• Anonym (TS)
    Sat 27 Feb 2021 13:32
    804 visningar
    56 svar
    56
    804

    Var går gränsen för vad som är okej att skaffa till hemmet?

    Utan att kolla med sin sambo alltså.

    Räkna bort allt som andas, jag tar för givet att alla anser att det INTE är okej att dra hem djur utan att kolla med sambon! Eller har någon här råkat ut för det?

    Tänk också att pengar och pris inte spelar någon roll, utan mer storlek/funktion/värderingar (t.ex. minkkappa till dottern).

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-02-27 15:20
    Ekonomin är ingen issue här. Om paret t.ex. har gott om pengar och utan att blinka köper en dammsugare för 20 000 kr, eller har separat ekonomi så var och en köper vad de vill.

    Det handlar om saker som ska vara INNE i hemmet. Inredning men även prylar. Som nya gardinlängder i hela vardagsrummet. En enorm tavla. En fåtölj. En kaffemaskin som tar upp en stor del av köksbänken när det redan är trångt. En stor högtalare.

  • Svar på tråden Var går gränsen för vad som är okej att skaffa till hemmet?
  • Anonym (Anony­m)
    Sat 27 Feb 2021 13:36
    #1

    Din fråga blir omöjlig eftersom den kan innehålla tiotusentals saker. Det är inte ok att dra hem ett biljardbord eftersom det inte får plats. Det är inte ok att köpa ett inomhuslarm som tjuter i 100 db så fort man passerar. Eller vadå?

  • Anonym (Anony­m)
    Sat 27 Feb 2021 13:37
    #2

    För att bygga på min invändning, just pengar är ju det som spelar mest roll i sammanhanget av vad man får dra hem eller inte. Annars skitonödiga saker skulle jag väl säga. En hoppborg i trädgården t ex.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Sat 27 Feb 2021 13:39
    #3
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-27 13:36:29 följande:

    Din fråga blir omöjlig eftersom den kan innehålla tiotusentals saker. Det är inte ok att dra hem ett biljardbord eftersom det inte får plats. Det är inte ok att köpa ett inomhuslarm som tjuter i 100 db så fort man passerar. Eller vadå?


    Var går gränsen, är frågan. Så biljardbord är alltså inte okej. Är TV okej?
  • Anonym (U)
    Sat 27 Feb 2021 13:43
    #4

    Skulle vara okej med en valp..

  • Anonym (A)
    Sat 27 Feb 2021 13:51
    #5
    Anonym (U) skrev 2021-02-27 13:43:26 följande:

    Skulle vara okej med en valp..


    Hur kan du tycka att ett djur som gör dig låst 24/7 i 10 år framåt är ok??

    TS: omöjlig fråga. Jag tycker ekonomin spelar roll även om man har det gott ställt, det handlar om respekt att man stämmer av med varandra om hur man prioriterar.

    Sen får man ju hoppas att man valt en partner med samma värderingar som en själv om det nu gäller minkpäls till tonåringen, eller vad det nu var.

    Större /omfattande inredning tycker jag inte är ok även om det rör sig om små pengar. Man stämmer sv först.
  • Anonym (eee)
    Sat 27 Feb 2021 13:52
    #6
    Anonym (TS) skrev 2021-02-27 13:39:00 följande:
    Var går gränsen, är frågan. Så biljardbord är alltså inte okej. Är TV okej?
    Vad menar du med gräns? Menar du ekonomisk gräns/storleksgräns/nyttogräns eller  vad?
  • Anonym (Anony­m)
    Sat 27 Feb 2021 13:53
    #7
    Anonym (TS) skrev 2021-02-27 13:39:00 följande:
    Var går gränsen, är frågan. Så biljardbord är alltså inte okej. Är TV okej?
    Eh ja? En Tv får väl de flesta plats med i hemmet.
  • Anonym (Ute)
    Sat 27 Feb 2021 13:55
    #8

    Till hemmet som i inomhus eller till hemmet som i alla byggnader/hela gården? Maken har bara köpt nåt till hemmet  en enda gång utan att kolla med mig. Det var en möbel på auktion. Till gården har han köpt massor utan att fråga som tex traktor, fyrhjuling och liknande. Det är liksom hans grejer att köpa. Precis som jag köper saker utan att fråga som han inte bryr sig om.

  • Sat 27 Feb 2021 13:56
    #9

    Alla "större" grejer som påverkar båda, t.ex. att köpa något dyrt, soffa, matbord, måla väggarna, stora saker som påverkar utrymmet och/eller utseendet i rummet betydande.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Sat 27 Feb 2021 15:13
    #10
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-27 13:53:06 följande:

    Eh ja? En Tv får väl de flesta plats med i hemmet.


    Ja och nej. De får plats men är inte alltid önskade.
Svar på tråden Var går gränsen för vad som är okej att skaffa till hemmet?