• Thu 11 Mar 2021 11:39
    3258 visningar
    43 svar
    -5
    43
    3258

    För litet hus!!!

    Hej!

    Jag är en gravid kvinna med 5 barn. Glad Jag väntar som sagt ett sjätte och vi är sååååå exalterade! Gravid Men! Vårat hus är för litet. Det har fungerat utvärkt med de andra barnen då de flästa är villiga att dela rum. De två yngsta sönerna är ju tvillingar så de trivs bäst ihop ändå. Men nu har det här nya problemet uppstått. Den äldsta är inte villig att dela rum med den näst älsta och den näst äldsta vägrar att dela rum med mittenbarnet. Detta är något min man och jag inte kan förstå då det näst äldsta är nästan lika gammal som mittenbarnet och de har aldrig haft några problem tidigare. Men nu helt plötsligt så är tanken på att dela rum FÖRSKRÄCKLIG! Skrikandes Jag och min man har INGEN ANING om vad vi ska göra då vi inte har någon möjlighet att flytta/bygga ut. Ska den nya bebisen behöva sova under trappan? Nej. Någon Harry Potter ska vi inte leka. Tips vore uppskattat.

  • Svar på tråden För litet hus!!!
  • Anonym (H)
    Thu 11 Mar 2021 11:44
    #1

    Ni flyttar ut er säng i vardagsrummet och äldsta barnet får erat? Alternativt om det går

    Att dela av med någon vägg?

    Jag misstänker att äldsta barnet också måste kunna förstå att det kanske inte går att få ett eget rum

  • Anonym (Hanna­)
    Thu 11 Mar 2021 12:12
    #2

    Första två åren borde det ju funka att den yngsta (kommande) har en säng inne hos er vuxna, i alla fall under spjälsängstiden. Spjälsängar tar ju inte så stor plats. Då skjuter ni upp problemet ett par år pch kanske har barnen ändrat sig då, eller er ekkjimiska praktiska situation förändrats. Eller så ger mer tid bara möjlighet attkomma på fler lösningar.

  • Anonym (H)
    Thu 11 Mar 2021 12:30
    #3

    Alltså jag antog att ni har för lite rum oavsett om kommande bebis sover inne hos er föräldrar? Om inte så är ju det en väldigt enkel lösning som bör fungera i flera år

  • Anonym (föräl­der)
    Thu 11 Mar 2021 12:36
    #4
    +3

    Ju äldre barn blir ju mer eget "space" behöver dom ju. Tonåringar vill ju ofta vara i fred.
    Det bästa är om det går att dela av rum så det blir två även om dom blir små, eget kryp in kan vara viktigt för äldre barn.

  • Anonym (K)
    Thu 11 Mar 2021 12:41
    #5
    -2

    Tips: Säg åt ungarna att gilla läget!! De äldsta borde dela rum, en av dem ska ju ut först i vilket fall, eller om ni personlighetsmässigt tycker att näst äldsta ska dela med nästkommande istället.

    Ert hus, ni som bestämmer, tough luck ungar! Att ha eget rum är ingen mänsklig rättighet.

  • Anonym (Hanna­)
    Thu 11 Mar 2021 12:45
    #6
    Anonym (H) skrev 2021-03-11 12:30:09 följande:

    Alltså jag antog att ni har för lite rum oavsett om kommande bebis sover inne hos er föräldrar? Om inte så är ju det en väldigt enkel lösning som bör fungera i flera år


    Jag kanske missförstod men jag uppfattade som att situationen uppstår i och med att de blir ett barn till. Ts skriver ju också om ifall nya barnet ska behöva sova under trappen.

    Men så vida jag jnte missförstått tycker också jag att det vore den enklaste lösningen.
  • Anonym (67850­)
    Thu 11 Mar 2021 12:50
    #7
    +3
    Jeanette47 skrev 2021-03-11 11:39:46 följande:

    Hej!

    Jag är en gravid kvinna med 5 barn. Glad Jag väntar som sagt ett sjätte och vi är sååååå exalterade! Gravid Men! Vårat hus är för litet. Det har fungerat utvärkt med de andra barnen då de flästa är villiga att dela rum. De två yngsta sönerna är ju tvillingar så de trivs bäst ihop ändå. Men nu har det här nya problemet uppstått. Den äldsta är inte villig att dela rum med den näst älsta och den näst äldsta vägrar att dela rum med mittenbarnet. Detta är något min man och jag inte kan förstå då det näst äldsta är nästan lika gammal som mittenbarnet och de har aldrig haft några problem tidigare. Men nu helt plötsligt så är tanken på att dela rum FÖRSKRÄCKLIG! Skrikandes Jag och min man har INGEN ANING om vad vi ska göra då vi inte har någon möjlighet att flytta/bygga ut. Ska den nya bebisen behöva sova under trappan? Nej. Någon Harry Potter ska vi inte leka. Tips vore uppskattat.


    Det nya barnet får sova hos er till att börja med.
    Därefter får ni helt enkelt se till att skapa förutsättningar för flytt.
  • Thu 11 Mar 2021 13:48
    #8

    Men hur svårt kan det vara...

    Steppa upp och ta ert föräldraansvar.
    Bestäm var barnen ska sova och sen får de finna sig i det. Det är därför man är vuxen och förälder, för att leda familjen och ta beslut som barn inte är mogna för att ta än.

    Sedan köper ni en bäddsoffa och flyttar in i vardagsrummen. Hela familjen måste anpassa sig, även ni.

  • Thu 11 Mar 2021 15:21
    #9
    -1 +5

    Det är ni som valt att skaffa många barn så det är ert ansvar att se till så alla har rum och är nöjda och glada. Om det krävs att ni flyttar får ni göra det. Sen sover väl bebisen med er i början ändå? Eller menar du att dina äldre barn ska flytta på sig för att ett nyfötyt späådbarn ska ha eger rum? Varför är den nya bebisens rum viktigare än dom äldre barnens? Jag tycker dock att äldre barn har mer rätt till eger rum än småbarn. 

  • Anonym (K)
    Thu 11 Mar 2021 15:39
    #10
    -2
    viseversa skrev 2021-03-11 15:21:22 följande:

    Det är ni som valt att skaffa många barn så det är ert ansvar att se till så alla har rum och är nöjda och glada. Om det krävs att ni flyttar får ni göra det. Sen sover väl bebisen med er i början ändå? Eller menar du att dina äldre barn ska flytta på sig för att ett nyfötyt späådbarn ska ha eger rum? Varför är den nya bebisens rum viktigare än dom äldre barnens? Jag tycker dock att äldre barn har mer rätt till eger rum än småbarn. 


    Flytta, bara för att alla ska ha varsitt rum? Aldrig!!
Svar på tråden För litet hus!!!