• Sat 27 Feb 2021 10:30
    704 visningar
    34 svar
    34
    704

    Ge honom tid

    Jag har gjort ett av det största misstagen i mitt liv, jag vet, allting har kommit fram och jag vore glad om ingen kunde döma mig. Jag ska försöka kortfatta mig.

    Jag och min sambo har varit ett par i över 6 år. Mot slutet av dessa 6 år så har det inte varit bra alla dagar, vi har inte haft någon fokus på oss alls och vi sa knappt hej till varandra. Han började umgås bara med sina vänner och jag med mina. För att spola fram i tiden snabbt så blev jag tagen med storm av min bästavän, vilket jag nu i efterhand har vaknat upp ur och insett att det var inget mer än en bubbla där jag flydde verkligheten ifrån.

    Min sambo fick reda på allting och han frågade efter svar på hur jag skulle göra men jag sköt undan problemet och sa bara jag vet inte. Inte just nu. Han har desperat försökt i några veckor att få mig att inse att jag egentligen inte vill det här men jag har bara sagt att jag vet inte. Men I magen har det alltid vridit sig och jag har känt att när han har sagt det, så har det stämt. Men jag har skjutit på problemet.

    Så för några dagar sedan så gav han upp och ville inte vänta mer och det var då jag insåg att vadfan har jag hållt på med, varför har jag sagt jag vet inte fast jag vetat det hela tiden. Så kortfattat så har vi brutit upp även fast jag sagt återkommande gånger att det här är inte det jag vill och att jag vill vara med honom och absolut inte någon annan.

    Men han säger nu att han behöver tid. Att han inte vet just nu. Han vill inte ge några falska förhoppningar. Han behöver tid för sig själv ifrån mig. Men för varenda minut som går så går mitt hjärta i miljoner bitar. Jag behöver nu råd, tips och hjälp för jag har ingen att prata med.

    För saken är den att jag har frågat att jag hoppas innerligt att vi kan lösa detta och som svar har jag fått det kan vi säkert. Men inte just nu. Har frågat om det finns att vi kan bli tillsammans och lösa allt, får till svar att jag vet inte, inte just nu. Han säger att nu vet du hur jag känt när jag sagt jag vet inte. Jag har fått sova hos honom efter uppbrottet. Vi har haft sex efter uppbrottet. Det ger mig liksom förhoppningar. Han har sagt att om vi ska bli tillsammans så måste jag ändra på mig samt stärka mig själv och jag har villigt sagt självklart. För det måste jag.

    Hur ska jag tänka? Ska jag bara låta han vara nu eftersom han säger att han behöver tid? Det gör så ont. För i slutet av dagen så inser jag att han är min själsfrände och jag lever på hoppet.

  • Svar på tråden Ge honom tid
  • Anonym (Kvinn­a)
    Sat 27 Feb 2021 10:38
    #1

    OMG.

    Sov inte där.
    Inget sex alls.

    Ge honom tid.
    Bestäm ett datum då ni ska ses och då ska han/du veta/bestämt hur ni ska göra.

  • Anonym (kopu)
    Sat 27 Feb 2021 10:41
    #2

    Som ovan skrev, vare sig sov där eller ha sex med honom. 


    Ta honom på orden och jobba med dig själv, fokusera på det och låt honom vara helt ifred! När du kommit en bit på väg med dig själv är du redo att ta upp kontakten igen. Då har han troligen också bearbetat allt som hänt och kan ge ett klart besked. Men ge det minst 6 månader. 

  • Anonym (Omvän­d psykol­ogi)
    Sat 27 Feb 2021 11:04
    #3

    Troligtvis håller ni två på med omvänd psykologi för att hitta varann. Först ignorerar han dig så du jagar honom, sen byter ni plats. Nu är det din tur att vara kall ett tag så han får jaga dig.

    Funkar men är jäkligt frustrerande i längden. Ni har trots allt varit ihop i många år och borde kunna sitta ner och ta en vuxen diskussion.

  • Sat 27 Feb 2021 12:04
    #4
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-02-27 10:38:26 följande:

    OMG.

    Sov inte där.

    Inget sex alls.

    Ge honom tid.

    Bestäm ett datum då ni ska ses och då ska han/du veta/bestämt hur ni ska göra.


    Han säger att i stunden känns det bra att vi har sex men han får dåligt samvete efteråt. Vad menar han? Jag är så jävla vilsen och vill bara ha någonting från han för att veta att det inte är kört..
    Anonym (Omvänd psykologi) skrev 2021-02-27 11:04:18 följande:

    Troligtvis håller ni två på med omvänd psykologi för att hitta varann. Först ignorerar han dig så du jagar honom, sen byter ni plats. Nu är det din tur att vara kall ett tag så han får jaga dig.

    Funkar men är jäkligt frustrerande i längden. Ni har trots allt varit ihop i många år och borde kunna sitta ner och ta en vuxen diskussion.


    Jag hoppas verkligen att det kommer att lösa sig. Jag vil att han ska sakna mig och inse att det vi har är värt att kämpa för. Hur får man någon att inse det?
  • Sat 27 Feb 2021 12:07
    #5
    +1

    Han får dåligt samvete eftersom han innerst inne vet att det aldrig kommer bli ni två igen, och att han bara drar ut på lidandet.

  • Sat 27 Feb 2021 12:26
    #6
    LisaA94 skrev 2021-02-27 12:07:36 följande:

    Han får dåligt samvete eftersom han innerst inne vet att det aldrig kommer bli ni två igen, och att han bara drar ut på lidandet.


    När jag tittar på honom så säger hans blick att han vill men inte i samma bana som det varit. Han hade avslutat allt direkt då, han är sån..
  • Sat 27 Feb 2021 13:17
    #7
    niccizz skrev 2021-02-27 12:26:00 följande:

    När jag tittar på honom så säger hans blick att han vill men inte i samma bana som det varit. Han hade avslutat allt direkt då, han är sån..


    Han vill alltså både ha kakan och äta den. Fräscht.
  • Anonym (Omvän­d psykol­ogi)
    Sat 27 Feb 2021 13:27
    #8

    Vad är hans anledning till att han inte kan tala om för dig varför han är tveksam?

    Sluta häng efter honom så kommer han tillbaka. Det verkar funka för honom

  • Sat 27 Feb 2021 14:09
    #9
    Anonym (Omvänd psykologi) skrev 2021-02-27 13:27:22 följande:

    Vad är hans anledning till att han inte kan tala om för dig varför han är tveksam?

    Sluta häng efter honom så kommer han tillbaka. Det verkar funka för honom


    Han säger att han har mått och mår så dåligt av allting som hänt och att han behöver bygga upp och stärka sig själv igen. Likväl vill han se att jag stärker mig själv. Att ena sidan säger ja och den andra nej. Men hade han verkligen inte velat mer så hade han ju bara sagt nej, tack och hej. När han pratar och när jag ser honom så känns det som att han vill men att jag ska få känna exakt hur det har känts för honom. Och jag önskar ingen denna smärta. 

    Jag saknar honom så fruktansvärt och jag lever på att han en dag känner samma sak..
  • Anonym (Omvän­d psykol­ogi)
    Sat 27 Feb 2021 14:19
    #10
    niccizz skrev 2021-02-27 14:09:18 följande:

    Han säger att han har mått och mår så dåligt av allting som hänt och att han behöver bygga upp och stärka sig själv igen. Likväl vill han se att jag stärker mig själv. Att ena sidan säger ja och den andra nej. Men hade han verkligen inte velat mer så hade han ju bara sagt nej, tack och hej. När han pratar och när jag ser honom så känns det som att han vill men att jag ska få känna exakt hur det har känts för honom. Och jag önskar ingen denna smärta. 

    Jag saknar honom så fruktansvärt och jag lever på att han en dag känner samma sak..


    Ok då kan jag förstå bättre!

    Det låter som ett solklart fall där era passiva värderingar krockar med varann och gör det svårt att leva ihop och dela gemensamt liv. Det kan tex handla om att en är extrovert och den andre är introvert. Väldigt svårt för ena parten att bli annorlunda och samtidigt må bra i själen. Vem har rätt? Vem ska ändra sig för den andre? Kompromissa? Kan vara svårt med vissa värderingar. Om den extrovert tvingas bli introvert och sitta hemma så blir denne snabbt galen. Om den introverta tvingas följa med på fart och fläng och träffa folk så lär den bli helt utmattad..

    jag hoppas du förstår min poäng. Din kille har förstått att era grundläggande värderingar gör att den ene tvingas kompromissa bort dina egna värderingar, vilket i slutändan gör att ena parten mår sämre i relationen.

    Han kan fortfarande älska dig men förstår att ni inte lyfter varann eller är bra för varann.
Svar på tråden Ge honom tid