• Mon 8 Mar 2021 16:09
    1550 visningar
    9 svar
    9
    1550

    Utredning utomlands, har ni blivit gravida efter det?

    Hej!

    Efter 4 graviditeter som avbrutits tidigt så greppar jag efter halmstrån. Vi fick i februari starta IVF, 12 ägg varav 4 befruktades, 1 ET och ett som klarade sig till frysen. Jag blev gravid i någon dag sedan svagare på stickan och förlusten var ett faktum. Jag fyller snart 40 år och kommer alltså inte hinna med just något fler landstingsfinansierat försök förutom möjligtvis ett FET om embryot klarar upptining. Läser massor med trådar här på Familjeliv och både svensk och utländsk forskning för att hitta något vi kan göra. Det kanske bara är att jag är för gammal men vill ha kollat allt! Jag har tre barn sedan tidigare med en annan man varav min yngsta är 12 år. 

    Hur har det gått för er som sökt hjälp utomlands? Har ni blivit gravida? Jag har läst i Atentråden så vet att den finns men vill gärna höra från er hur det gått sen :) Jag har tagit kontakt med IVF serum i Aten och ska skicka ner ett mensblodtest men det är några veckor bort.

    Snälla, allt som kan inge hopp tas tacksamt emot! 

  • Svar på tråden Utredning utomlands, har ni blivit gravida efter det?
  • Anonym (M)
    Mon 8 Mar 2021 19:11
    #1

    Jag blev gravid efter utredning i Aten (på distans). sen kom tvåan naturligt.

  • Mon 8 Mar 2021 20:20
    #2
    Anonym (M) skrev 2021-03-08 19:11:30 följande:

    Jag blev gravid efter utredning i Aten (på distans). sen kom tvåan naturligt.


    Tack snälla för ditt svar! Får jag fråga vad ni fick göra för utredning? Var det via Serum?
  • Anonym (M)
    Mon 8 Mar 2021 21:02
    #3
    tourist skrev 2021-03-08 20:20:47 följande:

    Tack snälla för ditt svar! Får jag fråga vad ni fick göra för utredning? Var det via Serum?


    Via Dr Dimitris, immunbehandling med bla kortison och intralipiddropp använde vi
  • Tue 9 Mar 2021 18:15
    #4
    Anonym (M) skrev 2021-03-08 21:02:11 följande:

    Via Dr Dimitris, immunbehandling med bla kortison och intralipiddropp använde vi


    Blir så glad att läsa de det lyckas för :) Var det immunologi problem för er? Kanske ska kolla med dr Dimitri också, vill gärna köra på distans så det låter ju toppen att det funkar :)
  • Anonym (M)
    Wed 10 Mar 2021 10:30
    #5
    tourist skrev 2021-03-09 18:15:10 följande:

    Blir så glad att läsa de det lyckas för :) Var det immunologi problem för er? Kanske ska kolla med dr Dimitri också, vill gärna köra på distans så det låter ju toppen att det funkar :)


    Ja det var det. Det var skönt att slippa åka ner till Aten (går ju ändå inte just nu kanske).
  • Wed 10 Mar 2021 11:46
    #6
    tourist skrev 2021-03-08 16:09:45 följande:

    Hej!

    Efter 4 graviditeter som avbrutits tidigt så greppar jag efter halmstrån. Vi fick i februari starta IVF, 12 ägg varav 4 befruktades, 1 ET och ett som klarade sig till frysen. Jag blev gravid i någon dag sedan svagare på stickan och förlusten var ett faktum. Jag fyller snart 40 år och kommer alltså inte hinna med just något fler landstingsfinansierat försök förutom möjligtvis ett FET om embryot klarar upptining. Läser massor med trådar här på Familjeliv och både svensk och utländsk forskning för att hitta något vi kan göra. Det kanske bara är att jag är för gammal men vill ha kollat allt! Jag har tre barn sedan tidigare med en annan man varav min yngsta är 12 år. 

    Hur har det gått för er som sökt hjälp utomlands? Har ni blivit gravida? Jag har läst i Atentråden så vet att den finns men vill gärna höra från er hur det gått sen :) Jag har tagit kontakt med IVF serum i Aten och ska skicka ner ett mensblodtest men det är några veckor bort.

    Snälla, allt som kan inge hopp tas tacksamt emot! 


    hej! jag tycker det låter som att du har goda chanser att lyckas, fick du en blastocyst till frysen också så är ju det toppen!

    Jag vet inte varför du skulle försöka utomlands istället för privatfinansierat i Sverige? blir ju mkt smidigare att gå till en klinik nära där du bor, speciellt när du redan har barn sedan innan, så kan det vara lurigt att ta sig utomlands .(vare sig det är corona eller inte).

    Med det sagt, vi gjorde IVF i Prag, på Gennet och blev väldigt nöjda med bemötandet där, och vi fick en dotter på 2 försök. (vi bor i schweiz dock, det var därför vi sökte oss utomalnds).  De kan vara mer öppna till olika medicinering utomlands än vad svenska kliniker är. 

    Stort lycka till vad ni än bestämmer er för!
  • Wed 10 Mar 2021 17:35
    #7
    Inalina skrev 2021-03-10 11:46:20 följande:

    hej! jag tycker det låter som att du har goda chanser att lyckas, fick du en blastocyst till frysen också så är ju det toppen!

    Jag vet inte varför du skulle försöka utomlands istället för privatfinansierat i Sverige? blir ju mkt smidigare att gå till en klinik nära där du bor, speciellt när du redan har barn sedan innan, så kan det vara lurigt att ta sig utomlands .(vare sig det är corona eller inte).

    Med det sagt, vi gjorde IVF i Prag, på Gennet och blev väldigt nöjda med bemötandet där, och vi fick en dotter på 2 försök. (vi bor i schweiz dock, det var därför vi sökte oss utomalnds).  De kan vara mer öppna till olika medicinering utomlands än vad svenska kliniker är. 

    Stort lycka till vad ni än bestämmer er för!


    Jag känner att jag greppar efter alla halmstrån och känner av stressen då jag snart fyller 40 år. Vad gjorde att ni sökte er utomlands? Varför vi tittar på kliniker utomlands är för att de tar fler och andra prover och som du skriver att de är mer öppna för mer medicinsk behandling.

    Och tack snälla! Känns ändå bätte när du skriver att vi kanske har goda chanser att lyckas ändå ?
  • Thu 11 Mar 2021 10:54
    #8
    tourist skrev 2021-03-10 17:35:22 följande:
    Jag känner att jag greppar efter alla halmstrån och känner av stressen då jag snart fyller 40 år. Vad gjorde att ni sökte er utomlands? Varför vi tittar på kliniker utomlands är för att de tar fler och andra prover och som du skriver att de är mer öppna för mer medicinsk behandling.

    Och tack snälla! Känns ändå bätte när du skriver att vi kanske har goda chanser att lyckas ändå ?
    jag tror nog att ni kommer lyckas, det är lätt att man faktiskt överanalyserar mkt i den här IVF svängen, men givetvis förstår jag också den här stressen över åldern. Äggen blir ju faktiskt inte bättre med åren, men då du har barn sedan tidigare så har du ju haft bra ägg i alla fall{#emotions_dlg.flower} Vi valde Prag för att det var enkelt att flyga dit, en trevlig stad att besöka och kliniken hade fått bra betyg på många brittiska sidor. Det är ju dessutom väldigt billigt båda att gå ut o äta men också att bo på fina hotell etc. IVFen var också väldigt bra pris på, ca 2500 euro för ett försök, och som sagt de är lite mer öppna med vilka mediciner man kan få, kortison, fragminsprutor, och annat som man/de tror kan hjälpa. Lycka till!
  • Fri 12 Mar 2021 17:38
    #9

    Hej, Jag och en vän (som just nu är i en process utomlands) startat gruppen Bumpy på Facebook eftersom vi båda har känt oss så ensamma i vår långa kamp för att bli förälder. 


    Tanken är att kvinnor få ta del av varandras historier och vårt främsta mål är att bryta tabun kring ofrivilligt barnlöshet. Om du vill vore det fantastiskt om du vill bli medlem och dela lite av din historia. Det hjälper så många när vi bryter tystnaden! Följ med oss här: https://www.facebook.com/groups/882725162559207

Svar på tråden Utredning utomlands, har ni blivit gravida efter det?