• Fri 12 Mar 2021 17:35
    3249 visningar
    69 svar
    -1
    69
    3249

    Gravida efter Letrozol, PCO-tråden.

    Hej!

    Här samlas vi som är gravida och tidigare haft en resa i och fått stöd, pepp och kärlek i tråden "Letrozol, PCO". Här fortsätter vi följa varann och låter den tidigare tråden få vara en fri-zon för de som fortfarande kämpar <3

    Säg hej med en uppdatering om vart ni befinner er i graviditeten och vad som upptar era tankar precis just nu!

  • Svar på tråden Gravida efter Letrozol, PCO-tråden.
  • Fri 12 Mar 2021 17:54
    #1

    Jag är gravid i vecka 24 (23+1). Har BF 8 juli. Från att ha varit långtidssjukskriven på deltid blev jag sjukskriven på heltid för graviditetsförvärrad huvudvärk ett tag efter jul. I samband med detta så blev jag nekad fortsatt sjukpenning och uppsagd så nu är jag arbetssökande.

    Men jag är hoppfull och tacksam för allt jag har i livet och lilla <3 i magen. Vila, positiva tankar och gott stöd från nära och kära har gjort mig gott och vårens värme och ljus är så välkommet!

    Ser fram emot att höra mer från er andra.

  • Tue 16 Mar 2021 00:50
    #2

    Hejhej :)

    Glädjande nyheter! Jag har fött vårt barn! Vi hade bf 18 mars men hon ville komma redan 8 mars så blev 10 dagar tidigt vilket jag tycker var skönt, var less på att va gravid där i slutet. Blev väldigt tungt och kände mig så otymplig.

    Hade en magisk förlossning. Lite förvärkar på förmiddagen som jag lätt kunde andas igenom (jobbade fortfarande då jag inte hunnit gå på fl) och efter vår lunchpromenad fick jag starkare värkar och efter bara en liten stund så gick vattnet. Vi åkte in på kontroll och var då öppen 6 cm. Fick ctg runt magen i 20 min och när de undersökte efter ctgn var jag öppen 9 cm! Så blev direkt upp till förlossningen och börja krysta. Nån timme senare var hon ute. Hann endast med lustgas men det gick bra! Inga komplikationer och allt kändes väldigt lugnt och hade en bm och en undersköterska med oss hela tiden.

  • Tue 16 Mar 2021 23:35
    #3
    amandakollb skrev 2021-03-16 00:50:18 följande:

    Hejhej :)

    Glädjande nyheter! Jag har fött vårt barn! Vi hade bf 18 mars men hon ville komma redan 8 mars så blev 10 dagar tidigt vilket jag tycker var skönt, var less på att va gravid där i slutet. Blev väldigt tungt och kände mig så otymplig.

    Hade en magisk förlossning. Lite förvärkar på förmiddagen som jag lätt kunde andas igenom (jobbade fortfarande då jag inte hunnit gå på fl) och efter vår lunchpromenad fick jag starkare värkar och efter bara en liten stund så gick vattnet. Vi åkte in på kontroll och var då öppen 6 cm. Fick ctg runt magen i 20 min och när de undersökte efter ctgn var jag öppen 9 cm! Så blev direkt upp till förlossningen och börja krysta. Nån timme senare var hon ute. Hann endast med lustgas men det gick bra! Inga komplikationer och allt kändes väldigt lugnt och hade en bm och en undersköterska med oss hela tiden.


    Åh, så underbart att höra! <3 Låter verkligen helt magiskt. En dröm att få en sån förlossning ju! Hade du tänkt dig något annat i din förlossningsplan?

    Stort grattis till er föräldrar iaf! Äntligen har ni ert barn <3 Er dotter föddes på internationella kvinnodagen, så passande :)

    Hur har första tiden gått? Hur mår du? Hur har ni gjort med besök och så med tanke på covid etc? Har ni bestämt namn? Många frågor! Stor kram till dig!
  • Fri 19 Mar 2021 17:21
    #4
    MiniNin skrev 2021-03-16 23:35:31 följande:

    Åh, så underbart att höra! <3 Låter verkligen helt magiskt. En dröm att få en sån förlossning ju! Hade du tänkt dig något annat i din förlossningsplan?

    Stort grattis till er föräldrar iaf! Äntligen har ni ert barn <3 Er dotter föddes på internationella kvinnodagen, så passande :)

    Hur har första tiden gått? Hur mår du? Hur har ni gjort med besök och så med tanke på covid etc? Har ni bestämt namn? Många frågor! Stor kram till dig!


    Tusen tack <3 känns helt magiskt. Sista veckan var jag helt galet orolig då en av mina bästa vänner som var i samma vecka förlorade sitt barn i magen. Så fick ett ultraljud och extra kontroller fram till bf men hann bara göra utrlsljudet och sen ville hon komma ut två dagar senare så hann inte gå på de extra kontrollerna.

    Hade som förväntan att gå över tiden Typ två veckor samt att jag skulle ha en lång utdragen förlossning (tänkte typ de värsta haha) så är väldigt tacksam att de blev som de blev!

    Yes vi bestämde namn redan vid rul när vi fick veta kön så de va skönt! Vi mår bra men rätt trötta, blir väckt rätt många ggr per natt. Men annars är hon väldigt snäll och på dagarna sover hon mest när hon inte äter. Gråter en del dock, är väldigt gråtmild i vanliga fall och nu har det kommit några gråtattacker.

    Vi tar emot sambons föräldrar imorgon och det blir första besöket så väntade ca två veckor. Tycker fortf de känns lite nojigt att de ska komma..

    Hur mår du?:)) stor kram till dig med!
  • Mon 22 Mar 2021 19:04
    #5
    amandakollb skrev 2021-03-16 00:50:18 följande:

    Hejhej :)

    Glädjande nyheter! Jag har fött vårt barn! Vi hade bf 18 mars men hon ville komma redan 8 mars så blev 10 dagar tidigt vilket jag tycker var skönt, var less på att va gravid där i slutet. Blev väldigt tungt och kände mig så otymplig.

    Hade en magisk förlossning. Lite förvärkar på förmiddagen som jag lätt kunde andas igenom (jobbade fortfarande då jag inte hunnit gå på fl) och efter vår lunchpromenad fick jag starkare värkar och efter bara en liten stund så gick vattnet. Vi åkte in på kontroll och var då öppen 6 cm. Fick ctg runt magen i 20 min och när de undersökte efter ctgn var jag öppen 9 cm! Så blev direkt upp till förlossningen och börja krysta. Nån timme senare var hon ute. Hann endast med lustgas men det gick bra! Inga komplikationer och allt kändes väldigt lugnt och hade en bm och en undersköterska med oss hela tiden.


    Wow vad kul att höra!!! Stort grattis till ert lilla mirakel! Och vilken drömförlossning!
  • Mon 22 Mar 2021 19:09
    #6
    akalei skrev 2021-03-22 19:04:51 följande:

    Wow vad kul att höra!!! Stort grattis till ert lilla mirakel! Och vilken drömförlossning!


    Tack snälla <3 hur mår du, hur går det för er?:))
  • Mon 22 Mar 2021 20:22
    #7
    amandakollb skrev 2021-03-22 19:09:07 följande:

    Tack snälla <3 hur mår du, hur går det för er?:))


    Glömde fråga vilken förlossning du va på? :)

    Jomen här går det väl sakta framåt, med betoning på sakta ;) Är i 30+4 idag och mår ganska bra, nästäppa och lätt foglossning och andfådd och sådär men inget värre.

    Ganska mycket oro tyvärr med fokus på fosterrörelser, är ganska neurotiskt lagd och har lätt för att hamna i orosspiraler och överanalysera. Plus att bebis är lite busig och varierar ganska mycket i aktivitet från dag till dag. Har varit inne på förlossningen 2 ggr pga minskade rörelser men allt har sett bra ut båda gångerna. Nu senast hade han lagt sig mot min rygg så säkert därför jag börjat känna så mycket mindre. Så svårt att slappna av men försöker ta en dag i taget :)

    Vill spola fram tiden till förlossningen typ, så avis på dig som fått träffa ett lilla mirakel <3 Grattis igen!
  • Wed 31 Mar 2021 15:58
    #8
    akalei skrev 2021-03-22 20:22:07 följande:

    Glömde fråga vilken förlossning du va på? :)

    Jomen här går det väl sakta framåt, med betoning på sakta ;) Är i 30+4 idag och mår ganska bra, nästäppa och lätt foglossning och andfådd och sådär men inget värre.

    Ganska mycket oro tyvärr med fokus på fosterrörelser, är ganska neurotiskt lagd och har lätt för att hamna i orosspiraler och överanalysera. Plus att bebis är lite busig och varierar ganska mycket i aktivitet från dag till dag. Har varit inne på förlossningen 2 ggr pga minskade rörelser men allt har sett bra ut båda gångerna. Nu senast hade han lagt sig mot min rygg så säkert därför jag börjat känna så mycket mindre. Så svårt att slappna av men försöker ta en dag i taget :)

    Vill spola fram tiden till förlossningen typ, så avis på dig som fått träffa ett lilla mirakel <3 Grattis igen!


    Bb Sthlm blev det, men hade panik där ett tag när vi var på kontrollen och de sa att alla ställen var fulla så skulle få åka till förlossningen i Södertälje.. men sen lyckades de ordna ett rum där ändå så det är jag väldigt tacksam för.

    Okej vad skönt att du ändå mår bra! Tiden kommer gå snabbt, själv hade jag velat pausa tiden men förstår att du vill att den ska gå snabbt, det ville jag med där i slutet haha!

    Bra att du tar din oro på allvar och åker in direkt du känner något avvikande! Jag var också väldigt nervös för de och var också på väg att åka in några gånger. Men de kommer gå bra <3 och tusen tack igen! när är ditt bf?
  • Wed 31 Mar 2021 15:59
    #9
    MiniNin skrev 2021-03-16 23:35:31 följande:

    Åh, så underbart att höra! <3 Låter verkligen helt magiskt. En dröm att få en sån förlossning ju! Hade du tänkt dig något annat i din förlossningsplan?

    Stort grattis till er föräldrar iaf! Äntligen har ni ert barn <3 Er dotter föddes på internationella kvinnodagen, så passande :)

    Hur har första tiden gått? Hur mår du? Hur har ni gjort med besök och så med tanke på covid etc? Har ni bestämt namn? Många frågor! Stor kram till dig!


    Hur mår du och hur går allt?:)
  • Wed 31 Mar 2021 21:36
    #10
    amandakollb skrev 2021-03-31 15:59:13 följande:

    Hur mår du och hur går allt?:)


    Hej! Svarade dig men ser nu att det försvann? Ibland är Familjeliv helt koko! :/

    Tråkigt att höra om din vän! Kan tänka mig att det kan få igång katastrof-tankar, speciellt när någon så nära drabbas :( Men skönt att allt var bra med er tjej och att hon ville komma ut till er föräldrar lite tidigare!

    Har allt gått fortsatt bra? Hur är oron som förälder vs den som gravid? Tänker att när det lilla livet är ute så måste det bli bättre på ett sätt men kanske värre på ett annat?

    Nu har du hunnit vara mamma några veckor! Bästa tipsen som super-ny förälder? Bästa produkterna/babysakerna som du haft nytta av än så länge? Hur funkar vagnen? (vi köpte ju en likadan!) Med covid och allt, hur kändes det att träffa svärföräldrarna? Annat folk? Har du fått någon information om vaccination? Kan man ta det som ammande (om du nu ammar)?

    Jag mår bra! Särskilt då huvudvärken jag haft dagligen i flera månader faktiskt har släppt en hel del senaste veckorna. Tror mycket det har att göra med att stressen minskat och att jag har fokus på att må bra hellre än att leva upp till krav som var omöjliga i min situation när huvudvärken var som värst. Så det känns skönt! Har till och med haft flera dagar i rad utan huvudvärk vilket är helt fantastiskt, haha! Har också börjat på fysioterapi och fått många bra avslappningsövningar och lätt träning som ska vara bra för både huvudvärken och gravid-kroppen så det känns också bra! Att ta hand om mig själv nu är prio 1.

    Jag är nu i vecka 26 (25+5) och idag är det 99 dagar kvar till BF. Nedräkning nu! :) Ryggen har börjat ta lite stryk då jag svankar mer för att kompensera för den stor-lilla magen och är trött. Men annars måste jag säga att det känns fint. Nu när huvudvärken inte är lika jävligt så ser jag mycket ljusare på allt :) Att känna bebissparkar och kullerbyttor varje dag gör ju också att man blir sådär omåttligt lycklig <3

    Framöver ska jag göra glukosbelastning om några veckor. Hoppas såklart att det går bra. Gjorde du det? Hur upplevde du det i så fall?

    Har också fått tid för tillväxtultraljud den 7 maj som vi ser fram emot och som vi hoppas ska visa en normalstor bebis.

    Önskar er en fin påsk!
Svar på tråden Gravida efter Letrozol, PCO-tråden.