• Petraa

    34 år - bitter och deprimerad, hur länge orkar man?

    Jag är 34 år. Jag och min man har varit tillsammans i över 11 år och gifte oss för 1,5 år sedan. Vi har båda fokuserat stenhårt på våra karriärer och har därmed det bra ställt med bra jobb, vilket är anledningen till att vi väntat med att skaffa barn. I samband med att vi gifte oss i juli 2019 så bestämde vi oss för att börja försöka få barn. Min mens gick som en klocka och i och med att vi båda var hälsosamma, tränade och åt nyttigt (inget överdrivet, men hälsosam livstid överlag) så tänkte jag att vi säkerligen skulle bli gravida på första försöket, liksom två andra vänner hade blivit tidigare.

    Det gick 3-4 månader och ingen graviditet. Det gick ytterligare 3-4 månader och jag började bli orolig, i och med att jag var snäppet äldre än genomsnittet som blir gravida med första barnet, så jag hörde av mig till sjukvården och vi gjorde en mindre utredning privat där de gjorde lite tester på mig och spermatest på min man, allt såg fint ut. 
    Under sommaren förra året så hade det gått ett år och jag började känna mig väldigt deprimerad och nedstämd, dock inget som jag visade utåt (inte ens för min man). Vi bekostade två insemineringar själva under sommaren men det blev inget plus. Ingen visste om våra problem, varken familj eller vänner, och när vänner frågade "hur det går på bebisfronten" så viftade bara bort det och sa "inget särskilt på gång, det händer när det händer". Samma sommar blev 7 vänner gravida samtidigt, 2 med sitt andra barn och 5 med sina första, alla i liknande ålder som mig. ALLA blev gravida på första eller andra försöket. På loppet av 48h så annonserade 3 av mina absolut närmaste vänner sina graviditeter. Jag vart självklart superglad för deras skull, speciellt de två som väntade sina första, och hurra högt och stort. Men sedan, efter den tredje hade berättat och jag hade gått hem så exploderade jag, som jag aldrig exploderat tidigare i mitt liv. Jag grät otröstligt (vilket jag aldrig gör) och trodde jag skulle dö, jag kände att jag var i sån bottenlös sorg så det fanns inte. Och jag var otröstligt i många många timmar innan jag till slut somnade av utmattning.
    Historian med återkommande mens fortsatte under hösten och jag kände att jag för varje månad bara blev mer och mer bitter. Medan allas magar växte så hände det inget på min front, det kändes fånigt nog nästan som en förbannelse, som att eftersom alla andra hade lyckats på första eller andra försöket så kanske jag fick "deras månader" på mig, så det ska ta 100 gånger längre tid för mig (fånigt jag vet). Sedan läser man på nätet hur andra också har det svårt, men jag känner bara en enda person som haft det "kämpigt" och hon blev gravid efter 7 månader, så nää det är tydligen inte så svårt, eller så har jag "otur" som bara känner extremt fertila människor.
    Vi kontaktade sjukvården under sommaren och fick fortsatt hjälp med vår utredning. Detta ledde till att jag blev uppskriven på IVF-lista, med 6 månaders väntetid i november. För nån vecka sedan fick vi var vi på vårt första besök hos läkaren och han avrådde från att göra IVF nu eftersom vi båda hade bra resultat på våra tester och han ville inte att vi går igenom det än, så vi gjorde en inseminering istället. Vi har ju dock gjort inseminering redan så jag känner mig inte hoppfull, och känslan av att inte ens kunna vara hoppfull längre är så jävla påtaglig, känns som att bara dåliga saker komma hända mig, och om jag blir gravid så lär jag få missfall, för ingen annan har ju fått det så det måste hända mig.

    Jag är arg och bitter på mig själv och orkar inte med mina negativa tankar längre, men det har gått så lång tid så nu känner jag mig hopplös och mina negativa tankar blir vara värre och värre. Vill ingen påpeka att ingen vet om detta och utåt sett är jag lika glad och pigg som jag alltid varit, men inombords så ruttnar jag sakta bort. Jag vet inte hur många fler smällar jag orkar med, och känner mig så otroligt ensam för ingen vän kommer någonsin kunna fatta hur jobbigt detta är, de har aldrig stött på månad efter månad av besvikelse så jag vägrar vara öppen med detta, de är alla redan i deras graviditetsbubblor. Ursäkta att jag säger det men tack och lov för corona, för annars hade jag haft en jävla massa babyshowers att gå på nu i vinter och vår. Känner även att om jag blir gravid nu så har mina negativ tankar blivit så påtagliga så jag lär ha ständig oro att något dåligt ska hända mig under hela graviditeten. I och med att mina vänner blivit gravida så enkelt så tar de deras graviditeter för givet, ingen har visat oro eller rädsla, mer än viss oro för förlossningen, vilket är naturligt, men den ständiga oro och rädsla över att något dåligt kommer hända mig kommer jag behöva leva med i 9 månader sen. Jag är så jävla bitter så det finns inte.
    Någon som känner igen sig eller är jag bara jag som är en hemsk och bitter människa?
    Tack för att du läste!
  • Svar på tråden 34 år - bitter och deprimerad, hur länge orkar man?
  • Anonym (M)

    Man orkar det man måste, helt enkelt. Jag blev gravid på 23:e försöket. Jag tappade hoppet flera gånger. Jag var 36 när jag blev gravid. Många i min närhet blev förvånade och trodde inte att maken och jag ville ha barn. Ha. De skulle bara veta. Men jag vill inte prata med dem om det. Jag tror att du har flera i din närhet som kämpar, men som inte vill/kan prata om det.

  • Lacrimosa
    Anonym (Tiden går och går) skrev 2021-02-25 21:40:39 följande:

    Du är definitivt inte ensam det finns många med problem men eftersom få talar om det så verkar det ofta vara färre än det är. Vi fick försöka i 2,5 år där utredningen visade på få ägg och stor risk för att vi behövde äggdonation men ivf kunde funka.

    Jag gick ner mig så totalt att sorgen upptog stora delar av min tid. För att lindra den försökte jag jobba mycket för det va enda stället där jag kände att jag hade ett värde och mådde bra. Det ledde till utbrändhet och depression. Vändningen kom när jag fick kontakt med en kurator på barnlöshetsmottagningen som förstod problemet och gav mig nya perspektiv.

    Så mitt råd är att söka samtalsstöd helst en som är kunnig inom just barnlöshet. Jag träffade en del terapeuter innan henne som inte riktigt kunde förstå mitt problem. Det är fruktansvärt tungt att vara barnlös men det behöver inte vara nattsvart.

    Jag var under resan väldigt öppen med att vi var barnlösa och känner ändå att man fick en hel del förståelse. Det va ingen som ifrågasatte om jag inte var entusiastisk i andra folks småbarn och även om de inte förstod fullt var det skönt att inte behöva säga upp en fasad. De vänner och familj man har är ofta ett större stöd än man kan tro.


    Jag är i sorgen!

    Jag går till terapeut, men tycker kanske inte att det hjälper så mycket. Jag behöver mer hjälp!

    Har du tips?

    Du är alltså lpngt ifrån ensam TS!

    Jag tror att du ä då måste dela med dig av dina känslor till din partner. Ni är två om detta. Förhoppningsvis.

    Det är så förtvivlat att inte kunna få vara med om det man önskar mest och som förefaller så idiotlätt för vissa.

    I samband med mitt sista IVF-försök, meddelade min syster på familjechatten i klang och jubelsång, med ultraljud sin graviditet. Eh, ja hon kände med besked till min situation, men gjorde ändå så.

    Jag är bitter utan gräns! Ultraljudsbilden är fastbränd på hornhinnan. Hon är glad, lycklig med tillförsikt till livet.

    Jag är förkrossad, bitter, arg, förtvivlad, sårad, sviken och uppgiven. Jag tror I te att det kommer att bli bra för mig. Oavsett permanent ofrivillig barnlöshet eller donation. Jag vill ha MITT barn!

    Min syster har bara kunnat fokusera på negativa sidor och komplikationer kring barnaalstrande. Mins respons har alltid varit att det hade varit värt det. Hon och sambon var inte ens överens om att skaffa barn och ca en månad senare, på första försöket blev hon naturligt gravid. Gissar att de hann bli överens, men vad vet jag.

    Själv har hoppet runnit ur mig i form av blod (mens) ca 20 ggr. Jag kan inte förhålla mig till henne över huvudtaget utan att bli arg, ledsen, bitter och förtvivlad. Hur bara KAN livet vara så orättvist?! Hur fan skall jag kunne ens se, träffa henne och ungen? Kunna fira högtider?
  • Lacrimosa

    Och hur känner ni inför exempelvis ägg/embryodonation? Vården slä ger ut sig det som om det vore samma sak. Jag tycker inte att det är det. Hur väljer man mellan två dåliga alternativ?

  • Lacrimosa
    Petraa skrev 2021-03-12 14:40:16 följande:

    Tack alla fina personer för era svar! Några dagar efter att jag skrev inlägget ovan så plussade jag för första gången någonsin (dvs efter inseminering nummer 2), men fick missfall en vecka senare strax innan v.5. Jag trodde inte den bottenlösa sorgen kunde bli värre men min värsta mardröm besannades när jag förlorade det lilla livet. Livet är så jävla orättvist så det finns inte. Så typiskt att jag till och med skrev i mitt inlägg att eftersom ingen vän gått igenom MF så lär det väl hända mig, ja se där vad typiskt att det skedde också.


    Fy attan! Jag instämmer så jävla orättvist!

    Oförståelse kring detta är också så hiskelig! Att behöva utbilda de närmaste för att de skall förstå..

    Sjukt tröttsamt! Jag hade exempelvis förväntat mig att mina föräldrar skulle googlat(eller på annat sätt sökt info), för att kunna sätta sig in i min situation. Jag kan Inte heller förstå att min syster gjorde som hon gjorde. Gah!

    Hur överlever man när hoppet om genetiska barn är ute?
  • Petraa

    Jag har sen senast jag skrev (2 månader) hunnit med en behandling till, mensen tog många veckor på sig att komma tillbaka efter missfallet i mars, men när den väl kom så var jag hoppfull, ?den här gången kanske det funkar, kroppen har ju varit gravid så den fattar vad den ska göra den här gången?, nej den fattade tydligen inte det. Den här gången känns det extra tuff, sommaren närmar sig och kliniken kommer ha stängt, får panik av tanken att inte kunna fortsätta behandlingen över sommaren. Vi kommer hinna med en till inseminering innan de stänger kliniken över sommaren men nu känner jag mig helt hopplös kring att den vägen kommer funka för oss. Fick (tyvärr) mer information om sannolikheten att lyckas vid inseminering vid min ålder och den var tydligen väldigt låg, så vi hade extrem tur som lyckades bli gravida en gång med hjälp av inseminering, och maximal otur som fick missfall efter.

    Idag var första gången jag verkligen insåg på riktigt att vi kommer behöva påbörja IVF efter sommaren. Är så arg, ledsen, besviken, bitter plus miljoner andra känslor inför att behöva ta den vägen. Nu har alla gravida vänner (ni vet de där 7 som jag nämnde i första inlägget) fått sina bebisar, flera av dem sin första medan 2 av dem sin andra. Själv sitter man här och har inte kommit nånvart, nu råkar jag dessutom vara 1-3 år äldre än dessa vänner så det hjälper ju inte direkt mina bittra känslor. Om vi ändå hade tänkt ta IVF-vägen så hade vi ju kunnat påbörja det mycket tidigare, jag hade inte haft något emot att bekosta det själv för över ett år sen och besparat mig alla hemska känslor och depressioner jag behövt gå igenom, med facit i hand.

    Och att hålla sig sysselsatt som många tipsar om funkar inte, hur länge orkar man hålla sig sysselsatt egentligen? Det har snart gått 2 år, att hålla sig sysselsatt funkade en period men nu går det inte längre. Det enda jag tänker på om veckorna är hur jävlig vår situation är och hur jag knappt orkar gå upp ut sängen. Så trött på allt så det finns inte. Förstår inte hur andra orkar i liknande situation.

  • Anonym (:::)

    Ts hur har det gått för dig?

    Jag läste din trådstart och tänkte kommentera men av någon anledning blev det inte av, och nu flera mån senare så dök tråden upp igen. Jag känner igen mig så mycket i din situation. Den där bitterheten som dyker upp med tiden och nästan förgör en. Vi har försökt så länge nu och även vi gjorde en utredning där de inte hittade några fel, men ändå blir jag inte gravid. Vi har visserligen inte provat IVF än. Du ska veta att du inte är ensam!

  • levandecharader1

    Gud vad jag känner igen mig i allt du skriver. Det är så sorgligt att så många av oss (men ALDRIG någon i ens närhet) ska behöva må så här. Och orättvist, så jävla orättvist.

    Jag har nu vetat om i 4 år att jag kan få svårt att få barn, fick den domen när jag var 31 år, och under den tiden så har de flesta i min närhet fått barn och jag är ständigt orolig för att de få jag "har kvar" ska meddela att de är gravida utan minsta ansträngning... 

    Är inne på min tredje IVF nu och har lika många missfall bakom mig. Just nu är livet så jävla nattsvart och jag är nere i ett så mörkt och djupt hål. Jag som tidigare varit så glad och pigg på livet är nu bara en skugga av mitt forna jag. Det är som om jag inte finns mer och bitterheten, stressen och sorgen äter upp mig varje dag. 

    Så du är inte ensam, även om de enda du "känner" som är i samma situation som du är totala främlingar på nätet. 

  • Petraa
    Anonym (:::) skrev 2021-05-17 17:41:28 följande:

    Ts hur har det gått för dig?

    Jag läste din trådstart och tänkte kommentera men av någon anledning blev det inte av, och nu flera mån senare så dök tråden upp igen. Jag känner igen mig så mycket i din situation. Den där bitterheten som dyker upp med tiden och nästan förgör en. Vi har försökt så länge nu och även vi gjorde en utredning där de inte hittade några fel, men ändå blir jag inte gravid. Vi har visserligen inte provat IVF än. Du ska veta att du inte är ensam!


    Tack för att du skriver, uppdaterade tidigare idag hur läget är i dagsläget. Har en riktigt mörk och hemsk dag idag när allt känns extra hopplöst, det gör det visserligen de flesta dagar men idag har större dagen spenderats med tårar, medan jag försökt jobba så gott det går, tack och lov att jag jobbar hemifrån framför en dator där man kan kombinera gråtande en hel dag med jobb utan att kollegorna ser.

    Hoppas ni får godkänt på påbörja IVF snart genom er utredning. Med facit i hand hade jag som sagt hellre bekostat det själv (med avbetalning) än att må som jag gjort i över ett års tid nu, min mentala hälsa är värd mer än de pengar IVF hade kostat oss att göra privat. Så känner jag idag med facit i hand.
  • Petraa
    levandecharader1 skrev 2021-05-17 20:08:02 följande:

    Gud vad jag känner igen mig i allt du skriver. Det är så sorgligt att så många av oss (men ALDRIG någon i ens närhet) ska behöva må så här. Och orättvist, så jävla orättvist.

    Jag har nu vetat om i 4 år att jag kan få svårt att få barn, fick den domen när jag var 31 år, och under den tiden så har de flesta i min närhet fått barn och jag är ständigt orolig för att de få jag "har kvar" ska meddela att de är gravida utan minsta ansträngning... 

    Är inne på min tredje IVF nu och har lika många missfall bakom mig. Just nu är livet så jävla nattsvart och jag är nere i ett så mörkt och djupt hål. Jag som tidigare varit så glad och pigg på livet är nu bara en skugga av mitt forna jag. Det är som om jag inte finns mer och bitterheten, stressen och sorgen äter upp mig varje dag. 

    Så du är inte ensam, även om de enda du "känner" som är i samma situation som du är totala främlingar på nätet. 


    Beklagar att du gått igenom 4 år av denna mardröm, kan inte föreställa mig sorgen efter flera missfall i bagaget. Näst sista stycket är som att jag själv skrivit, det är nattsvart och jag känner mig oerhört ensam i detta då inga vänner vet om vad vi går igenom. Men det är en tröst att ventilera anonymt här. Skulle aldrig ens önska min värsta fiende denna mardröm.

    Hade en släkting där det också tog många år och IVF innan hon lyckades bli gravid, minns att hon berättade hur de som gått igenom denna hemska resa älskar sina barn på ett väldigt annorlunda sätt. Självklart älskar alla föräldrar sina barn men de som gått igenom ett helvete för att lyckas bli med barn känner en oerhört stark kärlek för sina barn och man får en helt annat typ av tålamod när de är små. När alla andra mammor gnällde över hur jobbiga småbarnsåren var så njöt hon ändå av hennes mirakel, även när det var som tuffast. Kanske blir det så för oss också, att vi kommer över på andra sidan starkare än vi var innan.
Svar på tråden 34 år - bitter och deprimerad, hur länge orkar man?