• Denkma­l81
    Mon 8 Mar 2021 21:13
    2039 visningar
    30 svar
    30
    2039

    Är Klarna ett rasistiskt företag?

    Klarna innoverar.

    www.klarna.com/us/klarna-stores/category/black-owned-businesses/

    Idag kunde vi läsa en ganska obehaglig nyhet från betaltjänstföretaget Klarna. De har tagit fram en ny tjänst som innebär att man kan välja vilken hudfärg det ska vara på butiksägarna som man handlar ifrån. Visst kan man kanske tänka sig att det här skulle kunna vara en bra grej där man vill gynna de med en viss hudfärg men det innebär ju också att man deltar i att missgynna de med andra hudfärger än den som är populär för tillfället.

    Vad tycker ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är Klarna ett rasistiskt företag?
  • Anonym (Julie­)
    Mon 8 Mar 2021 21:15
    #1
    +1

    Jag tycker det är väldigt märkligt faktiskt.

    För det första bryr jag mig inte om Färgen på huden på den jag handlar av. För det andra är det inte klarnas business. För det tredje för det tankarna till någon slags inverterad apartheid. Varför liksom?

  • Anonym (G)
    Mon 8 Mar 2021 21:16
    #2
    -2

    Det står dig fritt att inte använda Klarna, problem solved.

    Hade du varit serlös hade du låtit det framgå att det är i USA det gäller och inte i Sverige.

  • Anonym (sss)
    Mon 8 Mar 2021 21:17
    #3
    Denkmal81 skrev 2021-03-08 21:13:13 följande:

    Klarna innoverar.

    www.klarna.com/us/klarna-stores/category/black-owned-businesses/

    Idag kunde vi läsa en ganska obehaglig nyhet från betaltjänstföretaget Klarna. De har tagit fram en ny tjänst som innebär att man kan välja vilken hudfärg det ska vara på butiksägarna som man handlar ifrån. Visst kan man kanske tänka sig att det här skulle kunna vara en bra grej där man vill gynna de med en viss hudfärg men det innebär ju också att man deltar i att missgynna de med andra hudfärger än den som är populär för tillfället.

    Vad tycker ni?


    Nu formulerar du väl ändå lite konstigt? Man kan inte välja vilken hudfärg det ska vara på butiksägarna. Du kan inte klicka på en av butikerna och välja personens hudfärg - men det är så du har skrivit. 
  • Anonym (Afro)
    Mon 8 Mar 2021 21:29
    #4

    Afroamerikanska företag blir lite samma sak som att promota sig som skandinaviskt. Det spelar faktiskt ingen roll alls för mig. Oväsentligt. Klimatavtryck, arbetsvillkor etc. för de anställda och underleverantörer är viktigare.

  • Mon 8 Mar 2021 21:49
    #5

    Totalt irrelevant.

  • Mon 8 Mar 2021 21:52
    #6

    Verkar mycket konstigt, jag skiter fullständigt i vilken hudfärg eller kön någon har.

  • Anonym (A)
    Mon 8 Mar 2021 21:59
    #7

    Jag försöker att hålla min kränkthet för mig själv.

  • Anonym (Julie­)
    Mon 8 Mar 2021 22:58
    #8
    Anonym (A) skrev 2021-03-08 21:59:09 följande:

    Jag försöker att hålla min kränkthet för mig själv.


    Jaså?
  • Denkma­l81
    Mon 8 Mar 2021 22:59
    #9
    Anonym (sss) skrev 2021-03-08 21:17:42 följande:

    Nu formulerar du väl ändå lite konstigt? Man kan inte välja vilken hudfärg det ska vara på butiksägarna. Du kan inte klicka på en av butikerna och välja personens hudfärg - men det är så du har skrivit. 


    Nej, det är inte så jag skrivit.
  • Anonym (Julie­)
    Mon 8 Mar 2021 23:01
    #10
    Anonym (G) skrev 2021-03-08 21:16:43 följande:

    Det står dig fritt att inte använda Klarna, problem solved.

    Hade du varit serlös hade du låtit det framgå att det är i USA det gäller och inte i Sverige.


    Lite som att det är fritt fram att inte lyssna när någon skriver slagord om hets mot folkgrupp?

    Att det inte gäller Sverige, ännu, är kanske bara en tidsfråga men det visar hur kapitalismen inte är sen att profitera på godhetssymbolik.

    Otroligt ofräscht.
Svar på tråden Är Klarna ett rasistiskt företag?