• Varbergstjej

    Letrozol 2021

    Hej!

    Jag ska börja med letrozol under 2021 då jag blivit diagnostiserad med PCO. Jag har väldigt långa cykler men brukar oftast ägglossa av mig själv, dock väldigt glest. Med letrozol ska vi få hjälp med att göra min cykel mer regelbunden.

    Mannen ska på spermaprov på måndag (tydligen testar de honom i samma veva för att bara kolla att allt står rätt till där) och jag väntar på min mens så att jag ska få spola mina äggledare innan vi drar igång med letrozol.

    Jag har dock ett problem. Jag är just nu på CD41 och har testat med ÄL-stickor i över tre veckor, inget utslag och inte heller någon temphöjning. Har sen i lördags haft väldigt små småblödningar (knappt någonting), igår blödde jag lite mer men behövde knappt ha binda och idag har det avstannat helt. Vad är detta? Känns absolut inte som mens. Har inga menssmärtor eller någonting... frustrerande då jag väntar in mensen för att få komma på spolning. Kanske någon där ute kan hjälpa mig?

  • Svar på tråden Letrozol 2021
  • Ik96

    Känner mig lite lost med det här med letrozol. Jag hämtade ut tabletterna idag och receptarien var noga med att säga att det är bara en dos (trots att det är 30 tabletter i förpackningen). Men vad jag har läst i olika forum så äter ju många flera enkeldoser innan man eventuellt ökar. Vad har ni för erfarenhet? Började fundera på vad läkaren sa till mig förra veckan och hon sa att man skulle "ge det lite tid" och nu tolkar jag ju det som att man inte bara ska testa en dos och sen gå vidare.

  • xcuseme
    Varbergstjej skrev 2021-04-12 12:00:22 följande:

    Men åh vad tråkigt att höra, och att du blir bemött på det sättet! Du har ju rätt till vård precis som alla andra. Du skulle kunna ringa till dem där du fick tabletter och rådfråga kanske?


    Ringde den privata kliniken och dom skickar en behandlingsplan iaf, ringde då tillbaka till gyn och sa de men endå boka hon inte in för ja måste ha den i handen först sa hon nu så får nog pappren senast torsdag och då kanske tiden är tagen på måndag.

    Ringde som backup plan en privat klinik i Gävle. Kostar då 1350kr. Dom hade tid på fredag 9.30 men går av min 4e natt då och de är ca 13 mil dit. El på måndag kl 14.00, måste då åka tåg ner och är framme ca 12 och gå runt 2h och efter tiden vänta 1.5h på tåget hem och är hemma till 18.00. Svårt.
  • Varbergstjej
    Ik96 skrev 2021-04-12 12:37:13 följande:

    Känner mig lite lost med det här med letrozol. Jag hämtade ut tabletterna idag och receptarien var noga med att säga att det är bara en dos (trots att det är 30 tabletter i förpackningen). Men vad jag har läst i olika forum så äter ju många flera enkeldoser innan man eventuellt ökar. Vad har ni för erfarenhet? Började fundera på vad läkaren sa till mig förra veckan och hon sa att man skulle "ge det lite tid" och nu tolkar jag ju det som att man inte bara ska testa en dos och sen gå vidare.


    Hej, jag förstår inte riktigt vad du menar?

    Minsta antalet tabletter som finns i en letrozolask är 30st, det är därför du fått så många. Enkeldos är 1 tablett dagligen i 5 dagar. Gyn gör bedömning om du svarar bra med enkeldos, eller om du behöver höja :)
  • Varbergstjej
    xcuseme skrev 2021-04-12 18:19:42 följande:

    Ringde den privata kliniken och dom skickar en behandlingsplan iaf, ringde då tillbaka till gyn och sa de men endå boka hon inte in för ja måste ha den i handen först sa hon nu så får nog pappren senast torsdag och då kanske tiden är tagen på måndag.

    Ringde som backup plan en privat klinik i Gävle. Kostar då 1350kr. Dom hade tid på fredag 9.30 men går av min 4e natt då och de är ca 13 mil dit. El på måndag kl 14.00, måste då åka tåg ner och är framme ca 12 och gå runt 2h och efter tiden vänta 1.5h på tåget hem och är hemma till 18.00. Svårt.


    Usch vad jag hatar när man blir bemött sådär. Hemskt i en redan utsatt situation!

    Jag tror du kan vara lugn. Det är inte hela världen om VUL blir framflyttat till tisdag eller onsdag!
  • Steeph

    Någon mer här som tempar?

    Jag har märkt att jag har högre temp under follikelfasen när jag äter letrozol cd 3 fram till typ cd 10. Ligger då på 36.55-36.65 men att den sen går ned till 35.45 runt cykeldag 10-11 (då östrogenet är igång för fullt). Någon mer som märkt av det?

  • Ik96
    Varbergstjej skrev 2021-04-12 20:29:22 följande:

    Hej, jag förstår inte riktigt vad du menar?

    Minsta antalet tabletter som finns i en letrozolask är 30st, det är därför du fått så många. Enkeldos är 1 tablett dagligen i 5 dagar. Gyn gör bedömning om du svarar bra med enkeldos, eller om du behöver höja :)


    Hej!

    Jo det jag funderar på om man verkligen bara kan testa en enkeldos och om det inte fungerar så ska man eventuellt höja dosen. På apoteket sa hon att jag bara skulle använda dom fem tabletterna och sen lämna in resterande. Jag tänker spontant att kan man inte testa att ta en enkeldos fler än en gång? Känns inte riktigt som man kan utvärdera det annars :)
  • Varbergstjej
    Ik96 skrev 2021-04-12 20:51:47 följande:

    Hej!

    Jo det jag funderar på om man verkligen bara kan testa en enkeldos och om det inte fungerar så ska man eventuellt höja dosen. På apoteket sa hon att jag bara skulle använda dom fem tabletterna och sen lämna in resterande. Jag tänker spontant att kan man inte testa att ta en enkeldos fler än en gång? Känns inte riktigt som man kan utvärdera det annars :)


    Det bestämmer din gynekolog beroende på hur din kropp svarar. Men visst kan man äta enkeldos flera gånger :)
  • Ik96
    Varbergstjej skrev 2021-04-12 22:12:45 följande:

    Det bestämmer din gynekolog beroende på hur din kropp svarar. Men visst kan man äta enkeldos flera gånger :)


    Ja jag får höra med läkaren hur det är tänkt! :)
  • xcuseme
    Varbergstjej skrev 2021-04-12 20:30:45 följande:

    Usch vad jag hatar när man blir bemött sådär. Hemskt i en redan utsatt situation!

    Jag tror du kan vara lugn. Det är inte hela världen om VUL blir framflyttat till tisdag eller onsdag!


    Mmm håller med. Blev så att jag bokade in vul på måndag kl 14.00 och betalar för det, är ju endå värt pengarna
  • xcuseme
    Varbergstjej skrev 2021-04-12 20:30:45 följande:

    Usch vad jag hatar när man blir bemött sådär. Hemskt i en redan utsatt situation!

    Jag tror du kan vara lugn. Det är inte hela världen om VUL blir framflyttat till tisdag eller onsdag!


    Mmm håller med. Blev så att jag bokade in vul på måndag kl 14.00 och betalar för det, är ju endå värt pengarna
Svar på tråden Letrozol 2021