• Tue 9 Mar 2021 13:37
    1122 visningar
    15 svar
    15
    1122

    Ni som inte har fiber och inte har ADSL, vad har ni för lösning?

    Som rubriken lyder. Hur många är ni, hur använder ni nätet, vad kostar det, hur fungerar det?

    Är så apless på vårt urusla ADSL så jag tittar efter alternativ.

  • Svar på tråden Ni som inte har fiber och inte har ADSL, vad har ni för lösning?
  • sextio­talist
    Tue 9 Mar 2021 13:51
    #1

    Vi har mobilt internet (obegränsat med surf), fungerar utmärkt. Det är en nödlösning, då bostadsbolagets egna fiber har begränsat antalet operatörer och kostar mer än hos andra. Vi valde att skippa deras nät helt. 
    Hittills har vi varit nöjda, vi kan streama tv utan problem (hade dock valt att ha ett tv-paket men den lösningen fanns inte alls, förutom det som hyresvärden erbjöd)

  • Tue 9 Mar 2021 13:53
    #2
    sextiotalist skrev 2021-03-09 13:51:58 följande:

    Vi har mobilt internet (obegränsat med surf), fungerar utmärkt. Det är en nödlösning, då bostadsbolagets egna fiber har begränsat antalet operatörer och kostar mer än hos andra. Vi valde att skippa deras nät helt. 

    Hittills har vi varit nöjda, vi kan streama tv utan problem (hade dock valt att ha ett tv-paket men den lösningen fanns inte alls, förutom det som hyresvärden erbjöd)


    Låter bra! Vad är det för operatör och kostnad? Räcker det när ni är många som surfar samtidigt?
  • Tue 9 Mar 2021 13:55
    #3

    Har ni bra 4G-täckning så skulle jag skaffa en 4G-router. Jag kör min egen på samma abonnemang som telefonen, med ett extra Data-kort.

  • sextio­talist
    Tue 9 Mar 2021 13:57
    #4
    Mandelskorpan skrev 2021-03-09 13:53:58 följande:
    Låter bra! Vad är det för operatör och kostnad? Räcker det när ni är många som surfar samtidigt?
    Telia, kom inte ihåg exakt vad det kostar, det står på deras sida. Vi är ungefär två stycken hemma, ska testa nu hur det fungerar med att arbeta en dag hemifrån. Då krävs det lite mer
  • Tue 9 Mar 2021 14:10
    #5
    Pinotage skrev 2021-03-09 13:55:46 följande:

    Har ni bra 4G-täckning så skulle jag skaffa en 4G-router. Jag kör min egen på samma abonnemang som telefonen, med ett extra Data-kort.


    Borde vara bra. Operatör och kostnad? Hur många är ni? Menar du med extra Data-kort ett extra simkort med obegränsad surf?
  • Tue 9 Mar 2021 14:41
    #6
    Pinotage skrev 2021-03-09 13:55:46 följande:

    Har ni bra 4G-täckning så skulle jag skaffa en 4G-router. Jag kör min egen på samma abonnemang som telefonen, med ett extra Data-kort.


    Mandelskorpan skrev 2021-03-09 14:10:48 följande:

    Borde vara bra. Operatör och kostnad? Hur många är ni? Menar du med extra Data-kort ett extra simkort med obegränsad surf?


    Kollade upp ett par täckningskartor och 4G verkar vara bra här.

    Men jag hittar inget abonnemang med fri surf under 499. Är det vad man måste betala??

    I förra huset (fiber) betalde vi 300 /mån för internet, tv och telefon via fibern. Känns sjukt att det ska vara så mycket dyrare med mobilt?
  • sextio­talist
    Tue 9 Mar 2021 15:15
    #7
    Mandelskorpan skrev 2021-03-09 14:41:48 följande:
    Mandelskorpan skrev 2021-03-09 14:10:48 följande:

    Borde vara bra. Operatör och kostnad? Hur många är ni? Menar du med extra Data-kort ett extra simkort med obegränsad surf?


    Kollade upp ett par täckningskartor och 4G verkar vara bra här.

    Men jag hittar inget abonnemang med fri surf under 499. Är det vad man måste betala??

    I förra huset (fiber) betalde vi 300 /mån för internet, tv och telefon via fibern. Känns sjukt att det ska vara så mycket dyrare med mobilt?
    Priserna är nog högre för att det är inte (än så länge) lika hög konkurrens om kunderna.
    Det brukar sjunka allt eftersom (idag är det betydligt billigare, även med 499 kronor med internet än det var när det kom via ADSL)
  • Anonym (Jacke­t)
    Tue 9 Mar 2021 18:04
    #8

    Mobilt bredband via telefonjacket. Enda som funkade eftersom det gamla bredbandet försvann iom att fast telefoni försvann för några år sen. Vi har Telia så vi fick ha kvar telefonen också- den går mobilt också. Så det händer att folk ringer på det "mobilnumret" och inte fattar att det egentligen är en fast telefon. 

    Det funkar bra. Lite dyrt, men vi hade inget alternativ. Fiber var på g i byn, men blev inget av. Bolaget backade ur pga avstånden mellan kunderna.

  • Tue 9 Mar 2021 19:33
    #9
    Mandelskorpan skrev 2021-03-09 14:10:48 följande:
    Borde vara bra. Operatör och kostnad? Hur många är ni? Menar du med extra Data-kort ett extra simkort med obegränsad surf?
    Jag har TELE2 och betalar strax över 300 , men då är det inte fri surf på mitt abb. Japp - TELE2 kallar det extra SIM-kortet som jag har i routern för Data-kort.
    Jag har bara mitt som reserv och när  jag reser ....
  • Anonym (Jihan­)
    Tue 9 Mar 2021 20:59
    #10

    Hej,

    Vi har TRE Mobilt Bredband med en 4G Router, betalar 399:-/mån för obegränsad surf.

    Hallon har 200GB/mån för 300:-/mån.

  • Mon 15 Mar 2021 09:34
    #11
    Anonym (Jacket) skrev 2021-03-09 18:04:48 följande:

    Mobilt bredband via telefonjacket. Enda som funkade eftersom det gamla bredbandet försvann iom att fast telefoni försvann för några år sen. Vi har Telia så vi fick ha kvar telefonen också- den går mobilt också. Så det händer att folk ringer på det "mobilnumret" och inte fattar att det egentligen är en fast telefon. 

    Det funkar bra. Lite dyrt, men vi hade inget alternativ. Fiber var på g i byn, men blev inget av. Bolaget backade ur pga avstånden mellan kunderna.


    Vi har ADSL via telefonjacket idag och dom tror att det fungerar så extremt dåligt för att luftledningarna är dåliga. Så att nyttja telefonjacket är uteslutet. Men tack för ditt svar.
  • Mon 15 Mar 2021 09:38
    #12
    Anonym (Jihan) skrev 2021-03-09 20:59:03 följande:

    Hej,

    Vi har TRE Mobilt Bredband med en 4G Router, betalar 399:-/mån för obegränsad surf.

    Hallon har 200GB/mån för 300:-/mån.


    Hallon /Tre verkar vara bland de billigaste men dom har ju så dålig täckning. Jag tänker att om jag ändå måste ha mobilt så vill jag kunna ta med det till exempel ut i skärgården eller till stugan. Men där fungerar inte Tre överhuvudtaget. Jag antar att jag får finna mig i att betala mer.... men tack i alla fall för ditt svar.
  • Anonym (Blåbä­r)
    Tue 16 Mar 2021 20:51
    #13

    Jag kör Hallon och har bra uppkoppling. Kan dock inte köra videomöte och netflix samtidigt via telefonen. (Men det kanske är telefonens fel? En gammal Samsung med 3G.)

  • Anonym (Jacke­t)
    Wed 17 Mar 2021 21:54
    #14
    Mandelskorpan skrev 2021-03-15 09:34:04 följande:
    Vi har ADSL via telefonjacket idag och dom tror att det fungerar så extremt dåligt för att luftledningarna är dåliga. Så att nyttja telefonjacket är uteslutet. Men tack för ditt svar.
    Jamen det är ju via mobilmast och inte luftledning, men måste gå via telefonjacket. Även den fasta telefonen är via mobilmast. Vi fick behålla telefonnumret, men det är även ett mobilnummer. Så det måste ju funka för alla.
  • Wed 17 Mar 2021 22:09
    #15
    Anonym (Jacket) skrev 2021-03-17 21:54:28 följande:
    Jamen det är ju via mobilmast och inte luftledning, men måste gå via telefonjacket. Även den fasta telefonen är via mobilmast. Vi fick behålla telefonnumret, men det är även ett mobilnummer. Så det måste ju funka för alla.
    Fast telefon via mobilmast ? Nu hänger inte jag med alls ?
Svar på tråden Ni som inte har fiber och inte har ADSL, vad har ni för lösning?