• Anonym (Sweet­)
    Fri 26 Feb 2021 15:06
    1349 visningar
    64 svar
    64
    1349

    Hur har ni fördelat bvc-besöken?

    Hur har ni fördelat bvc-besöken mellan er föräldrar (om inte båda har kunnat gå tillsammans då)? Och har bvc haft några synpunkter på det?

  • Svar på tråden Hur har ni fördelat bvc-besöken?
  • Anonym (Sara)
    Fri 26 Feb 2021 15:07
    #1

    Synpunkter? På vad? Fattar inte riktigt. Är du seriös eller skojar du bara?

  • Anonym (Vad?)
    Fri 26 Feb 2021 15:15
    #2

    Den som har haft möjlighet, har gått. Varför skulle BVC haft synpunkt på det?

  • Mammas­små
    Fri 26 Feb 2021 15:17
    #3

    Varför i hela världen skulle båda gå?

  • Fri 26 Feb 2021 15:17
    #4

    Den som varit föräldraledig har gått. Sen när båda börjat jobba har den som haft möjlighet gått.


    Nej bvc har inte haft några som helst synpunkter på det. 

  • Anonym (Sweet­) Trådstartaren
    Fri 26 Feb 2021 15:18
    #5
    Anonym (Sara) skrev 2021-02-26 15:07:20 följande:

    Synpunkter? På vad? Fattar inte riktigt. Är du seriös eller skojar du bara?


    Tja, synpunkter på vilken förälder som dyker upp vid besöket.

    Och nej jag skämtar inte utan vill bara få en uppfattning om det är vanligt förekommande eller om min bvc-kontakt är så gränslös som jag uppfattar det.
  • Anonym (Sweet­) Trådstartaren
    Fri 26 Feb 2021 15:21
    #6
    Mammassmå skrev 2021-02-26 15:17:31 följande:

    Varför i hela världen skulle båda gå?


    När båda haft möjlighet så har båda gått, mest för vår egen skull så båda får kontakt med bvc och har ungefär lika mycket koll.
  • Anonym (My)
    Fri 26 Feb 2021 15:26
    #7

    Jag har alltid gått på i princip alla bvc besök själv och alla läkarbesök har jag dessutom genomfört själv. Han följde med några gånger när första barnet var nyfödd, första typ 3 besöken. Sen har jag tagit alla besök. Dels har jag ett "bättre jobb" för dessa besök. Dvs jag är ledig många vardagar medans sambon jobbar mån-fredag. Den tycker han att det är bättre att jag går som jobbar inom vården och hänger med mera vad de säger och frågar om, vet hur det fungerar och att jag vet vad jag ska "kräva" för något. Ingen som någonsin haft några åsikter av att det bara är jag som följer med. Och nej han är inte en sämre pappa för det. Han har varit föräldraledig hälften av tiden. Men även då är det jag som gått på alla besök på lediga dagar.

  • Anonym (F)
    Fri 26 Feb 2021 15:26
    #8

    Det är bara jag som mamma som gått då jag är den som varit föräldraledig. Normalt där vi bor är att mamman är hemma första året, därefter pappan några månader. I nästan alla familjer är det den som är föräldraledig som går på BVC eftersom besökstiderna ligger under kontorstid

  • Fri 26 Feb 2021 15:27
    #9
    Mammassmå skrev 2021-02-26 15:17:31 följande:

    Varför i hela världen skulle båda gå?


    För att båda kan och vill?
  • Fri 26 Feb 2021 15:31
    #10

    Det är väl _ett_ besök, när barnet är ett par månader, där mamman ska fylla i en enkät för att fånga upp förlossningsdepression. Då är det bra om mamman är där.

    I övrigt så är min uppfattning att det var barnet som var i fokus och det var inte särskilt noga vilken förälder som var med.

Svar på tråden Hur har ni fördelat bvc-besöken?