• Anonym (Flipp­a)
    Fri 26 Feb 2021 06:51
    326 visningar
    18 svar
    18
    326

    Lite pengar och leva på?

    Hej! Denna månad har jag 3000 att leva på, är ensamstående och alla nöjen/fakturor är betalda. Men hur ska jag hålla budgeten samt går det?

    Har en del på sparkonto såklart men vill kunna se detta som en utmaning.

    Är det mycket eller lite?

  • Svar på tråden Lite pengar och leva på?
  • Fri 26 Feb 2021 06:57
    #1

    Ska dessa pengar räcka till mat också? Det bör räcka.

  • Anonym (ooo)
    Fri 26 Feb 2021 08:07
    #2
    Anonym (Flippa) skrev 2021-02-26 06:51:49 följande:

    Hej! Denna månad har jag 3000 att leva på, är ensamstående och alla nöjen/fakturor är betalda. Men hur ska jag hålla budgeten samt går det?

    Har en del på sparkonto såklart men vill kunna se detta som en utmaning.

    Är det mycket eller lite?


    Mat för en person går inte på mer än max 1500/mån. Kan vara mindre tom. 

    Man köper inga kläder eller minsta pryl en sådan månad, utan bara, absolut bara det man måste ha. Inget fika, inga trisslotter, inga strumpor osv. 
  • Fri 26 Feb 2021 08:50
    #3
    Anonym (Flippa) skrev 2021-02-26 06:51:49 följande:

    nöjen/fakturor är betalda.

    Har en del på sparkonto


    Du har alltså inte ens dragit in på nöjen? Samt har dessutom sparade pengar utöver?

    Vad är problemet?
  • Anonym (X)
    Fri 26 Feb 2021 09:05
    #4
    -1
    Anonym (Flippa) skrev 2021-02-26 06:51:49 följande:

    Hej! Denna månad har jag 3000 att leva på, är ensamstående och alla nöjen/fakturor är betalda. Men hur ska jag hålla budgeten samt går det?

    Har en del på sparkonto såklart men vill kunna se detta som en utmaning.

    Är det mycket eller lite?


    Det är mycket pengar att leva på, ibland önskar jag att jag hade inget så jag kunde banta. Svälta en vecka är bra för hälsan så fettet i kroppen sugs ut, plus man mår bättre och uppsakttar saker mer.
  • Anonym (Hupp)
    Fri 26 Feb 2021 09:14
    #5

    Det är halvmycket att leva på. Maten borde kosta ca hälften av det och sen har du över 1000 kr kvar att spara. Nöjen har du redan betalat på något sätt, så vad mer finns det att köpa?

  • Fri 26 Feb 2021 09:26
    #6

    Det är lite, även om en del såklart kommer hävda att de klarar sig på jättemycket mindre och hej och hå. Men det går förstås!

    Enligt Konsumentverkets Pengakollen beräknas en ensam vuxen kosta ca 2900 kr i mat per månad. Då räknar Konsumentverket med att man äter frukost, lunch och middag samt ett par mellanmål och enligt Nordiska Näringsrekommendationerna. Dvs mycket frukt och grönsaker, fisk etc.

    Man kan självklart leva på mindre, men ska man äta allsidigt och enligt rekommendationerna (dvs inte bara gröt till frukost och bara nudlar till middag) så kan man inte skära ner hur mycket som helst heller. Sedan kommer det ju också utgifter som inte bara är mat - enkla mediciner, kanske ett besök på VC, en vante som försvinner och måste köpas ny...

    * Köp inget som du inte absolut behöver (dvs inga tidningar, inget tuggummi,       ingen dricka, inget fika på stan etc)
    * Släng ingen mat
    * Ha med matlåda till lunch
    * Ha med vattenflaska och äpple när du går ut, för att undvika att behöva köpa något ute

    Är det bara en månad som är så här knaper så kan man också komma långt på att inventera frys och skafferi - ofta finns det en hel del där. Gratisnöjen i en månad kan också vara att upptäcka nya promenadstråk, plantera växter (om man har jord hemma), leta igenom skåp och lådor efter olagda pussel, olästa böcker etc. Ofta har man i alla fall sysselsättning ett par veckor. I längden är det förstås jobbigt att både leva på och roa sig för så lite pengar.

  • Fri 26 Feb 2021 09:30
    #7
    Anonym (ooo) skrev 2021-02-26 08:07:54 följande:
    Mat för en person går inte på mer än max 1500/mån. Kan vara mindre tom. 

    Man köper inga kläder eller minsta pryl en sådan månad, utan bara, absolut bara det man måste ha. Inget fika, inga trisslotter, inga strumpor osv. 
    Knappast om man ska följa näringsrekommendationerna, äta minst 500 gram grönsaker och frukt av vettig kvalité per dag, fisk (inte pappersfiskpinnar) ett par ggr/vecka, fullkornsprodukter istället för billigaste vita pastan etc.

    Att man överlever på 1500 kr per månad betyder inte att det är enkelt eller hälsosamt alla gånger. Alla har inte möjlighet att dammsuga fyra stormarknader efter extrapris heller, man kanske bor långt ifrån, saknar bil eller jobbar på ett sätt som gör det svårt. 
  • Anonym (Själv­klart)
    Fri 26 Feb 2021 09:49
    #8

    Klart det går. Under mina fattigaste månader som student kunde jag leva på 2.000. Hör och häpna, jag lyckades då köpa mat till hunden, vin och cigg också.

  • Anonym (Vafan­)
    Fri 26 Feb 2021 14:32
    #9
    Anonym (Flippa) skrev 2021-02-26 06:51:49 följande:

    Hej! Denna månad har jag 3000 att leva på, är ensamstående och alla nöjen/fakturor är betalda. Men hur ska jag hålla budgeten samt går det?

    Har en del på sparkonto såklart men vill kunna se detta som en utmaning.

    Är det mycket eller lite?


    Det är inte ens en utmaning.
  • Anonym (Z)
    Fri 26 Feb 2021 14:41
    #10
    Anonym (Flippa) skrev 2021-02-26 06:51:49 följande:

    Hej! Denna månad har jag 3000 att leva på, är ensamstående och alla nöjen/fakturor är betalda. Men hur ska jag hålla budgeten samt går det?

    Har en del på sparkonto såklart men vill kunna se detta som en utmaning.

    Är det mycket eller lite?


    Det är mycket pengar såvida du inte typ bilpendlar långt dagligen eller liknande.
  • Anonym (Hupp)
    Sat 27 Feb 2021 08:15
    #11
    Anonym (Vafan) skrev 2021-02-26 14:32:54 följande:

    Det är inte ens en utmaning.


    Inte för såna som dig och mig kanske. Men det kan ändå vara det för TS.
  • Sat 27 Feb 2021 09:04
    #12

    Du kommer klara dig fint om du är ensam och inte har en hel familj att försörja med mat. Tänk bara på att inte köpa dyrt kött, chark, fisk och frysvaror. Kolla lite efter extrapriser och röda prislappar när du handlar.
    Vill du vara extra noggrann gör en budget och planera dina inköp med billiga råvaror som t.ex. rotfrukter, torkade baljväxter, ris och pasta.

  • Anonym (Vafan­)
    Sat 27 Feb 2021 09:12
    #13
    Anonym (Hupp) skrev 2021-02-27 08:15:37 följande:

    Inte för såna som dig och mig kanske. Men det kan ändå vara det för TS.


    Då får hon ringa sin förmyndare och be om hjälp att lägga upp livet.
  • Anonym (Hupp)
    Sat 27 Feb 2021 13:42
    #14
    Anonym (Vafan) skrev 2021-02-27 09:12:17 följande:

    Då får hon ringa sin förmyndare och be om hjälp att lägga upp livet.


    Är det vad du gör varje gång du ska prova på något nytt som du känner dig osäker inför?
  • Anonym (ooo)
    Sat 27 Feb 2021 13:46
    #15
    hammarhajen skrev 2021-02-26 09:26:21 följande:

    Det är lite, även om en del såklart kommer hävda att de klarar sig på jättemycket mindre och hej och hå. Men det går förstås!

    Enligt Konsumentverkets Pengakollen beräknas en ensam vuxen kosta ca 2900 kr i mat per månad. Då räknar Konsumentverket med att man äter frukost, lunch och middag samt ett par mellanmål och enligt Nordiska Näringsrekommendationerna. Dvs mycket frukt och grönsaker, fisk etc.


    De siffrorna låter höga? Det är inte det jag har sett när jag har sökt efter detsamma. ca 2000 kr/mån brukar man säga, men kan vara mindre beroende på kön och ålder. 
  • Sat 27 Feb 2021 14:21
    #16

    Självklart kommer du klara matkostnaden en månad för 3000kr. Räkna ut hur många mål mat pengarna ska räcka till och vad du uppskattar att hygienartiklar kommer kosta så du vet vad du kan lägga per mål mat. Gör matsedel efter extrapriser , storhandla och kör storkok och frys in.

  • Sat 27 Feb 2021 14:27
    #17

    Tillräckligt mycket för att inte utgöra några problem.

  • Sat 27 Feb 2021 14:27
    #18
    -1
    hammarhajen skrev 2021-02-26 09:30:06 följande:

    Knappast om man ska följa näringsrekommendationerna, äta minst 500 gram grönsaker och frukt av vettig kvalité per dag, fisk (inte pappersfiskpinnar) ett par ggr/vecka, fullkornsprodukter istället för billigaste vita pastan etc.

    Att man överlever på 1500 kr per månad betyder inte att det är enkelt eller hälsosamt alla gånger. Alla har inte möjlighet att dammsuga fyra stormarknader efter extrapris heller, man kanske bor långt ifrån, saknar bil eller jobbar på ett sätt som gör det svårt. 


    Det går alldeles, alldeles utmärkt att ära gott, varierat och nyttigt för under 1000-lappen. Särskilt när det bara gäller en person! Den nyttigaste maten är ofta den billigaste. Fisk kostar en del förstås, men håller man sig till en bas av rotfrukter, baljväxter och spannmål har man ju lätt råd att ha lite dyrare fisk till maten ett par gånger i veckan.
Svar på tråden Lite pengar och leva på?