• Palmen­29
    Thu 4 Mar 2021 22:06
    1423 visningar
    15 svar
    15
    1423

    Någon mer som försökt bli gravida i över ett år

    Hej på er!

    Jag och min sambo har försökt bli gravida i över ett år nu. Det går att prata med vänner och familj men det känns som ingen riktigt förstår. Någon mer som har försökt bli gravid ett tag?

    Vore glad om någon ville göra mig sällskap under tiden.??

  • Svar på tråden Någon mer som försökt bli gravida i över ett år
  • Sun 7 Mar 2021 08:24
    #1

    Hej

    Vi har

    Vi började våran gravidresa i oktober 2019

    Jag är fortfarande inte gravid

    Vi ska söka hjälp snart tänkte vi

    Hur tänker du där? Ska ni också göra det?

  • Sun 7 Mar 2021 11:50
    #2

    Vi började försöka i februari 2019. Dvs vi har försökt 2 år utan ett plus.

    Efter utredning hittar de inget fel på någon av oss, så nu inväntar vi godkännande på remiss för ivf.

  • Sun 7 Mar 2021 12:23
    #3
    Lillaälta skrev 2021-03-07 11:50:59 följande:

    Vi började försöka i februari 2019. Dvs vi har försökt 2 år utan ett plus.

    Efter utredning hittar de inget fel på någon av oss, så nu inväntar vi godkännande på remiss för ivf.


    Vi ska söka hjälp för utredning snart också tänkte vi.

    Hoppas ni får starta IVF snart

    Håller tummarna för er
  • hattif­natt12
    Sun 7 Mar 2021 14:48
    #4

    Vi har försökt sedan oktober-19 och ingenting har hänt. I januari blev vi klara med en utredning som visade oförklarlig infertilitet. I höst får vi förhoppningsvis börja med IVF. Är så trött på att livet bara står på paus. Blir extra påtagligt nu iom covid.. finns liksom inget annat att fokusera på.

  • Thu 11 Mar 2021 10:14
    #5

    Vi har också försökt sen oktober 2019. Vi blev gravida i feb 2020 men det blev ett MA som fick tas bort med vacuumaspiration. Idag bokade vi tid på Sophiahemmet och fick tid redan på tisdag. Just nu är jag helt darrig av stress, livrädd för att något "gick sönder" vid ingreppet även om jag vet att det inte är något vanligt. Alla säger att vi ska tänka att det var en bra grej att jag i alla fall blev gravid en gång men min hjärna jobbar inte så just nu... Önskar att man kunde pausa barnlängtan ett tag!

  • Thu 11 Mar 2021 12:24
    #6

    Vi har också försökt sedan juli 2019. I mars 2020 startade vi med ivf och har ett år senare fortfarande inte lyckats :(

    I februari fick vi ett plus, men sedan kom det ett jättetidigt missfall. Det är fruktansvärt tungt att gå igenom barnlöshet och tiden står verkligen stilla. I april ska vi starta vår fjärde iv-behandling. Trodde aldrig att vi skulle behöva hamna i den här situationen.

  • Thu 11 Mar 2021 17:18
    #7

    Situationen i samhället gör ju inte det hela bättre heller. Jag inbillar mig att det skulle underlätta något om man kunde skingra sina tankar - träna, resa, träffa vänner och familj, gå på bio... Vad som helst. Vad gör ni för att sysselsätta tankarna med annat? Ljudbok och poddar stoppar mina malande tankar ett tag.

    Håller tummarna för dig i april Anna! Hur många försök har ni hunnit med?

  • hattif­natt12
    Thu 11 Mar 2021 18:59
    #8

    Jag har faktiskt gått på gym de senaste månaderna. Jag var tvungen att göra något och komma hemifrån. Hamnade i en total kris och bara låg hemma och grät. Nu är det lite lättare när man kan fokusera på något mer.

  • Fri 12 Mar 2021 15:56
    #9

    Håller med - jag försöker att hålla mig sysselsatt och tänka på annat.

    Snart närmar sig ägglossning igen och då börjar hoppet igen.

    Men jag försöker vara positiv och tänka att snart händer det. På ett eller annat vis

  • Fri 12 Mar 2021 17:29
    #10
    Jag och en vän startat en gruppen Bumpy på Facebook eftersom vi båda har känt oss så ensamma i vår kamp för att bli föräldrar. Tanken är att kvinnor få ta del av varandras historier och vårt främsta mål är att bryta tabun kring ofrivilligt barnlöshet. Om du vill vore det fantastiskt om du vill bli medlem och dela lite av din historia. Det hjälper så många när vi bryter tystnaden! Följ med oss här: https://www.facebook.com/groups/882725162559207
  • Sat 13 Mar 2021 07:46
    #11
    nena55 skrev 2021-03-11 17:18:27 följande:

    Situationen i samhället gör ju inte det hela bättre heller. Jag inbillar mig att det skulle underlätta något om man kunde skingra sina tankar - träna, resa, träffa vänner och familj, gå på bio... Vad som helst. Vad gör ni för att sysselsätta tankarna med annat? Ljudbok och poddar stoppar mina malande tankar ett tag.

    Håller tummarna för dig i april Anna! Hur många försök har ni hunnit med?


    Jag håller helt med om att det är svårt att skingra tankarna när mycket tid spenderas med att gå i cirklar i lägenheten.

    Vi har hunnit med alla våra landstingsfinansierade försök på ett år, 3st ägguttag och sammanlagt 5st insättningar. Det känns fruktansvärt att vi var en av de få som inte klarade det på 3 försök, de flesta gör det. Nu ska vi gå vidare privat.

    Tack för tumhållningen :) Jag hoppas på dig med!
  • Mon 22 Mar 2021 11:07
    #12

    Här är en till!

    Slutade med minipiller november 2019, gravid i januari 2020, ma i februari 2020. Försökt 1 år sedan dess men inget nytt plus.

    Har äl varje månad som hoppar mellan dag 15-19, oftast äl på dag 18/19. Amh över 4, afc över 25. Utredning gjord privat vilket inte visar något. Spermieprov normalt.

    Kör letrozol nu även om jag har äl på egen hand. Fick äl på dag 14 denna månad och hade en follikel på 17 mm cd 12 och slemhinna på 7.8 mm. Vi kommer köra privat ivf till hösten!

  • Sat 3 Apr 2021 22:21
    #13
    Efterregnkommersolsken skrev 2021-03-22 11:07:13 följande:

    Här är en till!

    Slutade med minipiller november 2019, gravid i januari 2020, ma i februari 2020. Försökt 1 år sedan dess men inget nytt plus.

    Har äl varje månad som hoppar mellan dag 15-19, oftast äl på dag 18/19. Amh över 4, afc över 25. Utredning gjord privat vilket inte visar något. Spermieprov normalt.

    Kör letrozol nu även om jag har äl på egen hand. Fick äl på dag 14 denna månad och hade en follikel på 17 mm cd 12 och slemhinna på 7.8 mm. Vi kommer köra privat ivf till hösten!


    Vår historia är ganska lik. Tog ut spiral oktober 2019. Blev gravid feb 2020 men det visade sig på KUB-testens ultraljud vara ett MA. Sedan dess inget plus. Vi är mitt i en utredning nu, mina värden var bra och spolningen visade inget konstigt. Min sambo ska lämna prov snart.

    Jag har läst att spolningen i sig kan öka chansen till graviditet (verkar finnas lite delade meningar dock) så nu hoppas jag på att det hjälper annars blir det nog IVF för oss också.
  • Wed 7 Apr 2021 10:07
    #14

    Hej!

    Vi har försökt sedan juli 2019. Gjorde utredning i september 2020 som visade bra prover både för mig och min man. Blev gravida november 2020 men tidigt missfall december 2020. Det vi fick veta på utredningen var att vi får fortsätta på egen hand tills jag fyllt 30 (februari 2022, då har vi försökt i 2,5 år) och får då remiss till IVF. Har ni andra fått samma besked? Verkar som att andra fått hjälp när de försökt 2 år, oavsett ålder.

  • hattif­natt12
    Mon 12 Apr 2021 18:31
    #15
    Link92 skrev 2021-04-07 10:07:12 följande:

    Hej!

    Vi har försökt sedan juli 2019. Gjorde utredning i september 2020 som visade bra prover både för mig och min man. Blev gravida november 2020 men tidigt missfall december 2020. Det vi fick veta på utredningen var att vi får fortsätta på egen hand tills jag fyllt 30 (februari 2022, då har vi försökt i 2,5 år) och får då remiss till IVF. Har ni andra fått samma besked? Verkar som att andra fått hjälp när de försökt 2 år, oavsett ålder.


    I min region har de 25 år som åldersgräns.
Svar på tråden Någon mer som försökt bli gravida i över ett år