• Anonym (Trött­)
    Fri 26 Feb 2021 16:17
    298 visningar
    24 svar
    24
    298

    Får man säga nej till extrapersonal i rum i vården?

    Vad har man som patient för rätt att säga nej till extrapersonal på plats när man besöker vården? Känns som jag varje gång senaste åren när jag behövt uppsöka en vårdcentral råkat ut för att det ?just då? behöver finnas någon mer med i rummet än den person jag fått min tid bokad hos. Sjuksköterskestudenter, läkarstudenter och nya kollegor på arbetsplatsen som följer med ett tag. Jag tycker det är en stressad sits att befinna mig hos en vårdcentral oavsett vad jag är där för och har lätt att känna mig underlägsen. Tycker inte om att besöka vården och att alltid då få fler personer på plats känns... tja, jobbigt.

    Men det kanske bara är att leva med? Eller får man be om att man bara ska ha den personen på plats som man blivit bokad hos?

  • Svar på tråden Får man säga nej till extrapersonal i rum i vården?
  • Fri 26 Feb 2021 16:17
    #1

    Studenter får man säga nej till.

  • Anonym (oooo)
    Fri 26 Feb 2021 16:19
    #2

    Men de brukar väl säga innan att de ska ha en med sig, eller åtminstone säger det i dörren? Då kan man säga "ok men jag vill inte ha med en extra person nu" 

    Jag har bara varit med om det en gång, hos gynekolog. Då sa jag ok för det var en kvinna som kom in, men hade det varit en ung manlig student hade jag faktiskt sagt att det inte var ok, för mig kändes det så. Men de frågade mig om det var ok, det var det jag ville komma fram till. 

  • Anonym (Q)
    Fri 26 Feb 2021 16:22
    #3
    Anonym (oooo) skrev 2021-02-26 16:19:12 följande:

    Men de brukar väl säga innan att de ska ha en med sig, eller åtminstone säger det i dörren? Då kan man säga "ok men jag vill inte ha med en extra person nu" 

    Jag har bara varit med om det en gång, hos gynekolog. Då sa jag ok för det var en kvinna som kom in, men hade det varit en ung manlig student hade jag faktiskt sagt att det inte var ok, för mig kändes det så. Men de frågade mig om det var ok, det var det jag ville komma fram till. 


    Gah, just det hände mig som 16-åring hos gynekologen. En hel trupp läkarstudenter stövlade in där jag låg uppfläkt. Jag bad dem gå ut igen och gynekologen bad om ursäkt för att hon inte frågat först. Jag är nästan 40 år idag och kommer fortfarande ihåg känslan.
  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Fri 26 Feb 2021 16:43
    #4
    Anonym (oooo) skrev 2021-02-26 16:19:12 följande:

    Men de brukar väl säga innan att de ska ha en med sig, eller åtminstone säger det i dörren? Då kan man säga "ok men jag vill inte ha med en extra person nu" 

    Jag har bara varit med om det en gång, hos gynekolog. Då sa jag ok för det var en kvinna som kom in, men hade det varit en ung manlig student hade jag faktiskt sagt att det inte var ok, för mig kändes det så. Men de frågade mig om det var ok, det var det jag ville komma fram till. 


    Jo, men jag har upplevt att det känts som att det inte är nåt man kan diskutera utan mer info som ges som info, mer ?nu har vi en till här idag?.

    Sist var det efter ett missfall när jag var på kontroll för att säkerställa att det var det. Det var en rätt jobbig sits mentalt för mig, men med flera personer på plats så blir det att jag lätt liksom - automatiskt - vill vara trevlig ?för gruppen? och liksom puttar undan egna känslor eller orosfunderingar. Det känns inte alltid så bra efteråt.

    Förstår ju att de behöver gå med som studenter eller gå dubbelt som nya men när det händer varje gång man bokar en tid började jag känna att det nån gång vore skönt att bara ha den ansvariga personen man är bokad hos där.
  • Anonym (E)
    Fri 26 Feb 2021 17:15
    #5

    Jag har många gånger blivit tillfrågad om det är ok, mest inom psykiatrin för jag är där mer än fysisk vård. Men även i vanlig vård och det har inte varit problem om jag nån gång varit obekväm att den extra personen gått ut. En gång var jag väl lite rädd men tänkte be om att studenten på gyn skulle kunna göra undersökningen pga ovanligt fall och jag tänkte att det vore schysst.... men ordinarie råkade missförstå mig och personen åkte ut haha


    Biter oftast ihop och låter studenten vara med. Säg bara att du har svårt att koncentrera dig på informationen när det är flera och att det är viktigt för dig att kunna ställa alla frågor.

  • Anonym (ENKEL­T)
    Fri 26 Feb 2021 17:26
    #6

    JA, ni har alla rätt att bestämma ALLT om ERT liv i Sverige!

    Så länge du är i dina sinnes fulla bruk, och inte är frihetsberövad så kan du så svälta dig till döds utan att någon kan tvinga dig att få vård.

  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Fri 26 Feb 2021 17:38
    #7
    Anonym (E) skrev 2021-02-26 17:15:05 följande:

    Jag har många gånger blivit tillfrågad om det är ok, mest inom psykiatrin för jag är där mer än fysisk vård. Men även i vanlig vård och det har inte varit problem om jag nån gång varit obekväm att den extra personen gått ut. En gång var jag väl lite rädd men tänkte be om att studenten på gyn skulle kunna göra undersökningen pga ovanligt fall och jag tänkte att det vore schysst.... men ordinarie råkade missförstå mig och personen åkte ut haha

    Biter oftast ihop och låter studenten vara med. Säg bara att du har svårt att koncentrera dig på informationen när det är flera och att det är viktigt för dig att kunna ställa alla frågor.


    Jo, jag brukar alltid bara låtit dem vara med eftersom jag ser poängen att de får lära sig. Men jag märker att jag blir just mindre så att jag ställer frågor eller frågar om jag inte förstår när det är fler på plats, vilket jag sen ångrar när jag är själv efter. Är rätt introvert och har svårt att slappna av bland folk och det blir liksom en sån obalans när jag också känner mig i underläge rent antalsmässigt...
  • Anonym (E)
    Fri 26 Feb 2021 17:55
    #8

    Är det mer viktiga besök så tycker jag absolut att du ska säga ifrån :) Att du har svårare för dig att ta in information och att ställa frågor när det är fler än en. Eller bara säga att du inte är bekväm, de ska inte ifrågasätta tycker man.

  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Fri 26 Feb 2021 18:13
    #9
    Anonym (E) skrev 2021-02-26 17:55:26 följande:

    Är det mer viktiga besök så tycker jag absolut att du ska säga ifrån :) Att du har svårare för dig att ta in information och att ställa frågor när det är fler än en. Eller bara säga att du inte är bekväm, de ska inte ifrågasätta tycker man.


    Tack, ja jag tycker ju också det... Alla har alltid varit väldigt rara, så det är inte det, men för mig som blir stressad i grunden av att besöka vården (jag är alltid rädd att det ska hända något negativt) så känns det liksom ännu värre när man får flera personer att hantera.
  • Anonym
    Fri 26 Feb 2021 19:48
    #10

    Du är i din fulla rätt att säga nej.
    Men detta är utbildning för dom. DE kan bara lära sig genom att öva. Vill vi ha färdigutbildad personal så måste de öva sig
    Men visst finns det ibland skäl att säga nej och det avgör du. Jag har själv sagt nej.

Svar på tråden Får man säga nej till extrapersonal i rum i vården?