• SB1492

    Problem med bonusdotterns mamma

    Jag behöver hjälp!

    Lever med en man som har barn sedan tidigare. Vår relation började ganska knackigt och våra första 2 år var min sambo och dotterns mamma inte riktigt färdiga med varandra. Jag blev störtkär i honom sedan första dagen men vår relation var fram och tillbaka under 2 års tid för att sedan bli vi på riktigt för 3,5 år sedan och har sedan dess haft en väldigt fin relation. Under de första 2 åren varvades jag och hon dock om vartannat.. För 3,5 år sedan tog min sambo beslutet att han vill vara med mig vilket innebär att han då blir pappa på distans vilket har tagit väldigt hårt på honom. Vi har dottern I stortsätt varje helg men han saknar vardagen med henne väldigt mycket. Detta har mamman inte varit sen med att utnyttja. Hon lockar med dottern för att få honom tillbaka och använder hela tiden dottern som argument till varför han ska göra saker som jag inte tycker är rimliga. Hon har själv inte gått vidare och träffat någon ny.

    Mitt problem är att jag känner mig så fruktansvärt osäker kring henne och deras relation. Jag har svårt att låta min sambo göra det han behöver som pappa utan att jag mår dåligt över det. Hämtningar och lämningar, samtal, sms och bilder. Allt känns så oerhört jobbigt och jag gör allt jag kan för att minimera deras kontakt vilket jag vet är fel. Känner mig så hemsk, men är sååå obekväm med situationen.

    Nu, 3,5 år senare är det fortfarande dravel från hennes sida hela hela tiden. Hon hittar alltid på argument till att han måste hämta henne själv, gärna hemma hos dom, att han borde åka dit och hänga med dom för att hans dotter behöver det, hon ringer honom varje dag för att prata om dottern men endast på arbetstid så att inte jag är i närheten.

    Snälla hjälp mig hur jag ska förhålla mig till situationen.. Jag och min sambo väntar nu vårt första gemensamma barn och det är så viktigt för mig att få ordning på detta..

  • Svar på tråden Problem med bonusdotterns mamma
  • Anonym (been there)

    Det är mannen som ska ordna detta, inte du! 
    Inget löser sig utan att mannen ändrar sig och beter sig annorlunda mot exet. 
    Tex: svarar han verkligen när hon ringer varje dag? 

    Här finns också ett ex. Hon ville väl inte ha min man tillbaka, men hon ringde och messade flera ggr om dagen när det var som värst. Kunde komma och ringa på dörren också, om han inte hade svarat. Hon försökte få allt där han inte ville göra som hon tyckte, till att det indirekt drabbade barnen och att han var en dålig pappa om han inte gjorde som hon sa. Därför blev det så svårt för honom att säga nej när hon ville ha hjälp med saker. När vi träffades märkte jag detta rätt så fort, jag undrade förstås om de var färdiga med varann. Det var de, men hon betedde sig som om allt skulle fortsätta som förut med det praktiska, bara att de inte bodde ihop. 

    Tex fick han säga åt henne att inte ringa hela tiden (han svarade inte alltid), utan skicka sms och då kunde han själv bedöma hur akut det var och i så fall ringa senare. Barnen bytte bostad på söndagar och han försökte alltid styra allt hon ringde/messade om till söndagarna. Det var ju oerhört sällan något akut. Han kunde svara på sms: "det där tar vi på söndag". Hon hade svårt för detta men fick helt enkelt acceptera det. 

    Hon ville att de skulle fira jul tillsammans trots att de var skilda (och trots att de inte umgicks annars). När han träffat mig förklarade han för henne att det går inte, han ville ju fira jul med mig. Hon blev riktigt sur, sa att "vi hade ju bestämt att vi alltid ska fira jul! Det är så viktigt för barn att se sina föräldrar tillsammans på jul!" (det hade de inte bestämt - hon hade "bestämt")
    Han bara suckade och sa att livet går vidare, du förstår väl att det inte kommer bli så? Hon gav sig motvilligt. 

    Det har varit en massa annat också, men en steg för steg "avvänjning" för henne kan man väl kalla det. Det som varit så otroligt skönt är att min man varit supertydlig mot henne att han verkligen inte vill ha något med henne att göra förutom det han behöver runt barnen.
    Jag tänker att din man, TS, velade i flera år innan han till slut valde dig, men nu har han ändå som "två familjer". När ert barn kommer, kommer han slitas itu av dåligt samvete om ni inte reder ut detta innan. Han låter som ett klassiskt exempel på en skild man som inte lyckas jonglera alla relationer samtidigt. Han vågar inte säga åt henne, för han vill inte riskera en försämring gentemot dottern, men när du fått ditt eget barn, kommer du anse att han måste prioritera er familj, som han faktiskt lever i. 
    Ni kanske behöver hjälp utifrån med detta. 

  • Anonym (Eric)

    Tacklas du med dessa osäkerheter var det dumt av dig att försöka få en man som fortfarande hyser känslor för sitt ex. Det verkar som om han fortfarande inte helt är över henne och kommer nog aldrig bli. Sådana känslor du har är nog där pga din inuiten som egentligen säger det jag säger här. Du gör din man miserabel i ditt försök att hålla honom borta från sitt barn, i hopp om att han verkligen inte ska tillbaka till sitt ex. Det låter som om du till och med själv förstår varför du har anledning till att vara ?rädd?. Det här låter fräckt men försöker vara saklig i det här, men gick han igenom en kris eller något när du kom i bilden? Risken är stor att han saknar sitt ex och egentligen till slut tar steget att gå tillbaka till henne, oavsett hur mycket du försöker spika fast honom hos dig med nu barn, kanske eventuellt giftermål och att ta honom från sitt barn.

  • Anonym (Gränser)

    Det är inte ett dugg märkligt att du är avundsjuk och uppmärksam på din partners relation utifrån att han faktiskt bollat er båda under tidigare år.

    Jag tänker att du faktiskt får fundera på vad som är okej för dig och att just graviditet är en tid då det kommer mer känslor och man på många sätt förbereder sig för något nytt.

    Låt dig inte luras av din partner att det bara är hans före detta som driver deras relation. Han har också en del i vad han gör och förmår. Han är ansvarig för vad han gör och hur han är en pappa, utan att vara en partner. På något sätt behöver han ju ta ansvar för hur han gör och vilka signaler han sänder ut. Om han är tydlig och sätter gränser så är han det.... Annars håller han fortfarande på och bollar er kvinnor samtidigt.

  • Anonym

    Det är din sambo som är problemet
    Inte hans dotters mor

  • Anonym (J)

    Varför skaffar du barn med en man som endast träffar sitt redan befintliga barn på helgerna?

  • Anonym
    Anonym (J) skrev 2021-02-25 19:56:19 följande:

    Varför skaffar du barn med en man som endast träffar sitt redan befintliga barn på helgerna?


    Vad skulle var problematiskt med det?
    Det gör ju att ts och pappan får mer tid med sitt barn!

    För ts är det bara en fördel.
  • Anonym (J)
    Anonym skrev 2021-02-25 20:00:19 följande:

    Vad skulle var problematiskt med det?

    Det gör ju att ts och pappan får mer tid med sitt barn!

    För ts är det bara en fördel.


    Är du på riktigt?
  • Anonym

    En kille som kör två tjejer omlott i ett par års tid. 
    Sedan flyttar han ifrån sitt eget barn så han inte kan ha en vardag med barnet, varannan vecka.
    Det är som upplagt för problem. Kan man förvänta sig en sund relation till exet ?
    Och nu ska ännu ett barn födas in geggan

  • Anonym
    Anonym (J) skrev 2021-02-25 20:11:57 följande:

    Är du på riktigt?


    Självklart.
  • Anonym (J)
    Anonym skrev 2021-02-25 20:34:19 följande:

    Självklart.


    Så fint då. Vider.
Svar på tråden Problem med bonusdotterns mamma