• Sat 6 Mar 2021 15:54
    5936 visningar
    7 svar
    7
    5936

    Talande text går ej att få boet

    Hej alla kloka!

    Mina föräldrar har en Samsungtv och har comhem som operatör. Senaste månaden har tv:n börjat läsa upp texten när programmet är textat både på SVT men även tv 4 och vissa andra kanaler. Någon som vet hur man tar bort detta? Otroligt irriterande!

    Mvh Jenny

  • Svar på tråden Talande text går ej att få boet
  • Sat 6 Mar 2021 16:24
    #1

    Nu har jag testat på 2 olika apparater.

    Detta gjorde jag på SVT1.

    1: tryckte på "tools", kom då till verktygsmenyn

    2: gick ner till ljudspår

    3: på den ena fick jag använda piltangent åt sidan för att byta ljudfil mellan "1.Svenska" och "2.Svenska" och på den andra trycka på "Svenska" och såg då att det även gick att välja "Svenska(AD)". Nu finns det inga textade program just nu men kanske någon av dessa är "Talande text"?

  • Sat 6 Mar 2021 16:52
    #2

    Kanske borde lägga till att båda apparaterna är Samsung och att jag också har Comhem.

  • Sat 6 Mar 2021 19:38
    #3

    Tack snälla! Ska testa det

  • Sat 6 Mar 2021 20:13
    #4
    Kringlan86 skrev 2021-03-06 15:54:36 följande:

    Hej alla kloka!

    Mina föräldrar har en Samsungtv och har comhem som operatör. Senaste månaden har tv:n börjat läsa upp texten när programmet är textat både på SVT men även tv 4 och vissa andra kanaler. Någon som vet hur man tar bort detta? Otroligt irriterande!

    Mvh Jenny


    Det är väl textning för synskadade? Menar du att dina föräldrar suttit och sett på tv med den tjänsten på under en hel månad?
  • Mon 15 Mar 2021 19:27
    #5

    Har du fått det att funka?

  • Fri 19 Mar 2021 15:01
    #6

    Haha så oteknisk, ringde com hem tillslut. Var nån språkinställning på boxen som spökade. Men tack alla fina för att ni engagerade er ??

  • Fri 19 Mar 2021 15:55
    #7

    Jaså det var box det gällde. Hade jag vetat det så hade jag kollat med mina boxar. Nu trodde jag att de handlade om modern tv som inte behövde box.

Svar på tråden Talande text går ej att få boet