• Anonym (M)
    Thu 25 Feb 2021 14:58
    221 visningar
    22 svar
    22
    221

    17 och 26

    Du får veta att din 26-årige manliga vän nyligen blivit sambo med en tjej på 17 år, hur tar du det?

    Och samma par, men du inser först ett antal år senare att hon var så ung när de flyttade ihop, hur tänker du då?

  • Svar på tråden 17 och 26
  • Thu 25 Feb 2021 15:22
    #2
    -1

    Jag känner ett par med den åldersskillnaden och de har varit tillsammans i 12 år nu. Det kan funka, så jag skulle inte vara så snabb att döma. En del tjejer är mogna för sin ålder och vice versa. 

  • Anonym (Låter inte bra)
    Thu 25 Feb 2021 16:00
    #3
    +1

    Jag skulle inte döma för man vet inte allt, men om det var min dotter skulle jag vara upprörd. Måste vara något fel med den killen som dras till gymnasieflickor skulle jag tänka. Hon är inte ens myndig.

  • Stårsc­han2
    Thu 25 Feb 2021 16:25
    #4

    Det hände tyvärr inom familjen när min svåger träffade en yngre tjej (i och för sig 18, men nära nog). Jag kände direkt att "Det här kommer att gå åt helvete", och det har det mycket riktigt gjort, med en smärtsam separation och två små barn involverade. Men man kan ju liksom inte säga så mycket annat är grattis när de står där och tindrar med ögonen och berättar att tjejen är med barn... Då är ju skadan redan skedd. Men det var som att titta på en tågkrasch i slow motion att se deras förhållande.


    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Anonym (M) Trådstartaren
    Thu 25 Feb 2021 18:57
    #5

    Fler?

  • Anonym (Jo)
    Thu 25 Feb 2021 19:06
    #6

    Det kan fungera.

  • Anonym (M) Trådstartaren
    Thu 25 Feb 2021 19:17
    #7
    Anonym (Låter inte bra) skrev 2021-02-25 16:00:26 följande:

    Jag skulle inte döma för man vet inte allt, men om det var min dotter skulle jag vara upprörd. Måste vara något fel med den killen som dras till gymnasieflickor skulle jag tänka. Hon är inte ens myndig.


    Du skulle inte döma men ändå tänka att det måste vara något fel på honom?
  • Anonym (nja)
    Thu 25 Feb 2021 19:38
    #8
    Anonym (M) skrev 2021-02-25 18:57:47 följande:

    Fler?


    inte helt ok tycker jag.

    Om det är samma åldersskillnad senare är ok, om den yngre parten var åtminstone 25 när de möttes. 
  • Anonym (Låter inte bra)
    Thu 25 Feb 2021 20:54
    #9
    Anonym (M) skrev 2021-02-25 19:17:46 följande:
    Du skulle inte döma men ändå tänka att det måste vara något fel på honom?
    Det kan ju finnas omständigheter som jag inte känner till och som gör det förståeligt. Handlar det om en bekant är det inte min ensak att utreda. Men en sån ålderskillnad där tjejern är bara 17 år gammal är en enorm red flag. Ja, jag skulle anta att något är fel med killen.
    Den enda varianten som känns rimlig till mig är att de båda är väldigt traditionella (och patriarkala). Kan vara bra för andra men inte för min dotter :)
  • neverp­reggo
    Thu 25 Feb 2021 20:58
    #11

    Jag hade garanterat tänkt att något var fel på honom som väljer en minderårig tjej.


    Har de redan varit ihop i en massa år så fungerade det uppenbarligen men jag hade ändå dömt honom. Även om vi säkert kunde varit vänner ändå om han var vän till min partner.

  • Lurkis
    Thu 25 Feb 2021 21:28
    #12

    Det har gjorts undersökningar om varför unga tjejer får ihop det med äldre män. Det största sambandet de hittade är den nya dejtingmarknaden som finns. Alltså, att yngre tjejer väljer äldre män av den enkla anledningen att de har mycket mer att erbjuda än en jämnårig kille. Se det såhär : pojke e 17, flicka 17. Pojke frågar ifall flicka vill gå på bio. Samma flicka pratar med äldre män på Tinder som föreslår, en biltur till hotell & god mat. Dyra kläder, dyra upplevelser. Den 26 åriga killen har helt enkelt mer att erbjuda & då väljer kvinnor äldre män för att de helt enkelt har mer att erbjuda. Detta är en trend som bara kommer öka med åren. Vi lever i ett högst materiellt samhälle vilket gör att jämnåriga pojkar blir ratade till förmån för mer etablerade män på dejtingmarknaden. För övrigt har jag inga problem med detta, jag har ingen rätt att uttala mig vad en tjej väljer att göra med sitt liv.

Svar på tråden 17 och 26