• Thu 25 Feb 2021 08:57
    57798 visningar
    673 svar
    673
    57798

    Letrozol 2021

    Hej!

    Jag ska börja med letrozol under 2021 då jag blivit diagnostiserad med PCO. Jag har väldigt långa cykler men brukar oftast ägglossa av mig själv, dock väldigt glest. Med letrozol ska vi få hjälp med att göra min cykel mer regelbunden.

    Mannen ska på spermaprov på måndag (tydligen testar de honom i samma veva för att bara kolla att allt står rätt till där) och jag väntar på min mens så att jag ska få spola mina äggledare innan vi drar igång med letrozol.

    Jag har dock ett problem. Jag är just nu på CD41 och har testat med ÄL-stickor i över tre veckor, inget utslag och inte heller någon temphöjning. Har sen i lördags haft väldigt små småblödningar (knappt någonting), igår blödde jag lite mer men behövde knappt ha binda och idag har det avstannat helt. Vad är detta? Känns absolut inte som mens. Har inga menssmärtor eller någonting... frustrerande då jag väntar in mensen för att få komma på spolning. Kanske någon där ute kan hjälpa mig?

  • Svar på tråden Letrozol 2021
  • Tue 12 Oct 2021 14:00
    Hoppaspåbebis skrev 2021-10-12 07:44:36 följande:

    Hej!

    Lite kort:

    Har ätit dubbeldos letrozol. Vul den 8e oktober. Där såg man en äggblåsa på 21 mm. Slemhinna 3 skiktad på 10mm. Fick otrivelle utskrivet tog den innan kl 22 samma dag. Den veckan har vi sexat regelbundet. Äl ska ha skett nån gång på söndag om ja räknat rätt men jag har inte känt av äl eller att det gjort ont eller nåt. Vet inte hur äl ska kännas för den delen heller. Då jag knappt haft ägglossning osv.

    Dock har ja känt mig väldigt svullen å uppblåst hela helgen, hade även en väldigt hungerkänsla kan det va äl symtom?

    Jag har även fått Cyclogest som ja ska ta morgon & kväll då jag behöver hjälp i lutealfasen.

    Hur tror ni mina chanser ser ut?

    Har ni känt av äl när ni tagit otrivelle?

    Ska jag boka en tid till gyn så dem kan kolla om man haft äl?

    Så många tankar?..


    Hej, det låter ju som jättebra förutsättningar med en fin blåsa, rejäl slemhinna och ovitrelle! Håller tummarna!

    Det är väldigt individuellt vilka som känner av äl och inte, jag kan ibland känna något där nere men vad det är, innan, under eller efter äl har jag ingen aning om!

    Ibland har jag gått och tagit blodprov och gyn en vecka efter den tidpunkten vi tror äl var för att kontrollera progesteronet, på så vis kan man säkerställa om ägglossning skett .

    Själv var jag på vul igår cd 14, hade då en blåsa på 18 mm och en slemhinna på 8. Idag fick jag en blinkande smiley, så förhoppningvis släpper det ett ägg inom kort!
  • Tue 12 Oct 2021 15:05
    Sola13 skrev 2021-10-12 14:00:28 följande:

    Hej, det låter ju som jättebra förutsättningar med en fin blåsa, rejäl slemhinna och ovitrelle! Håller tummarna!

    Det är väldigt individuellt vilka som känner av äl och inte, jag kan ibland känna något där nere men vad det är, innan, under eller efter äl har jag ingen aning om!

    Ibland har jag gått och tagit blodprov och gyn en vecka efter den tidpunkten vi tror äl var för att kontrollera progesteronet, på så vis kan man säkerställa om ägglossning skett .

    Själv var jag på vul igår cd 14, hade då en blåsa på 18 mm och en slemhinna på 8. Idag fick jag en blinkande smiley, så förhoppningvis släpper det ett ägg inom kort!


    Det ser ju lovande ut för dig med :) hur många kurer har du kört?

    Denna gång har vi inte sagt att ja ska lämna nåt blodprov för det fick ja göra sist på cd 22 å där hade ja väldigt lågt progesteron. Har denna gång även fått Cyclogest 400mg för behöver stöd i lutealfasen.

    Ja men precis vissa känner av äl andra inte så värst eller så att man reflekterar över det. Minns inte om ja direkt hade känningar efter äl då man va yngre å innan man börja käka p-piller.
  • Tue 12 Oct 2021 21:01

    Hej alla! Jag hoppar gärna in här om jag får.

    Är halvt med i en annan grupp men får sällan svar av någon så tänkte testa här då jag ska börja med letrozol efter nästa mens.

    Kort om mig.. jag har pcos & cykler på 40-98 dagar & sällan ägglossning. Missfall & kemiska några gånger men försöker nu blicka framåt när vi äntligen får hjälp :)

    Jag gjorde en spolning i fredags som gick bra men blöder fortfarande efter den. Vet inte om det är normalt men tänker att det kanske är gammalt skräp som kommer ut (förlåt för detaljer).

    Är verkligen supertaggad på att få börja med letrozol & hoppas att det blir en liten snart.

  • Tue 12 Oct 2021 21:30
    Mizzi26 skrev 2021-10-12 21:01:31 följande:

    Hej alla! Jag hoppar gärna in här om jag får.

    Är halvt med i en annan grupp men får sällan svar av någon så tänkte testa här då jag ska börja med letrozol efter nästa mens.

    Kort om mig.. jag har pcos & cykler på 40-98 dagar & sällan ägglossning. Missfall & kemiska några gånger men försöker nu blicka framåt när vi äntligen får hjälp :)

    Jag gjorde en spolning i fredags som gick bra men blöder fortfarande efter den. Vet inte om det är normalt men tänker att det kanske är gammalt skräp som kommer ut (förlåt för detaljer).

    Är verkligen supertaggad på att få börja med letrozol & hoppas att det blir en liten snart.


    Hej!

    Man kunde ju blöda lite efteråt så det e ingen fara! Ja blödde ingenting efter min spolning så det e nog olika där med.

    Får du hjälp med Provera för å starta en blödning eller väntar du på egen blödning?
  • Tue 12 Oct 2021 22:15
    Hoppaspåbebis skrev 2021-10-12 21:30:37 följande:

    Hej!

    Man kunde ju blöda lite efteråt så det e ingen fara! Ja blödde ingenting efter min spolning så det e nog olika där med.

    Får du hjälp med Provera för å starta en blödning eller väntar du på egen blödning?


    Hej, Ja jag googlade lite i panik men verkar vara väldigt varierande så tänker att det går över snart :)

    Jag har fått provera utskrivet & funderar på om jag ska ta det om jag inte får äl innan cd 28.

    Det enda min gyn sagt är att hon inte vill att jag får mer än 40 dagars cykler men vill komma igång med letrozol samtidigt som jag inte vill missa ett försök.

    Vet heller inte hur det blir om man tar provera innan äl? Dör ägget o följer med ut eller sitter det kvar? Haha jag kan mycket men inte detta!

    Hur skulle du ha tänkt? Är så himla kluven.
  • Tue 12 Oct 2021 22:20

    [quote=81429723][quote-nick]Hoppaspåbebis skrev 2021-10-12 21:30:37 följande:[/quote-nick][/quote]

    Såg nu att jag har ett besök bokat den 26e så då ser hon ju om jag har en stor äggblåsa eller om jag hunnit ägglossa redan innan. Ska börja med äl test imorgon tänkte jag men brukar känna av äl ganska bra. Tempar också så har ju det som back-up. Men har jag inte haft äl än den 26e och hon inte ser att något är på gång så tar jag nog provera då :)

  • Wed 13 Oct 2021 09:13
    Mizzi26 skrev 2021-10-12 22:15:18 följande:

    Hej, Ja jag googlade lite i panik men verkar vara väldigt varierande så tänker att det går över snart :)

    Jag har fått provera utskrivet & funderar på om jag ska ta det om jag inte får äl innan cd 28.

    Det enda min gyn sagt är att hon inte vill att jag får mer än 40 dagars cykler men vill komma igång med letrozol samtidigt som jag inte vill missa ett försök.

    Vet heller inte hur det blir om man tar provera innan äl? Dör ägget o följer med ut eller sitter det kvar? Haha jag kan mycket men inte detta!

    Hur skulle du ha tänkt? Är så himla kluven.


    Jag hade nog isåfall avvaktat tills du har varit på vul å kan då se hur blåsorna ser ut där.

    Å har ni regelbunden sex så kan det ju hända att du blir gravid.

    När ja tog min första kur me letrozol ä så fick ja ändå avvakta å sen ta grav test men va ju negativ å då väntade ja några dar å sen började ja me Provera men hann bara ta 3 tabletter för fick sen blödning ändå på cd 38
  • Wed 13 Oct 2021 09:17
    Hoppaspåbebis skrev 2021-10-13 09:13:54 följande:

    Jag hade nog isåfall avvaktat tills du har varit på vul å kan då se hur blåsorna ser ut där.

    Å har ni regelbunden sex så kan det ju hända att du blir gravid.

    När ja tog min första kur me letrozol ä så fick ja ändå avvakta å sen ta grav test men va ju negativ å då väntade ja några dar å sen började ja me Provera men hann bara ta 3 tabletter för fick sen blödning ändå på cd 38


    För skulle du ta nu så tänker ja att blåsorna slutar växa ev å sen ska det ju komma en blödning efter Provera kuren. Å sen me letrozol få äggblåsorna att växa?
  • Wed 13 Oct 2021 12:44
    Hoppaspåbebis skrev 2021-10-13 09:17:35 följande:

    För skulle du ta nu så tänker ja att blåsorna slutar växa ev å sen ska det ju komma en blödning efter Provera kuren. Å sen me letrozol få äggblåsorna att växa?


    Ja jag väntar nog till vul innan jag fattar ett beslut. Får jag äl innan så är det bara toppen för då får vi ett eget sista försök.

    Tack för dina tankar!

    Hur många försök med letrozol är du på? :)
  • Wed 13 Oct 2021 15:16
    Hoppaspåbebis skrev 2021-10-12 15:05:29 följande:

    Det ser ju lovande ut för dig med :) hur många kurer har du kört?

    Denna gång har vi inte sagt att ja ska lämna nåt blodprov för det fick ja göra sist på cd 22 å där hade ja väldigt lågt progesteron. Har denna gång även fått Cyclogest 400mg för behöver stöd i lutealfasen.

    Ja men precis vissa känner av äl andra inte så värst eller så att man reflekterar över det. Minns inte om ja direkt hade känningar efter äl då man va yngre å innan man börja käka p-piller.


    Jag börjar tappa räkningen haha men tror det är nr 7 eller liknande :)
Svar på tråden Letrozol 2021