• Anonym (Va??)
    Sat 27 Feb 2021 11:37
    5519 visningar
    8 svar
    8
    5519

    Går varmvattnet på elräkningen???

    Fick precis mejl från min elnätsleverantör om att nästa elräkning kommer att bli extra hög pga att februari månad var så kall. I mejlet listade de lite olika tips på vad man kan göra för att hålla nere elkostnaderna, och där hade de bl a följande punkt:

    "Minska tiden i duschen. Stäng av vattnet när du tvålar in dig."

    Da fuck?? Vad menar de med detta? Tiden i duschen påverkar väl  inte hur mycket el man förbrukar?? 

    Om nån vet hur det här hänger ihop/vad de menade med detta får ni väldigt gärna upplysa mig.

  • Svar på tråden Går varmvattnet på elräkningen???
  • Anonym (mmm)
    Sat 27 Feb 2021 11:39
    #1
  • Anonym (Uppvä­rmning­en)
    Sat 27 Feb 2021 11:40
    #2

    Uppvärmning av varmvatten kan använda el. Om priset på el går upp så blir det dyrare att använda varmvatten.

  • Sat 27 Feb 2021 11:58
    #3

    Bor du i lägenhet eller hus? En rätt central fråga i sammanhanget...

  • Anonym (Ja)
    Sat 27 Feb 2021 12:31
    #4

    Ja så är det. Var tror du man får det varma vattnet ifrån? Jo, genom att värma det. Med el. Om det går på din personliga elräkning eller inte är en annan sak och beror på om du bor i hus eller lägenhet, och om varmvatten i så fall ingår eller inte. Förutom det kanske du kan tänka till lite extra för miljöns skulle om inte annat.

  • Sat 27 Feb 2021 12:48
    #5

    Hos oss påverkar förstås duschen inte EL-räkningen, utan Fjärrvärme-räkningen. Men rent krasst påverkar allt man gör i ett hushåll på något sätt någon kostnad, någonstans!

    Oavsett om man bor i hus, eller lägenhet betalas ju kostnaden för att värma upp varmvatten.

    Rent tekniskt kan man förstås även ha ett dusch-system med upphättning via gas men även detta ska ju isåfall levereras.

    I lägenheter där du inte betalar för varmvatten separat påverkar förstås ALLA dina grannars beteende hur mycket fastighetsägare behöver betala för uppvärmningen. Då blir hyresgästerna lite som tonåringar som naturligtvis inte fattar att det är en kostnad. Likväl kommer kostnaden på hyran.

  • Anonym (Va??) Trådstartaren
    Sat 27 Feb 2021 14:01
    #6
    Anonym (mmm) skrev 2021-02-27 11:39:53 följande:

    Finns en gammal tråd med samma fråga:

    www.familjeliv.se/forum/thread/29776361-att-duscha-paverkar-det-elrakningen


    Tack! Då är det som jag trodde, trots allt :)
  • Anonym (Va??) Trådstartaren
    Sat 27 Feb 2021 14:08
    #7
    Anonym (Ja) skrev 2021-02-27 12:31:26 följande:

    Ja så är det. Var tror du man får det varma vattnet ifrån? Jo, genom att värma det. Med el. Om det går på din personliga elräkning eller inte är en annan sak och beror på om du bor i hus eller lägenhet, och om varmvatten i så fall ingår eller inte. Förutom det kanske du kan tänka till lite extra för miljöns skulle om inte annat.



    Nu frågade jag iofs inte om man använder el till att värma vattnet, utan jag frågade om kostnaden för den el som går åt till att värma varmvattnet kommer på min elräkning - dvs det du skriver om i mening 5. Om det går på min personliga elräkning eller inte är alltså inte "en annan sak", eftersom det var dett och ingenting annat jag frågade om. Sen vill jag även påpeka att jag inte har sagt någonting om att man inte ska tänka på, eller inte behöver bry sig om att leva energisnålt ändå, oavsett om man betalar eller inte, så jag vet inte varför du antyder att jag inte tänker på det...
  • Anonym (Va??) Trådstartaren
    Sat 27 Feb 2021 14:15
    #8
    Anonym (Uppvärmningen) skrev 2021-02-27 11:40:53 följande:

    Uppvärmning av varmvatten kan använda el. Om priset på el går upp så blir det dyrare att använda varmvatten.


    LisaA94 skrev 2021-02-27 11:58:53 följande:

    Bor du i lägenhet eller hus? En rätt central fråga i sammanhanget...


    Lönnsirap skrev 2021-02-27 12:48:15 följande:

    Hos oss påverkar förstås duschen inte EL-räkningen, utan Fjärrvärme-räkningen. Men rent krasst påverkar allt man gör i ett hushåll på något sätt någon kostnad, någonstans!

    Oavsett om man bor i hus, eller lägenhet betalas ju kostnaden för att värma upp varmvatten.

    Rent tekniskt kan man förstås även ha ett dusch-system med upphättning via gas men även detta ska ju isåfall levereras.

    I lägenheter där du inte betalar för varmvatten separat påverkar förstås ALLA dina grannars beteende hur mycket fastighetsägare behöver betala för uppvärmningen. Då blir hyresgästerna lite som tonåringar som naturligtvis inte fattar att det är en kostnad. Likväl kommer kostnaden på hyran.


    Tack för era svar! Jag bor i lägenhet och jag har inte kallhyra, så därför blev jag så paff när elbolaget gav detta råd så över en kam, till alla sina abonnenter, som om det gällde oavsett boendetyp. Men nu har jag ju fått bekräftat både här och i den andra tråden som det tipsades om att varmvattnet i mitt fall inte hamnar på elräkningen. 

    Sen vill jag även förtydliga att jag inte på något sätt anser att man kan slösa mer med resurserna bara för att de inte specifikt hamnar på ens egna räkningar. Jag lever extremt energisnålt och lär mina barn att göra detsamma. Rådet i sig som elbolaget gav säger jag alltså ingenting om, utan det var bara att de la fram det som att det kommer på den enskilda elräkningen jag undrade över.

Svar på tråden Går varmvattnet på elräkningen???