• Thu 25 Feb 2021 08:57
    57534 visningar
    673 svar
    673
    57534

    Letrozol 2021

    Hej!

    Jag ska börja med letrozol under 2021 då jag blivit diagnostiserad med PCO. Jag har väldigt långa cykler men brukar oftast ägglossa av mig själv, dock väldigt glest. Med letrozol ska vi få hjälp med att göra min cykel mer regelbunden.

    Mannen ska på spermaprov på måndag (tydligen testar de honom i samma veva för att bara kolla att allt står rätt till där) och jag väntar på min mens så att jag ska få spola mina äggledare innan vi drar igång med letrozol.

    Jag har dock ett problem. Jag är just nu på CD41 och har testat med ÄL-stickor i över tre veckor, inget utslag och inte heller någon temphöjning. Har sen i lördags haft väldigt små småblödningar (knappt någonting), igår blödde jag lite mer men behövde knappt ha binda och idag har det avstannat helt. Vad är detta? Känns absolut inte som mens. Har inga menssmärtor eller någonting... frustrerande då jag väntar in mensen för att få komma på spolning. Kanske någon där ute kan hjälpa mig?

  • Svar på tråden Letrozol 2021
  • Thu 8 Apr 2021 15:13
    #91
    xcuseme skrev 2021-04-08 15:11:11 följande:

    Tack för svar, ja de borde nog vara så, får köra på tester och chansa på de. Närmaste ställe att höra vul på är ca 13 mil härifrån och då blir de privat. Hur långt efter gjorde du vul? Blir ja inte gravid på 1a så kommer ja boka vul för omgång 2 isofall


    Åh, jag förstår! Jag går hos privat, men de har avtal med regionen så kostar mig inte mer än att gå hos allmän sjukvård. Kanske finns det något sånt i närheten där du bor?

    Jag går på VUL dag 12 i cykeln. Alltså 5 dagar efter sista tablett. Denna cykeln blev det dock dag 13 pga påsk :)
  • Thu 8 Apr 2021 15:35
    #92
    Varbergstjej skrev 2021-04-08 15:11:34 följande:
    Hej! Välkommen hit!

    Åh, jag förstår dig. Det är mycket information att ta in!

    Först och främst är det skillnad på PCO och PCOS. PCO innebär policystiska ovarier, alltså många små äggblåsor på äggstockarna. Ser ut som ett pärlband ungefär. Har man även manlig hårväxt, acne eller övervikt som är svår att bli av med så kan man ha PCOS.

    När man har PCO eller PCOS är det svårt för kroppen att få till en ägglossning för egen maskin. Det beror helt enkelt på att kroppen inte producerar tillräckligt mycket östrogen för att en äggblåsa ska kunna växa sig stor och stark och sen släppa. Det är väldigt vanligt att man får positiva utslag på äl-test för att kroppen försöker starta en ägglossning, men att ägget sedan inte släpper. Den goda nyheten är att du har en jättefin äggreserv! När man har PCO eller PCOS finns det massa ägg, utmaningen är att få dem att släppa. Man kan självklart bli gravid när man har PCO eller PCOS för egen maskin utan hjälp, men det är svårare då man ofta har oregelbundna cykler (svårt att veta när man har ägglossning), utebliven mens eller faktiskt saknar ägglossning helt.

    För att få äggen att släppa kan man stimulera ägglossning med hjälp av letrozol. Man brukar börja med enkel dos, alltså en tablett om dagen. Tabletterna äter man mensdag 3-7 (alltså 5 dagar). Sen brukar man få gå på VUL för att se om en äggblåsa växt till sig. Funkar det inte så ökar man dosen till nästa gång, alltså två tabletter per dag mensdag 3-7. Man behöver inte ta det med mat, men man ska ta tabletterna vid samma tid varje dag.

    Det kommer fixa sig det här, jag lovar dig! Du behöver, precis som vi andra här, bara en skjuts i rätt riktigt :)
    tack för bra information och pepp! :D
  • Thu 8 Apr 2021 20:05
    #93
    xcuseme skrev 2021-04-08 12:29:54 följande:

    hejsan. Hoppar också in här, jag och min sambo vill gärna skaffa ett gemensamt barn ihop och har försökt i snart 1 år. Står i kö för utredning men har sen 2018 en pcos diagnos redan. Vi skulle få vänta ca 6 månader så till hösten först. Men så länge vill man ju inte vänta och när man är 34 år, så ringde en privat klinik i sthlm och fick letrozol utskrivet samt en spruta. Kommer börja ta första tabletten imorgon på min födelsedag :) 

    Det jag undrar, har ni fått ägglossning ca 7 dagar efter sista tabletten eller har den kommit tidigare eller senare? läst lite här på fl men det är ju såklart olika. Kommer inte gå på ett vul så kommer köra på ägglossningstest och blir dom positiva tar man väl ovitrelle då?

    Hej !

    Ang känning av äl så kände jag personligen av den starkt redan på dag 9 och 10 , alltså 3-4 dagar efter min sista tablett den 31/3 ( som dig =) ) jag brukar få äl runt dag 11-13, men fick letrozol utskrivet då vi har försökt i över 1 år efter missfall (v13) Jag tror att letrozol kickade igång ordentligt eftersom jag kände av som satan, både med värk och sekret. Vi hade sex på dag 10 ( natten mellan fre-lör, måndag och ons.

    Antingen att du kör med äl test eller om du vet på ett ungefär när du får äl så kör på varannan dag om du vill =) lycka till !!


  • Thu 8 Apr 2021 20:06
    #94

    Hej !

    Ang känning av äl så kände jag personligen av den starkt redan på dag 9 och 10 , alltså 3-4 dagar efter min sista tablett den 31/3 ( som dig =) ) jag brukar få äl runt dag 11-13, men fick letrozol utskrivet då vi har försökt i över 1 år efter missfall (v13) Jag tror att letrozol kickade igång ordentligt eftersom jag kände av som satan, både med värk och sekret. Vi hade sex på dag 10 ( natten mellan fre-lör, måndag och ons.

    Antingen att du kör med äl test eller om du vet på ett ungefär när du får äl så kör på varannan dag om du vill =) lycka till !!

  • Thu 8 Apr 2021 20:57
    #95
    Varbergstjej skrev 2021-04-08 15:13:33 följande:

    Åh, jag förstår! Jag går hos privat, men de har avtal med regionen så kostar mig inte mer än att gå hos allmän sjukvård. Kanske finns det något sånt i närheten där du bor?

    Jag går på VUL dag 12 i cykeln. Alltså 5 dagar efter sista tablett. Denna cykeln blev det dock dag 13 pga påsk :)


    Okej, ja tyvärr finns inget sånt här men funkar de inte första omgången så kommer ja betala för vul för de är ju värt det ????
  • Thu 8 Apr 2021 21:00
    #96
    Özlem03 skrev 2021-04-08 20:06:45 följande:

    Hej !

    Ang känning av äl så kände jag personligen av den starkt redan på dag 9 och 10 , alltså 3-4 dagar efter min sista tablett den 31/3 ( som dig =) ) jag brukar få äl runt dag 11-13, men fick letrozol utskrivet då vi har försökt i över 1 år efter missfall (v13) Jag tror att letrozol kickade igång ordentligt eftersom jag kände av som satan, både med värk och sekret. Vi hade sex på dag 10 ( natten mellan fre-lör, måndag och ons.

    Antingen att du kör med äl test eller om du vet på ett ungefär när du får äl så kör på varannan dag om du vill =) lycka till !!


    Okej ???? har haft 32 dagar cykel förut så haft äl runt 16-19 men kanske blir tidigare nu. Precis man får testa med äl test. Köpt både digital och stickor för att jämföra. Men de ska bli spännande
  • Fri 9 Apr 2021 08:18
    #97
    xcuseme skrev 2021-04-08 20:57:49 följande:

    Okej, ja tyvärr finns inget sånt här men funkar de inte första omgången så kommer ja betala för vul för de är ju värt det ????


    Ja, absolut! I alla fall en gång så att du får se om letrozolen funkar tänker jag? :) så att du inte behöver höja dosen eller så. Dessutom finns det risk för att flera ägg mognad och därmed risk för flerbörd (dock inte jättestor risk, men det kan hända när man stimulerar med hormoner). Sen kanske du inte behöver gå varje gång, men tänker det kanske hade varit skönt för dig att se i alla fall en gång? :)
  • Fri 9 Apr 2021 08:38
    #98
    Varbergstjej skrev 2021-04-08 14:32:32 följande:

    Ja, jag hoppas att det ska hjälpa! Det är ju också lite oklart hur lång lutealfas jag har med tanke på att det inte ens är säkert att jag fått ägglossning någon gång pga PCO... men! Skam den som ger sig!

    Njaa alltså inte så så att jag reagerar på det? Jag blir knäpp av att försöka läsa av minsta grej och har liksom aldrig följt mina flytningar på det sättet... men visst förändras dom något. Vad som är normalt och inte har jag liksom ingen aning om... tänker att spermierna hittar ändå? Jag tror du kan vara lugn <3

    Men åh... vad jobbigt!!! Det är säkert inget fel med dig, du är lika fantastisk som alla andra kvinnor. Det kommer att komma igen, jag är helt säker! Kanske är det en liten push med letrozol som behövs? Jag håller verkligen alla tummar för dig!


    Ja men precis! Tror absolut att letrozol kommer hjälpa till både med ägglossning och bättre lutealfas

    Ja jag hoppas de gör det! När jag var yngre så gled toapappret något galet, nu gör det inte det alls. Så jag veg att jag har säkert lägre östrogennivåer men också kanske en hormonell obalans. Oavsett så hoppas jag att det blir ett plus framöver.

    Tack vad snäll du är! Jag hoppas att det bara behövs en liten push.

    Jag börjar fundera på om jag fick ägglossning redan igår... tempen gick upp imorse och låg på 36.80. Dock gick jag på toa vid 05.30 och klockan ringde sen 07. Men har ingen aning. Vi hann iaf ligga både onsdag och igår så det är jag inte orolig över. Innan letrozol släppte alltid ägget 2 dygn efter mitt positiva test, nu blir jag förvirrad haha

    Hur går det för dig?
  • Fri 9 Apr 2021 12:06
    #99
    Steeph skrev 2021-04-09 08:38:18 följande:

    Ja men precis! Tror absolut att letrozol kommer hjälpa till både med ägglossning och bättre lutealfas

    Ja jag hoppas de gör det! När jag var yngre så gled toapappret något galet, nu gör det inte det alls. Så jag veg att jag har säkert lägre östrogennivåer men också kanske en hormonell obalans. Oavsett så hoppas jag att det blir ett plus framöver.

    Tack vad snäll du är! Jag hoppas att det bara behövs en liten push.

    Jag börjar fundera på om jag fick ägglossning redan igår... tempen gick upp imorse och låg på 36.80. Dock gick jag på toa vid 05.30 och klockan ringde sen 07. Men har ingen aning. Vi hann iaf ligga både onsdag och igår så det är jag inte orolig över. Innan letrozol släppte alltid ägget 2 dygn efter mitt positiva test, nu blir jag förvirrad haha

    Hur går det för dig?


    Åh! Då har du säkert haft ägglossning :) bra att ni fick till det så bra inpå, då har ni garanterat träffat rätt!

    Jag hade positivt äl-test imorse också och ingen tempökning. Dock har jag nu under förmiddagen haft ont så tror att jag antingen har ägglossning just nu eller senast imorgon bitti. Får se vad tempen säger imorgon! Jag hoppas bara att ägget släpper, så det inte blir som ?vanligt? att jag får positiva äl-test men ingen ägglossning...
  • Fri 9 Apr 2021 16:26
    Varbergstjej skrev 2021-04-09 12:06:03 följande:

    Åh! Då har du säkert haft ägglossning :) bra att ni fick till det så bra inpå, då har ni garanterat träffat rätt!

    Jag hade positivt äl-test imorse också och ingen tempökning. Dock har jag nu under förmiddagen haft ont så tror att jag antingen har ägglossning just nu eller senast imorgon bitti. Får se vad tempen säger imorgon! Jag hoppas bara att ägget släpper, så det inte blir som ?vanligt? att jag får positiva äl-test men ingen ägglossning...


    Ja jag tror nästan det haha.. vi såg till att ligga idag vid lunch också bara för att säkra upp. Hade ju gärna velat ha någon mer dag på oss men nu får vi vara nöjda

    Åh då är det nog ägglossning när som helst. Jag hade sån ägglossningsvärk igår som kändes som mensvärk i hela ryggen och magen och har även molvärk idag. Brukar inte ha det så här pass.

    Hoppas hoppas ägget släpper på egen hand för dig!!!
Svar på tråden Letrozol 2021