• Anonym (???)

    Moraliskt rätt eller fel?

    En släkting till mig har gått bort. Hon hade inga barn och hennes man gick bort för över tio år sedan. Jag kallar dem nedan för Beda och Edvin för enkelhetens skull. 

    Jag är den närmsta släktingen (brorsdotter till henne) och båda mina föräldrar har också gått bort, jag är ensambarn. 

    Jag tror inte jag har någon direkt arvsrätt, det har jag inte kollat upp, men jag har ärvt allt enligt testamente det finns skriftligt, bevittnat och klart helt enligt konstens alla regler., 

    Det jag har fått i förtid är en samling tavlor i samband med att jag köpte en egen lgh. Beda sålde i samma veva sin villa och flyttade till en liten lgh mer anpassad för en äldre person. Där fanns inte plats för dessa, ganska stora tavlor. 

    Tavlorna är var för sig kanske värda en 5-10 000 kr st, men det är 8 st. 
    Nu när hon har dött har släktingar till hennes man hört av sig och ifrågasatt varför jag har dessa tavlor, de borde ingå i bouppteckningen tycker de. De bestrider också att jag ensam ska ärva hennes pengar då de menar att huset som hon sålde med en rätt stor vinst köptes av henne och Edvin gemensamt. 


    De två som hört av sig om detta är brorsbarn till Edvin så vi är lika nära i släktskap på så vis, men Edvin har som sagt varit avliden i många år. De hävdar att tavlorna är av sentimentalt värde för dem då Edvin och deras pappa samlade gemensamt. Edvin och deras pappa köpte varsin tavla av samma konstnär under många år och det finns fler än dessa 8 tavlor som jag har fått, men dessa är troligen de mest värdefulla om man ser till pengavärdet. 

    Jag har erbjudit dem att komma till Bedas lgh och titta om de vill ha någon minnessak och det var då de först ifrågasatte detta med tavlorna. Jag sa som det var och fick sura miner tillbaka. De valde dock varsin annan tavla som de ska få efter bouppteckningen. 


    Nu har jag fått ett brev där det står att de kontaktat advokat för att få ut sin rätt (vad jag vet som sagt har varken de eller jag någon rätt att ärva) och för att se till så att jag återlämnar tavlorna så de kan ingå i bouppteckningen. 


    Jag har inte för avsikt att lämna tillbaka tavlorna som jag har enskilt gåvobrev på men samtidigt gnager det lite i mig, är det moraliskt rätta att faktiskt återlämna tavlorna? Oavsett lär de ju mest troligt hamna hos mig iaf då jag har ärvt allt efter Beda, men jag tror att de isf har för avsikt att vilja välja någon av dem istället för de tavlorna de redan valt. 


     

  • Svar på tråden Moraliskt rätt eller fel?
  • Sven19

    Kontakta en advokat så du inte blir blåst.

    Hade de velat ha tavlorna så skulle de tagit upp det när gubben dog.

  • Anonym (???)
    Sven19 skrev 2021-02-26 17:04:40 följande:

    Kontakta en advokat så du inte blir blåst.

    Hade de velat ha tavlorna så skulle de tagit upp det när gubben dog.


    Advokat finns, den som upprättade testamentet. Det är samma firma som gör bouppteckningen. Tror helt ärligt inte ens de har kontaktat advokat, då borde ju advokaten ha skrivit till mig, inte de själva. 
  • Anonym (Kvinna)

    Svårt.

    - Vet du hur deras relation sett ut tidigare. Alltså har de funnits där för att stötta och hjälpa Beda i tex försäljning av hus eller ordning av begravning. Eller känns det mer som att de vill ha pengarna.
    - Jag skulle också väga med hur de bemött dig, vilket inte verkar vara trevligt då de tog in en advokat. Det skulle verkligen ta ned min samarbetsvilja och givmildhet.
    - Tycker du om tavlorna själv eller spelar det mindre roll
    - Vet du om de tagit de andra tavlorna
    - Finns tavlor kvar att köpa av just den konstnären och har de i så fall gjort det så de har ett genuint intresse eller tror du att de kommer sälja tavlorna för pengarna.

  • Anonym (Z)
    Anonym (???) skrev 2021-02-26 17:11:16 följande:

    Advokat finns, den som upprättade testamentet. Det är samma firma som gör bouppteckningen. Tror helt ärligt inte ens de har kontaktat advokat, då borde ju advokaten ha skrivit till mig, inte de själva. 


    Tråkig situation. Börja med att låta din advokat besvara brevet och se hur de agerar sen.
  • Anonym (???)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-02-26 17:17:28 följande:

    Svårt.

    - Vet du hur deras relation sett ut tidigare. Alltså har de funnits där för att stötta och hjälpa Beda i tex försäljning av hus eller ordning av begravning. Eller känns det mer som att de vill ha pengarna.
    - Jag skulle också väga med hur de bemött dig, vilket inte verkar vara trevligt då de tog in en advokat. Det skulle verkligen ta ned min samarbetsvilja och givmildhet.
    - Tycker du om tavlorna själv eller spelar det mindre roll
    - Vet du om de tagit de andra tavlorna
    - Finns tavlor kvar att köpa av just den konstnären och har de i så fall gjort det så de har ett genuint intresse eller tror du att de kommer sälja tavlorna för pengarna.


    Nej, jag är den som har tagit hand om Beda. Vi har alltid haft en nära relation och den fördjupades när min mamma gick bort ganska tidigt. Hon blev min extramamma. När sen pappa också gick bort så hade vi bara varandra om man ser till släktskap. 


    De här personerna har jag bara sett några gånger under alla år.  De kom på några av Edvins födelsedagar, de jämna. Kanske besökte de Beda och Edvin någon gång annars med, men inget som hon har talat om iaf. 

    Jag tycker om de tavlor jag redan har fått, jag blev erbjuden några fler, men tackade nej då de inte passar min smak och stil. 


    De tavlor de har valt ska de få nu snart då bouppteckningen är klar. De fick välja innan så jag visste vad jag skulle ta undan innan jag städade ur. Kan inte behålla allt så jag ska sälja bort det som går att sälja och skänka bort det som går och kasta resten. 


    Det är olika konstnärer, Edvin och deras pappa gillade att åka på utställningar ihop. Hittade de någon konstnär de båda gillade köpte de varsin tavla. De hade rätt lika smak Vet inte om det finns tavlor av alla kvar att köpa. Tror inte det handlar om det, jag tror de vill ha pengar faktiskt. Men helt säker kan jag ju inte vara. 

  • Anonym (Mi)

    Så här är det, när någon dör görs bouppteckning och efterlevande maka/make ärver, finns det särkulls barn får dom ut sin del på en gång, gemensamma barn får vänta tills bägge föräldrarna är borta.

    Finns det inga barn när bägge dör ärver barnbarn om det finns, alltså i nedåtstigande led.

    Har man aldrig fått några barn ärver föräldrar om dom finns i livet annars syskon.
    Är även syskonen avlidna ärver syskonbarnen dvs du. Har du inga syskon? Finns det andra syskonbarn? dvs kusiner till dig? 
    Om inte testamente finns ska ni i så fall dela lika. 
    Men det bara barn och barnbarn man inte kan välja bort arv för men kan skriva att dom bara ska sin arvslott dvs hälften av sin del.

    Annars kan man skriva testamente och välja själv vem man vill ska ärva en.
    Så du skulle ärva din släkting  även utan testamente men släktingen kan alltså skriva testamente och ge sitt arv enbart till dig om du har t ex kusiner.

    Däremot kan inte din släkting testamentera bort sin mans del, hon får fritt spendera pengar osv, sälja hus och leva upp pengarna men finns det tillgångar kvar kan dom ha rätt till hans del av kvarlåtenskapen speciellt om tavlorna så uppenbart var hans.
    Både du och dom kan ta kontakt med jurist för att lösa detta. 

    Utan testamente har dom och du arvsrätt som syskonbarn det är som sagt inte säkert att hon får ge bort tavlorna till dig, hon kan som sagt testamentera bort sin del och inte hans.

    Det bästa är som sagt att låta jurist se över detta.

  • Tecum

    Om det finns testamente och gåvobrev har de ingen chans och varför vill de ha in tavlorna i bouppteckningen om du ändå ärver allt? Tanten har blåst dem helt enkelt och hon hade kanske sina skäl.
    Utan testamente hade både du och de varit arvsberättigade så jag förstår att de är sura.

    Om du vill vara hygglig och ge dem tavlorna är upp till dig men jag ser inte att du har någon moralisk skyldighet till det. Men om det är en stor summa du ärvt för övrigt är det kanske inte fel att vara lite generös.

  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (???) skrev 2021-02-26 17:38:40 följande:

    Nej, jag är den som har tagit hand om Beda. Vi har alltid haft en nära relation och den fördjupades när min mamma gick bort ganska tidigt. Hon blev min extramamma. När sen pappa också gick bort så hade vi bara varandra om man ser till släktskap. 


    De här personerna har jag bara sett några gånger under alla år.  De kom på några av Edvins födelsedagar, de jämna. Kanske besökte de Beda och Edvin någon gång annars med, men inget som hon har talat om iaf. 

    Jag tycker om de tavlor jag redan har fått, jag blev erbjuden några fler, men tackade nej då de inte passar min smak och stil. 


    De tavlor de har valt ska de få nu snart då bouppteckningen är klar. De fick välja innan så jag visste vad jag skulle ta undan innan jag städade ur. Kan inte behålla allt så jag ska sälja bort det som går att sälja och skänka bort det som går och kasta resten. 


    Det är olika konstnärer, Edvin och deras pappa gillade att åka på utställningar ihop. Hittade de någon konstnär de båda gillade köpte de varsin tavla. De hade rätt lika smak Vet inte om det finns tavlor av alla kvar att köpa. Tror inte det handlar om det, jag tror de vill ha pengar faktiskt. Men helt säker kan jag ju inte vara. 


    I så fall tycker jag att du ska behålla dem och ta hjälp om de inte ger sig. Om du vill vara vänlig och inga av dina ev närstående är intresserade av tavlorna kan du säga att du ska vårda dem väl och att de får ärva dem efter dig.
  • Anonym (Ina)

    Hur såg bouppteckningen efter Edvin ut? Hade han testamenterat sin kvarlåtenskap till Beda eller ärvde hon enbart för att hon var hans fru?

    Om inget testamente finns efter honom kan hans brorsbarn ha rätt till arv efter honom när Beda nu är död, och kan de bevisa att Edvin köpt tavlorna som Beda givit bort kan det hända att de får rätt i att de skall återföras till dödsboet. Kolla med din advokat, TS!

  • Anonym (Mi)

    Jag måste tillägga att allt beror på hur testamentet är utformat.
    När makar som inte har barn skriver ett testamente kan dom göra det på olika sätt.
    Har din släkting och hennes man skrivit testamente om vad som ska ske nä någon av dom gått bort eller är det bara din släkting som har skrivit testamente?

    Har dom skrivit ett gemensamt testamente, de vanliga är ett den efterlevande makan/maken får fritt förfogande rätt dvs spendera pengarna hur man vill men ej testamentera bort den bortgångnes del.

    För att det ska fungera att din släkting kan testamentera bort allt till dig dvs även hennes makes del krävs det att dom skrivit att efterlevande make/maka ska ärva med full förfogande rätt och får då även testamentera bort den tidigare bortgångnes del annars ärver den första bortgångnes släktingar sin del och den sista bortgångnes släktingar sin del.

    Du måste kolla upp vad för slags testamente som finns.

    Det är egentligen ganska naturligt i de flesta fall.
    Om ett par är gifta så ska det ju inte vara så att bara den siste makan/makens släktingar får ärva.
    Bägge vill ju ofta att ens släktingar ska ärva och den som dör först kanske inte vill att makens/makans släktingar ska få allt. 
    Sen kan det ju vara så i vissa fall att man bara vill att en släkting ska ärva och då kan man ju skriva testamente.

    Vet man om Edvin inte ville att hans syskonbarn skulle ärva utan att allt skulle gå till Bedas syskon barn dvs du?

    Det borde dom ha skrivit i testamente i så fall eller som sagt att dom skrivit att den överlevande i så fall skulle ha full förfogande rätt.
    Man måste ju se till vad bägge ville.

    Det kan vara så att du kan få ärva allt men vänd dig till jurist för att se vad som gäller i ditt fall och hur testamentet är skrivet.

Svar på tråden Moraliskt rätt eller fel?