• Wed 10 Mar 2021 00:23
    2152 visningar
    85 svar
    -2
    85
    2152

    Slöja på små barn-varför vågar inte politiker förbjuda detta?

    Otroligt fegt att inte våga sätta sig emot detta och förbjuda denna symbol på små tjejer

  • Svar på tråden Slöja på små barn-varför vågar inte politiker förbjuda detta?
  • Mascar­aklump­ar
    Wed 10 Mar 2021 09:43
    #1
    +1

    Jag är inte insatt i frågan. Det kan kanske vara så att man är rädd att ett förbud leder till att barnen isoleras från det svenska samhället? Finns det någon forskning kring det? Hur ser det ut i andra länder där man har slöjförbud?

  • Wed 10 Mar 2021 10:33
    #2
    +3

    Det ska nog mycket till innan lagen kommer förbjuda vissa klädstilar. Det anses viktigare att var och en får klä sig som den vill. 

    Sedan kan jag tycka att det ofta är kvinnors och flickors klädsel som kritiseras, oavsett om det gäller slöja eller minikjol. Det kanske inte är kvinnor och flickor som ska kontrolleras via lagar utan bättre att jobba mot en förändring av hur vi ser på kvinnors och flickors klädval. 

    Förr hade många i Sverige huckle och sjal, så det är ju självklart att man ser olika på detta i olika kulturer. Jag ser dock aldrig några små barn med burka, där ansiktet är dolt. Så länge man ser vem det är och barnet är varmt, rent och torrt så är jag nöjd. 

  • Simmae­llersj­unk
    Wed 10 Mar 2021 10:36
    #3
    -1 +3
    Mrs Moneybags skrev 2021-03-10 10:33:55 följande:

    Det ska nog mycket till innan lagen kommer förbjuda vissa klädstilar. Det anses viktigare att var och en får klä sig som den vill. 

    Sedan kan jag tycka att det ofta är kvinnors och flickors klädsel som kritiseras, oavsett om det gäller slöja eller minikjol. Det kanske inte är kvinnor och flickor som ska kontrolleras via lagar utan bättre att jobba mot en förändring av hur vi ser på kvinnors och flickors klädval. 

    Förr hade många i Sverige huckle och sjal, så det är ju självklart att man ser olika på detta i olika kulturer. Jag ser dock aldrig några små barn med burka, där ansiktet är dolt. Så länge man ser vem det är och barnet är varmt, rent och torrt så är jag nöjd. 


    Men barn som växer upp i religiösa familjer får inte klä sig som de vill, utan blir indoktrinerade från dag ett. Det är som att säga att Nordkoreaner älskar Kim Jong-Un av egen fri vilja, för om du frågar en nordkorean kommer han att säga att han älskar sin ledare.

    Politikerna är otroligt fega, men är kanske även ute efter det allt större antal röster som muslimska invandrare representerar. Man vill inte stöta sig med en så stor väljargrupp.
  • Wed 10 Mar 2021 18:53
    #4
    +3
    Simmaellersjunk skrev 2021-03-10 10:36:17 följande:
    Men barn som växer upp i religiösa familjer får inte klä sig som de vill, utan blir indoktrinerade från dag ett. Det är som att säga att Nordkoreaner älskar Kim Jong-Un av egen fri vilja, för om du frågar en nordkorean kommer han att säga att han älskar sin ledare.

    Politikerna är otroligt fega, men är kanske även ute efter det allt större antal röster som muslimska invandrare representerar. Man vill inte stöta sig med en så stor väljargrupp.
    Små barn får sällan klä sig som de vill i sekulariserade familjer heller. De indoktineras i att inga shorts får användas efter en viss tid på året, en viss typ av skor måste has eller inte has, etc. Stackars ungar har sällan egen valfrihet.
  • Wed 10 Mar 2021 21:32
    #5
    +1

    Det passar inte i Norden att tvinga flickor ha slöja.Överhuvudtaget ska man inte tvinga nån till detta.

  • Thu 11 Mar 2021 01:55
    #6
    -1 +1

    Varför ska ni alltid tro att så fort ett barn har slöja är det påtvingat ? Klart att det händer men det är inte så för alla . Jag har en 7 åring dotter som valt det helt själv och är jätte stolt över sig själv för detta . Jag själv har niqab ( ansiktsslöja ) tack och lov bor vi i England där det är accepterat att leva precis som man vill och religionsfrihet för alla religioner . Man kan bli anmäld här om man uttrycker sig som ni gör vilket jag tycker är jätte bra , för alla ska få gå klädda som de vill .

  • Sat 13 Mar 2021 04:41
    #7
    +1
    Mrs Moneybags skrev 2021-03-10 10:33:55 följande:

    Det ska nog mycket till innan lagen kommer förbjuda vissa klädstilar. Det anses viktigare att var och en får klä sig som den vill. 

    Sedan kan jag tycka att det ofta är kvinnors och flickors klädsel som kritiseras, oavsett om det gäller slöja eller minikjol. Det kanske inte är kvinnor och flickor som ska kontrolleras via lagar utan bättre att jobba mot en förändring av hur vi ser på kvinnors och flickors klädval. 

    Förr hade många i Sverige huckle och sjal, så det är ju självklart att man ser olika på detta i olika kulturer. Jag ser dock aldrig några små barn med burka, där ansiktet är dolt. Så länge man ser vem det är och barnet är varmt, rent och torrt så är jag nöjd. 


    Nu handlar det ju inte om en liten 10årig tjej som får valja de klader hon tycker ar fina, utan tvartom, hennes foraldrar anser att hon ska som barn, tackas over for att hon råkar vara av ett visst kon. En 10åring kan inte ens bestamma sin sangtid, men en religios symbol har hon alltså bestamt sjalv att bara?

    Man har alltså inte något som helst problem med att ett barn, ska skyla sig, sin sensualitet for att inte vacka lustar hos mannen. (som i det har fallet ar en jamnårig 10 årig pojke i klassen)

    I sverige dar allt ska vara jamnstallt, ska alltså små barn av bara ett kon, sexualiseras pga hennes religion som hon inte har någon uppfattning av pga hennes ålder..

    Och detta ser ingen som något slags fortryck? Forklara gerna varfor.
  • Sat 13 Mar 2021 04:53
    #8
    +1
    Tow2Mater skrev 2021-03-10 18:53:24 följande:
    Små barn får sällan klä sig som de vill i sekulariserade familjer heller. De indoktineras i att inga shorts får användas efter en viss tid på året, en viss typ av skor måste has eller inte has, etc. Stackars ungar har sällan egen valfrihet.
    Du vill alltså saga att barn som blir tilsagda att kla sig på ett visst satt från sina foraldrar pga kallt/varmt vader och for att se till att de har de klader som skall skydda dem från olika vaderlekar ar ungefar detsamma som nar foraldrarna till ett barn sager att du ska bara ett skynke och anledningen ar att du råkar ha ett kon din bror inte har, så han slipper. Han får kla sig i sin favorit tshirt och nya short han ville ha.

    Ungar HAR valfrihet nar det kommer till saker barn kan forstå. Och så ska det vara. Slojan, ar menad for kvinnor, inte barn. Barn ska inte skyla sin sexualitet for de ar inga sexueall objekt som Islam tycker de ar. Det kan inte bli enklare.

    Kul att många forsvarar sånt har fortryck, i vanlig ordning
  • Sat 13 Mar 2021 04:56
    #9
    -1 +1
    Ayeesha skrev 2021-03-11 01:55:22 följande:

    Varför ska ni alltid tro att så fort ett barn har slöja är det påtvingat ? Klart att det händer men det är inte så för alla . Jag har en 7 åring dotter som valt det helt själv och är jätte stolt över sig själv för detta . Jag själv har niqab ( ansiktsslöja ) tack och lov bor vi i England där det är accepterat att leva precis som man vill och religionsfrihet för alla religioner . Man kan bli anmäld här om man uttrycker sig som ni gör vilket jag tycker är jätte bra , för alla ska få gå klädda som de vill .


    En 7 åring? Och syftet att skyla ett litet barn, och inte låta henne ha kjolar och tshirts som barn skall, ar vad exakt? blickar från 10 åringar?
  • Sat 13 Mar 2021 14:13
    #10
    -1

    Varfor pratar du om kjolar och tshirts?

    Ser ingen storre skillnad mellan ett muslimskt barn och ett "kristet"/svenskt sekulariserat barn (hoppas bilden kommer med):

Svar på tråden Slöja på små barn-varför vågar inte politiker förbjuda detta?