• Sun 28 Feb 2021 08:48
    4250 visningar
    20 svar
    20
    4250

    Svartmögel på jobbet och gravid :(

    Hej alla!

    Har först nu märkt att det finns massa svartmögel på jobbet, är nu superorolig att det ska ha påverkat fostret något :( Är i vecka 19. Har jobbat där hela graviditeten men känner absolut inte för att vara där mer pga. möglet... har kontaktat chefen men ej fått något svar än. Någon som vet ifall det kan påverka fostret negativt?

    Mvh orolig blivande mamma

  • Svar på tråden Svartmögel på jobbet och gravid :(
  • Anonym (J)
    Sun 28 Feb 2021 08:52
    #1

    Ett arbetsmiljöproblem. Kontakta facket.

  • Anonym (S)
    Sun 28 Feb 2021 09:09
    #2

    Kontakta skyddsombud och facket direkt.

    Har din arbetsgivare inte gjort en arbetsmiljöutredning när du berättade att du var gravid? Det är de skyldiga till.

    Jag tror du kan vara lugn över barnet. Det har säkert gått bra. Men du ska inte arbeta en dag till i den miljön. Arbetsgivaren får antingen omplacera dig eller fylla i till Fk om gravpenning att hen förbjuder dig att arbeta.

    Om du inte får tag i chefen före måndag så sjukskriv dig fram tills att du fått det.

  • Anonym (Ingen­)
    Sun 28 Feb 2021 09:18
    #3
    +1

    INGEN ska arbeta nära svartmögel! Gravid som ogravid! Er chef får åtgärda detta omgående!

    Inte bra överhuvudtaget

  • Anonym (S)
    Sun 28 Feb 2021 09:23
    #4
    +1
    Anonym (Ingen) skrev 2021-02-28 09:18:20 följande:

    INGEN ska arbeta nära svartmögel! Gravid som ogravid! Er chef får åtgärda detta omgående!

    Inte bra överhuvudtaget


    Det
    Anonym (Ingen) skrev 2021-02-28 09:18:20 följande:

    INGEN ska arbeta nära svartmögel! Gravid som ogravid! Er chef får åtgärda detta omgående!

    Inte bra överhuvudtaget


    Det har du så rätt i.

    Ts. Jag skulle kontakta skyddsombud idag trots att det är helg. Och även försöka få telefonkontakt med chefen. Spela in det samtalet ifall något otillbörligt sägs
  • Sun 28 Feb 2021 09:37
    #5
    Anonym (Ingen) skrev 2021-02-28 09:18:20 följande:

    INGEN ska arbeta nära svartmögel! Gravid som ogravid! Er chef får åtgärda detta omgående!

    Inte bra överhuvudtaget


    Precis detta!

    Att TS är gravid är fullständigt irrelevant i sammanhanget.
  • Sun 28 Feb 2021 09:45
    #6

    Tack för era svar! Får hoppas att chefen ringer upp idag då, får försöka så tag på hen igen annars. Det har inte gjorts någon arbetsmiljöutredning... Vi har inget skyddsombud på jobbet, en som slutade som det sen har det inte tillkommit någon ny :/

  • Sun 28 Feb 2021 10:05
    #7
    Mimmioo skrev 2021-02-28 09:45:56 följande:

    Vi har inget skyddsombud på jobbet, en som slutade som det sen har det inte tillkommit någon ny :/


    Kontakta ditt fackförbund, de har regionala skyddsombud som hanterar dessa frågor på arbetsplatser där det saknas lokal ombud.
  • Anonym (Ji)
    Sun 28 Feb 2021 10:14
    #8

    Hur mkt handlar det om?
    I princip alla har lite svartmögel hemma då det lätt växer i badrum.
    Kan du inte jobba hemma

  • Anonym (S)
    Sun 28 Feb 2021 10:16
    #9
    Mimmioo skrev 2021-02-28 09:45:56 följande:

    Tack för era svar! Får hoppas att chefen ringer upp idag då, får försöka så tag på hen igen annars. Det har inte gjorts någon arbetsmiljöutredning... Vi har inget skyddsombud på jobbet, en som slutade som det sen har det inte tillkommit någon ny :/


    Som någon sagt. Kontakta regionalt skyddsombud.

    Kontakta fakcket.

    Ring chefen igen.

    Bara faktumet att de in gjort arbetsmiljöutredning är ett brott mot arbetsmiljölagen.
  • Sun 28 Feb 2021 11:19
    #10
    Anonym (Ji) skrev 2021-02-28 10:14:31 följande:

    Hur mkt handlar det om?

    I princip alla har lite svartmögel hemma då det lätt växer i badrum.

    Kan du inte jobba hemma


    Har sett svartmögel i alla rum på jobbet... har tyvärr ingen möjlighet att jobba hemifrån annars hade jag gärna gjort det.
  • Sun 28 Feb 2021 11:28
    #11

    Som tidigare talare säger- INGEN ska jobba i mögel. Företaget behöver ta dit tex Anticimex som får bedöma omfattningen av problemen och vilka åtgärder som behöver vidtas. Kanske behöver vissa kontor och delar av lokalen stängas av tills vidare.

  • Anonym (Mögel och foster­skador­)
    Sun 28 Feb 2021 13:48
    #12
    -1

    Som tonåring gick jag på en skola där de fanns svartmögel, problemet blev känt när jag började på skolan eftersom jag fick extrem migrän och då gjordes en mätning och skolan fick läggas ner och renoveras ( har även bott i ett hus med svartmögel, hela min familj va konstant sjuka men det värsta av allt är att allt är nog att alla våra djur födde missbildade ungar, kaniner, ormar, fåglar lite alla möjliga djur där till) men i vecka 19 borde du ju varit på rul och sett att det inte är några problem med fostret :)

  • Sun 28 Feb 2021 15:04
    #13
    Anonym (Mögel och fosterskador) skrev 2021-02-28 13:48:32 följande:

    Som tonåring gick jag på en skola där de fanns svartmögel, problemet blev känt när jag började på skolan eftersom jag fick extrem migrän och då gjordes en mätning och skolan fick läggas ner och renoveras ( har även bott i ett hus med svartmögel, hela min familj va konstant sjuka men det värsta av allt är att allt är nog att alla våra djur födde missbildade ungar, kaniner, ormar, fåglar lite alla möjliga djur där till) men i vecka 19 borde du ju varit på rul och sett att det inte är några problem med fostret :)


    Usch, det lät ju inte alls bra. Otäckt vad det kan orsaka för hemskheter :/ Nä man hoppas ju verkligen att det inte hänt något med bebis pga av detta :(
  • Anonym (S)
    Sun 28 Feb 2021 15:39
    #14
    Mimmioo skrev 2021-02-28 15:04:49 följande:

    Usch, det lät ju inte alls bra. Otäckt vad det kan orsaka för hemskheter :/ Nä man hoppas ju verkligen att det inte hänt något med bebis pga av detta :(


    www.lfs-web.se/mogel-gravida-kvinnor-barn-infektion.htm

    Det handlar nog främst om effekter du kan se i ett senare skede. Och som du på individnivå inte kommer kunna koppla direkt till möglet på jobbet.

    Med största sannolikhet kommer bebis inte ha påverkats. Men du ska absolut inte arbeta en enda dag till i denna miljö
  • Anonym (Jag)
    Sun 28 Feb 2021 16:16
    #15
    +1

    Mögel finns ju även i många hem, utan att det är farligt. Ni behöver ta dit någon som gör en mätning för att se om gränsvärden överskrids. Kan se värre ut än vad det är

  • Sun 28 Feb 2021 18:07
    #16
    Anonym (S) skrev 2021-02-28 15:39:02 följande:

    www.lfs-web.se/mogel-gravida-kvinnor-barn-infektion.htm

    Det handlar nog främst om effekter du kan se i ett senare skede. Och som du på individnivå inte kommer kunna koppla direkt till möglet på jobbet.

    Med största sannolikhet kommer bebis inte ha påverkats. Men du ska absolut inte arbeta en enda dag till i denna miljö


    Länken du delar Anonym S är inte vetenskaplig utan från ett företag som säljer avfuktare. I sin text nämner de vissa forskningsrapporter, men samtidigt att det i vissa av dessa inte nämns mögel. De källhänvisar till sig själva, vilket också är helt ovetenskapligt. De drar bla slutsatser från forskningsrapporter om att mögel orsakar neuropsykiatriska sjukdomar...

    Dock bör man självklart vara försiktig och ingen bör vistas i utrymmen med mögel. Här är en länk till arbetsmiljöverkets info om mögel. Främst orsakar det lungsjukdom och allergier hos de som utsätts.

    www.av.se/halsa-och-sakerhet/sjukdomar-smitta-och-mikrobiologiska-risker/mogel-organiskt-damm-toxiner-och-andra-mikrobiologiska-arbetsmiljorisker/huvudsakliga-risker-med-mogel-organiskt-damm-toxiner/

    Som flera andra skrivit, ring facket och chefen. Är du orolig kan du kontakta mvc också. Du kanske kan bli "avstängd " från jobbet pga möglet eller tillfälligt omplacerad. Sjukskriven?
  • Anonym (Ji)
    Sun 28 Feb 2021 18:12
    #17
    +1
    Anonym (Mögel och fosterskador) skrev 2021-02-28 13:48:32 följande:

    Som tonåring gick jag på en skola där de fanns svartmögel, problemet blev känt när jag började på skolan eftersom jag fick extrem migrän och då gjordes en mätning och skolan fick läggas ner och renoveras ( har även bott i ett hus med svartmögel, hela min familj va konstant sjuka men det värsta av allt är att allt är nog att alla våra djur födde missbildade ungar, kaniner, ormar, fåglar lite alla möjliga djur där till) men i vecka 19 borde du ju varit på rul och sett att det inte är några problem med fostret :)


    Måste väl ha varit väldigt stora mängder mögel då.. Mögel finns det i fogarna i de flesta duschar. Jag kontaktade en mögelbekämpare om att det fanns svartmögel längst listen i min dusch. Han sa att det inte påverkade hälsan. 
  • Tage Tyrann
    Sun 28 Feb 2021 18:13
    #18
    +1

    Svartmögel är inte farligt om det inte handlar om stora mängder.

  • Anonym (S)
    Sun 28 Feb 2021 18:42
    #19
    Knepochknåp skrev 2021-02-28 18:07:20 följande:

    Länken du delar Anonym S är inte vetenskaplig utan från ett företag som säljer avfuktare. I sin text nämner de vissa forskningsrapporter, men samtidigt att det i vissa av dessa inte nämns mögel. De källhänvisar till sig själva, vilket också är helt ovetenskapligt. De drar bla slutsatser från forskningsrapporter om att mögel orsakar neuropsykiatriska sjukdomar...

    Dock bör man självklart vara försiktig och ingen bör vistas i utrymmen med mögel. Här är en länk till arbetsmiljöverkets info om mögel. Främst orsakar det lungsjukdom och allergier hos de som utsätts.

    www.av.se/halsa-och-sakerhet/sjukdomar-smitta-och-mikrobiologiska-risker/mogel-organiskt-damm-toxiner-och-andra-mikrobiologiska-arbetsmiljorisker/huvudsakliga-risker-med-mogel-organiskt-damm-toxiner/

    Som flera andra skrivit, ring facket och chefen. Är du orolig kan du kontakta mvc också. Du kanske kan bli "avstängd " från jobbet pga möglet eller tillfälligt omplacerad. Sjukskriven?


    Jo jag vet. Det är bra att du påpekar det. Jag ville väl helt enkelt säga att barnet naturligtvis kommer komma ut levande men att det säkerligen kan påverka. Även allergi är ju något som på individnivå inte kommer kunna härledas till möglet.

    Jag tänker också att ts är kapabel att googla vidare och tänka själv och ville ge henne en spark i baken eftersom det verkar som att hon kanske faktiskt inte gjort det.

    Så det är ju toppen att du hade tiden att fixa fram bättre källor och länkar
  • Anonym (S)
    Sun 28 Feb 2021 18:44
    #20
    Anonym (Ji) skrev 2021-02-28 18:12:47 följande:

    Måste väl ha varit väldigt stora mängder mögel då.. Mögel finns det i fogarna i de flesta duschar. Jag kontaktade en mögelbekämpare om att det fanns svartmögel längst listen i min dusch. Han sa att det inte påverkade hälsan. 


    Jag antar att det inte är ett duschutrymme vi talar om utan snarare kontorsmiljö som det låter? Svartmögel på innerväggar är knappast vanligt och bör vara större mängd om om nu ts observerar det.

    Oavsett mängd skall en arbetsmiljöutredning göras pga graviditet. Och möglet måste oavsett utredas
Svar på tråden Svartmögel på jobbet och gravid :(