• Anonym (Tråki­ga mamman­)
    Fri 26 Feb 2021 11:00
    176 visningar
    4 svar
    4
    176

    Blir galen på youtube

    Förstår att det finns väldigt olika syn på detta och behöver lite hjälp att höra olika sidor.

    Som bakgrund, våra barn är inte några ?storkonsumenter? av Youtube. De spelar väldigt sällan spel på telefon/padda osv.

    Begränsningen är inte så mycket pga fina principer utan mer praktiskt för att vi ser att femåringen snabbt ?fastnar? och det är lättare att ta bort det helt.

    Vi tittar på barnkanalen, de har tillgång till både Netflix och Disney och vi är inte superstrikta med skärmtid som jag ser det.

    Har undvikit youtube så långt det går för jag upplever att det nästan alltid blir konflikter i någon grad när det är dags att stänga av.

    Dessutom märker jag att jag själv blir fruktansvärt provocerad av det som jag tycker är rent skräp. Vad man än sökt på hamnar man snabbt på klipp med vuxna som leker med olika figurer. Gärna med bebisröster. Och förvånansvärt ofta på typ ryska.

    Jag gillar det inte! Varför reagerar jag så starkt på detta?

    Jag vill ju att mina barn ska leka själva och inte titta på när någon annan leker.

    Och ja, jag förstår att man kan stänga av, tro mig det gör jag!

    Men är det kanske jag som överreagerar? Det är kanske skit samma med tanke på att det handlar om korta stunder?

    Så vad tycker ni andra?

  • Svar på tråden Blir galen på youtube
  • Anonym (ooo)
    Fri 26 Feb 2021 11:50
    #1
    Anonym (Tråkiga mamman) skrev 2021-02-26 11:00:18 följande:

    Dessutom märker jag att jag själv blir fruktansvärt provocerad av det som jag tycker är rent skräp. Vad man än sökt på hamnar man snabbt på klipp med vuxna som leker med olika figurer. Gärna med bebisröster. Och förvånansvärt ofta på typ ryska.


    Jag har aldrig sett sådana klipp. Vad ser du/n i på för ord för att detta ska komma upp? 
  • Anonym (Samma­)
    Fri 26 Feb 2021 11:58
    #2

    Mitt barn satt också och tittade på sånt där skit, dock aldrig på ryska och jag blev helt galen, så creepy.

    Hen tittade också på när barn öppnade presenter, kinderägg och liknande, när jag såg att det var det som var på, speciellt de vuxna som leker med batman gubbar osv så fick hen stänga av och istället titta på en film på tvn istället.

    Detta var en fas som gått över men det är mycket hjärndött på Youtube så försöker styra bort det så mycket som möjligt, skärmar generellt egentligen

  • Fri 26 Feb 2021 13:59
    #3

    Jag tror det är en period. Så var det för min son i alla fall. Nu tittar han på andra hjärndöda klipp på youtube haha! Nu tittar han på folk som spelar tv-spel och sitter och skriker och skrattar ihåligt. Man får begränsa det bara. 

  • Sat 27 Feb 2021 14:16
    #4

    Här så är det rätt fritt med skärmtid för mitt barn. Youtube får hon dock ing titta på utan att vi gör det tillsammans eftersom det är så lätt att klicka fram konstiga grejer. Dessa videos har ju thumbnails som ska lysa i barnens ögon så det är inte så konstigt att barnen hamnar där.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Blir galen på youtube