• Thu 4 Mar 2021 21:40
    3803 visningar
    9 svar
    9
    3803

    Dålig förskola - drar jag för stora växlar?

    Dottern 1,5 år började förskola vid årsskiftet. Vi upplevde snabbt en besvikelse på både omsorg och pedagogik och har därefter försökt hålla ner antal timmar så mycket det bara går, men ganska stora effekter på vår privatekonomi.

    Exempel på vad som hänt som vi vet:

    - barnen kläs inte på vantar vid utelek. Inte ens vid -12 grader eller snöslask. Barnen är ledsna och har knallröda, iskalla händer men får ändå vara ute mer än en timme. Rektorn försvarar detta med att det är bra för barnen att lära sig vara självständiga och att med vantar på kan de inte äta frukt själva. (Har startat en annan tråd om detta)

    - när vi hämtar dottern 11.30-11.45 om dagarna har det hänt att jag stött på barn som sitter för sig själv i kapprummet. När detta påtalas för pedagoger blir de förvånade och går ut för att barskt hämta barnet och att säga till det att han minsann skulle sovit för länge sen. 1,5 år gamla är barnen alltså. De har ingen koll på var barnen är?!

    - vi har bett om en pedagogisk plan men en sådan finns inte. De var så glada i fredags för det var första gången på 9 veckor de kunde ha sitt planeringsmöte (som ska hållas en gång i veckan). Inte heller utvecklingssamtalet vi skulle haft i januari blev av pga tidsbrist.

    - i brist på pedagogisk plan är barnen inne eller ute och röjer med de leksaker som finns. Störst barn väljer leksak och försiktiga barn (mitt) håller sig i utkanten och tittar mest på. Pedagogerna deltar sällan i lek då de alltid är upptagna med att förbereda mat eller trösta ledsna barn.

    - varje dag mellan 10.30-11.00 sätts barnen framför youtube (ofta själva) för att pedagogerna ska greja med lunch eller städa. De säger att det endast ska ske i undantagsfall men jag har aldrig kommit dit den tiden och sett något annat.

    - 9/10 gånger som vi hämtar får vi veta att dottern ätit näst intill inget. En ostskiva eller en brödbit. Hon har inga problem att äta hemma men behöver lite assistans (mosa potatis, äta soppa). Detta hjälper inte pedagogerna till med så hon får gå hungrig.

    - den handfull gånger hon sovit där har hon sovit 20 minuter (1,5-2 timmar är vad vi önskar) för att den stökiga miljön inte är lugn nog att sova i.

    Nu har vi äntligen fått plats på en annan förskola, en riktigt, riktigt bra. Vi var på besök och det är ljusår från vad vi är vana vid. Dessutom har vi vänner som talat mycket gott om förskolan. Bytet tar två månader pga kommunens uppsägningstid, men med tanke på alla brister och nu när vi sett hur det faktiskt ska fungera så vill vi byta direkt. Vi vill inte ha vår dotter på den dåliga förskolan en dag till om vi kan undvika det.

    Därför bokade vi möte och pratade idag med förskolechefen i vår lilla kommun och berättade om våra upplevelser och bad om förkortad uppsägningstid. Hon var inte helt mottaglig och tyckte detta borde kunna lösas på förskolan. Att vi ska prata med rektorn. Sa att de var mycket hårda på 2 månader uppsägning.

    Nu skäms jag. Känner att jag inte borde gått så högt direkt. Rektorn och pedagogerna lär ju hata mig efter detta. Vi har visserligen pratat med rektorn lite innan och varit missnöjda med responsen, men allt har vi inte berättat. Pedagogerna har vi inte konfronterat alls då vi ärligt talat tror de gör så gott de kan men helt enkelt är för överlastade med jobb.

    Jag vet inte... jag känner mig bara fånig som drog i dessa stora växlar. Är ju inte så att barnet dör där men vi känner oss ändå otrygga. Har också så dåligt samvete mot pedagogerna som ändå är snälla och bra människor men under stor stress. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Dålig förskola - drar jag för stora växlar?
  • Thu 4 Mar 2021 22:07
    #1

    Tycker du gjorde rätt. Låter verkligen illa det du beskriver. Inga vantar vid massa minusgrader, ingen uppsikt över barnen i hallen och kolla youtube???

    Låter som de helt saknar både ledning och planering.

    Förstår verkligen att ni vill få bort ert barn därifrån så fort som möjligt. Stackars resterande barn vars föräldrar inte sett det ni ser.

  • Anonym (Mamma­)
    Thu 4 Mar 2021 22:09
    #2

    Nej, du ska fortsätta stå på dig! Berätta att ni redan tagit upp de här bristerna och att ingenting görs. Och du kan ta ett möte med rektor där du säger precis allt som händer på den där förskolan. Dessutom måste du anmäla dem till Skolinspektionen, det är ju fruktansvärt hur de hanterar barnen!

  • Anonym (Hanoi­)
    Thu 4 Mar 2021 22:30
    #3

    Det är ett systemfel om pedagogerna inte har tid att ha ordentlig kontroll på barnen. Då måste någon högre upp som har befogenhet ändra på det (om de önskar).

    Jag tycker det du skriver låter som helt rimliga skäl att byta och att klaga!

    Den där uppsägningstid är ett gissel tyvärr. Man kan som ni alltid fråga om den kan undgås eller kortas med nämen man kan inte göra något om de säger nej.

    Varför har de andra föräldrarna kvar sina barn i den förskolan? Varför byter inte alla förskola?

  • Anonym (Ingen koll)
    Thu 4 Mar 2021 22:36
    #4

    Det går inte att börja på annan förskola när ni har gamla kvar? Kanske inte fungerar så?

    För ekonomiskt lär ni ju ändå gå plus på att byta snarast möjligt om det möjliggör att barnet är på förskola fler timmar

  • Gameof­throne­s
    Fri 5 Mar 2021 06:36
    #5

    Stå på dig,

    Skolinspektionen, nästa.

  • Anonym (Vivia­nn)
    Fri 5 Mar 2021 08:46
    #6
    +1

    Det är bra att du har sagt ifrån. Det är ju faktiskt för personalens bästa också. De kan ju inte må bra av att jobba under såna omständigheter.

  • Fri 5 Mar 2021 10:25
    #7

    Tycker inte du överreagerar. Men har tyvärr dåligt med tips på vad du kan göra, antar att uppsägningstiden inom samma kommun även gör att ni inte FÅR börja tidigare?

  • Anonym (Mamma­)
    Fri 5 Mar 2021 10:55
    #8

    Fortsätt stå på dig att ni måste få ny plats NU.

  • Anonym (Maja)
    Fri 5 Mar 2021 11:16
    #9

    Usch va hemskt detta låter. Min dotter är strax över året och har faktiskt inte ens satt henne i förskolekö då jag är så himla rädd för att hon ska fara illa nånstans där man inte själv är och kan ta bra hand om henne . Blev inte direkt tryggare att läsa vad du skriver som händer på förskolor.

    Bra att du tagit barnet därifrån

Svar på tråden Dålig förskola - drar jag för stora växlar?