• Sat 13 Mar 2021 23:11
    1467 visningar
    7 svar
    7
    1467

    Sambon har inga spermier, misstänker fd drogmissbruk som orsak

    Jag och sambon har försökt skaffa barn i ca 1,5 år och har nu gått igenom en fertilitetsutredning.

    Ironiskt nog så har jag varit den drivande, som bokat utredning, slutat med koffein, snus, börjat med vitaminer osv och så visar de sig att allt ser bra ut med mig men fick igår reda på att killen inte har några spermier. "Lustigt" att man som kvinna är den som tar tag i allt, och så är det inte ens mig det är fel på. Just nu känns allt skit och som man går runt som i en dimma. Vi har inte pratat så mycket om det sen dess och man känner sig rätt apatisk. Kommer jag nånsin få egna barn? Fyller 35 i år och tiden rinner ju iväg. Nu till min fråga, och jag vill inte ha några dömande moralsvar.

    Jag har anledning att tro att han innan vi träffades och förmodligen en bit in i förhållandet har missbrukat. Cannabis vet jag (dock ej mycket). Tyvärr har jag inga bevis men dock starka indikationer på att han även hållt på med kokain och/eller amfetamin. Har såklart konfronterat men han har aldrig erkänt. Självklart har jag alltid undrat om detta kan ha något med att jag inte blir gravid att göra och nu när vi fick hans provsvar så kan jag inte låta bli att tro att det här är anledningen då inget annat stämmer in. Han verkar dessutom inte ens undra varför han inte har några spermier eller så trycker han bara undan alla känslor nu men detta får mig också att fundera. Man vet ju att anabola inte är bra för fertiliteten men kokain/amfetamin lär ju vara detsamma? Om det är pga det, är det helt kört nu för all framtid eller kan spermieproduktionen komma igång igen ju längre man hållt sig från drogerna? Behöver lite hopp, denna väntan på att gå vidare med fler prover osv kommer kännas så jävla tärande.

  • Svar på tråden Sambon har inga spermier, misstänker fd drogmissbruk som orsak
  • Sat 13 Mar 2021 23:30
    #1
    -1

    Skärp dig. Du har inga jäkla bevis för att han varken hållit på med anabola, amfetamin eller kola. Röka är det du vet att han gjorde som ungdom. Hur kul skulle du tycka att det var om det var omvänt? Du har sÄkert blivit infertil pga sex med fel kille, kanske fått klamydia, drack du kanske även som ung? P piller, hormonspiral osv i en hel evighet....

  • Sat 13 Mar 2021 23:33
    #2

    Hej!

    Misströsta inte än,men jag förstår det är tungt. Det är nog

    Inte så kul för han heller.

    Jag å min sons mamma höll på 2 år. Sen 8 st försök. Hon dåliga ägg,å jag lite slöa spermier. Det kan bli fart på dom med tiden. Men ge han saker i kosten som är bra. (Får läsa) Jag prova å tillsatte lite testosteron,olagligt.. men hör med läkaren. Finns på recept. Det gick för oss, men med donerade ägg.i Riga. Vi har en fin son idag och tänker inte ens på det med donator.

    Ge inte upp!! Kämpa,gråt och håll ihop.

    Håller tummarna!

  • Sun 14 Mar 2021 00:12
    #3

    Jag får lite varningsvibbar av att du ensam är så drivande, vill han ha barn? Jag tycker du ska backa undan ett tag för att testa honom. Om han inte tar upp frågan /börjar researcha alternativ så är det kanske bäst att ni inte skaffar barn ihop. Förstår ju att det inte är vad du vill höra men du förtjänar en partner som är lika engagerad i ert barn som du är och ditt barn förtjänar en pappa som vill vara förälder.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Sun 14 Mar 2021 00:19
    #4

    Det var ett klokt råd från den sista.

    Jag håller med.

  • Sun 14 Mar 2021 09:34
    #5

    Jag har svårt att se drogmissbruk skulle vara orsak till hans sterilitet. Den typen av gifter kan säkert påverka fertiliteten kortsiktigt, men jag har inte hört att de skulle orsaka permanenta skador. Själv rökte jag ett paket cigg om dagen i femton år, för att sen gå över till snus. När jag testade mig på klinik i samband med jag skulle donera sperma visade det sig jag har väldigt bra spermievärde. Inte liksom onormalt bra, men i högre spannet av normalvärdet.

    Det som jag däremot tog fasta på var att han inte reagerade särskilt på att få veta han är steril. Kanske visste han om det sedan tidigare och höll det hemligt för han inte ville förlora dig, eller kanske han innerst inne egentligen inte vill ha barn så steriliteten gjorde honom inget. Men det är bara spekulationer. Han kan lika gärna vara sån som bearbetar saker inom sig.

  • Sun 14 Mar 2021 09:45
    #6
    SvenOlsson skrev 2021-03-14 09:34:50 följande:

    Jag har svårt att se drogmissbruk skulle vara orsak till hans sterilitet. Den typen av gifter kan säkert påverka fertiliteten kortsiktigt, men jag har inte hört att de skulle orsaka permanenta skador. Själv rökte jag ett paket cigg om dagen i femton år, för att sen gå över till snus. När jag testade mig på klinik i samband med jag skulle donera sperma visade det sig jag har väldigt bra spermievärde. Inte liksom onormalt bra, men i högre spannet av normalvärdet.

    Det som jag däremot tog fasta på var att han inte reagerade särskilt på att få veta han är steril. Kanske visste han om det sedan tidigare och höll det hemligt för han inte ville förlora dig, eller kanske han innerst inne egentligen inte vill ha barn så steriliteten gjorde honom inget. Men det är bara spekulationer. Han kan lika gärna vara sån som bearbetar saker inom sig.


    Tack för ditt svar! Förhoppningsvis är det så som du skriver, dvs att det isåfall kan påverka kortsiktigt.

    Ju mer jag tänker på det, desto konstigare känns det. Nästan som att han var beredd på det svaret. Han har liksom inte "brutit ihop" och undrat varför, inte googlat runt som en galning för att läsa på och ta reda på mer info om orsaker och vad man kan göra själv. Det tycker jag är konstigt efter att ha fått reda på något sånt livsavgörande besked. Men alla reagerar väl olika.

    Däremot har ju då jag kollat runt och fastnade för något som heter Klinefelters syndrom, där verkar en hel del saker stämma in på sambon, kan ju inte veta förrän de har testat men det skulle ju verkligen förklara en del.

    Hoppas verkligen inte han har vetat om detta sen långt innan alltså, och barn vill han ju ha. Jag har redan börjat förbereda mig på att vara öppen för donation.
  • Sun 14 Mar 2021 09:50
    #7
    riboflavin skrev 2021-03-14 00:12:29 följande:

    Jag får lite varningsvibbar av att du ensam är så drivande, vill han ha barn? Jag tycker du ska backa undan ett tag för att testa honom. Om han inte tar upp frågan /börjar researcha alternativ så är det kanske bäst att ni inte skaffar barn ihop. Förstår ju att det inte är vad du vill höra men du förtjänar en partner som är lika engagerad i ert barn som du är och ditt barn förtjänar en pappa som vill vara förälder.


    Ja det är rätt störigt. Man börjar ju undra hur mycket han vill det här. Jag har sagt att vi måste prata igenom det här beskedet ordentligt. Om det värsta visar sig, dvs att de inte kan hitta några spermier alls på de andra proven, jag kommer någon gång vilja bära barn så hoppas han är öppen för donation isf.
Svar på tråden Sambon har inga spermier, misstänker fd drogmissbruk som orsak