• Anonym (hypok­ondrik­er)
    Fri 5 Mar 2021 20:47
    1021 visningar
    25 svar
    25
    1021

    Hjäp! Hur ofta ska man tvätta händerna när man har djur hemma? (Kanin och hund)

    Nu kommer jag få massa glåpord tillbaka här men det är en seriös tråd. 
    Vi har tackat ja till att vara kanin och hundvakt i en månad pga att hjälpa en familj.

    Det har gått tre dagar och jag springer och tvättar händerna så fort jag har tagit i kaninen och/eller hunden.

    Jag är så ovan med djur och jag vet inte hur jag ska tänka kring bakterier och baciller som djuren har.

    Ni som har djur, kanin och hund (eller katt). Hur ofta tvättar ni händerna? Jag antar att ni inte tvättar de efter varje klapp? Tvättar ni händerna enbart innan måltid? 

    Som det är nu kan jag visst sitta och gosa med både kaninen och hunden men sen går jag och tvättar mig direkt. Dels för att kaninen ligger ibland på sitt eget bajs och hunden har ju varit ute och tvättar sig ju inte heller som katter gör mellan benen och det. 

    Jag misstänker att jag överdriver, och för att lugna ner mig så vill jag gärna höra hur ni som lever med djur gör? 

  • Svar på tråden Hjäp! Hur ofta ska man tvätta händerna när man har djur hemma? (Kanin och hund)
  • Anonym (Y)
    Fri 5 Mar 2021 20:51
    #1

    Ja när det gäller kaniner kan man tvätta händerna efter hantering om man vill.

    Hunden hanterar man ju ofta,. Många har sina hundar i sängen. Så nej självklart behöver man inte tvätta händerna när man tagit i hunden.

  • Anonym (hypok­ondrik­er) Trådstartaren
    Fri 5 Mar 2021 20:54
    #2
    Anonym (Y) skrev 2021-03-05 20:51:44 följande:

    Ja när det gäller kaniner kan man tvätta händerna efter hantering om man vill.

    Hunden hanterar man ju ofta,. Många har sina hundar i sängen. Så nej självklart behöver man inte tvätta händerna när man tagit i hunden.


    Tack för svaret, ja det är sant. 

    Menar du att kaniner är "smutsigare" och därför är det bra att man tvättar händerna, eller menar du att man inte umgås med de lika mycket som hunden och därför? 
  • neverp­reggo
    Fri 5 Mar 2021 20:56
    #3

    Kaniner skulle jag tvätta händerna om jag klappat. Hunden skulle jag inte tvätta händerna varje gång som jag rört. Ingen hund/kattägare skulle göra det ;)


    Men tvätta händerna innan måltid är alltid bra.

  • Anonym (Y)
    Fri 5 Mar 2021 21:00
    #4
    Anonym (hypokondriker) skrev 2021-03-05 20:54:14 följande:
    Tack för svaret, ja det är sant. 

    Menar du att kaniner är "smutsigare" och därför är det bra att man tvättar händerna, eller menar du att man inte umgås med de lika mycket som hunden och därför? 
    Det beror på hur ren man håller kaninburen. Jag hade kaniner när jag var liten och tvättade inte händerna. Men är man känslig för sådant så skadar det ju inte att tvätta händerna efteråt 
  • Anonym (hypok­ondrik­er) Trådstartaren
    Fri 5 Mar 2021 21:00
    #5
    neverpreggo skrev 2021-03-05 20:56:59 följande:

    Kaniner skulle jag tvätta händerna om jag klappat. Hunden skulle jag inte tvätta händerna varje gång som jag rört. Ingen hund/kattägare skulle göra det ;)


    Men tvätta händerna innan måltid är alltid bra.


    Hej tack för svaret? 

    Varför kaninen om jag får fråga? Vad är skillnaden på att klappa kaninen och hunden/katten?
  • Fri 5 Mar 2021 21:01
    #6

    Har aldrig tänkt på att man ska/borde tvätta händer efter hantering av djur. Jag är förmodligen snuskig men blir å andra sidan hemskt sällan sjuk.

  • Anonym (hypok­ondrik­er) Trådstartaren
    Fri 5 Mar 2021 21:01
    #7
    Anonym (Y) skrev 2021-03-05 21:00:51 följande:
    Det beror på hur ren man håller kaninburen. Jag hade kaniner när jag var liten och tvättade inte händerna. Men är man känslig för sådant så skadar det ju inte att tvätta händerna efteråt 
    Ja det är sant. 

    Nu går ju kaninen fritt i vårt hus så den ligger ju inte i buren hela tiden, men har märkt att den tvättar sig också (lite som en katt).
  • Fri 5 Mar 2021 21:02
    #8

    Jag tvättar bara händerna som vanligt, dvs när jag kommer in utifrån, när jag varit på toa och inför att jag ska laga mat (och under tiden om det behövs), och om jag behövt vara i munnen på någon hund eller när jag tar saker ifrån dem som de dreglat på, eller om jag behövt hålla på med deras tassar direkt efter vi kommit in. 


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (hypok­ondrik­er) Trådstartaren
    Fri 5 Mar 2021 21:03
    #9
    Limeblad skrev 2021-03-05 21:01:22 följande:

    Har aldrig tänkt på att man ska/borde tvätta händer efter hantering av djur. Jag är förmodligen snuskig men blir å andra sidan hemskt sällan sjuk.


    Jag kan tänka mig att de flesta inte tänker på att tvätta händerna efter hantering av djur. Iallfall inte husdjur. Just därför jag startar tråden. 
  • Anonym (Vanja­)
    Fri 5 Mar 2021 21:03
    #10

    Det räcker ju om du tvättar händerna som vanligt, efter toabesök och innan matlagning.

    Förstår inte varför man måste tvätta händerna efter att ha klappat en kanin? Min kanin sprang runt fritt och var alltid ren i pälsen. Även om han var i buren, kaniner tvättar sig ju.

Svar på tråden Hjäp! Hur ofta ska man tvätta händerna när man har djur hemma? (Kanin och hund)