUL för att se om en äggblåsa växt till sig. Funkar det inte så ökar man dosen till nästa gång, alltså två tabletter per dag mensdag 3-7. Man behöver inte ta det med mat, men man ska ta tabletterna vid samma tid varje dag.

    Det kommer fixa sig det här, jag lovar dig! Du behöver, precis som vi andra här, bara en skjuts i rätt riktigt :)
Svar på tråden Letrozol 2021