• Tue 16 Mar 2021 16:53
    918 visningar
    8 svar
    -1
    8
    918

    Släppa ut katt, när?

    Vi har haft en katt nu som är strax 12 år gammal, hon har varit innekatt hela sitt liv och endast sett ut från balkong och fönster. Nu när vi flyttat till ett mera lugnare område, med bilväg ett par meter ifrån så tycker jag synd om henne. Vi har börjat ta ut henne med koppel, i början var hon rädd för allting men nu börjar hon bli mera van just på baksidan vid våran gräsplätt, men vill inte gå över till grannen i hennes koppel så måste alltid bära iväg henne.

    Nu till saken... När brukar det vara dags att låta katten som aldrig varit ute förr att gå ut helt fritt? Känner ändå att man har lite ansvar att inte låta henne gå ut helt fritt såhär tidigt, men känns ändå lite taskigt att ha koppel runt henne när hon vill nosa på grannarnas baksida!

    Och några tips på hur man kan göra att katten ska känna igen att den bor här och ska hit igen om den springer iväg?

  • Svar på tråden Släppa ut katt, när?
  • Anonym (E)
    Tue 16 Mar 2021 17:04
    #1
    +1

    Nära en bilväg alltså?


    Nej, jag hade inte släppt ut en katt som inte vågar gå över till grannen själv (inte vid bilväg heller). Vad är det för fel med koppel? Varför måste den nosa hos grannen alls? Hellre att man alltid är med katten ute. Koppel eller ej.

  • Tue 16 Mar 2021 17:50
    #2
    +2

    Aldrig! Katter ska inte gå ut helt fritt om det finns grannar i närheten. Ute på landet klanske, men inte i bostadsområden!

  • Tue 16 Mar 2021 17:53
    #3
    +1

    Skulle aldrig riskera att släppa ut en katt nära en väg och grannar. Bygg en större kattgård så hon får vara ute men inte kommer till skada.

  • Tue 16 Mar 2021 17:58
    #4

    Tack för alla svar, det var lite det jag var orolig över. Blir att vara med henne i sällskap tills vidare!

  • hawtho­rne
    Tue 16 Mar 2021 18:00
    #5
    +1

    Nära en bilväg?

    Aldrig.

  • Anonym (E)
    Tue 16 Mar 2021 18:09
    #6
    +1
    Lajlaj skrev 2021-03-16 17:58:44 följande:

    Tack för alla svar, det var lite det jag var orolig över. Blir att vara med henne i sällskap tills vidare!


    Att näta in uteplatsen/en del av denna kan ju vara en bra ide :) Trygghet men samtidigt lite att utforska.
  • Anonym (Hold my beer)
    Tue 16 Mar 2021 19:04
    #7
    +1

    Det beror på om du vill ha en platt katt eller inte. Jag skulle inte släppa ut nån katt alls i det där området, oavsett ålder eller nånting annat.

  • Stårsc­han2
    Wed 17 Mar 2021 08:18
    #8

    Det är nog olika på katter. Vår katt var tre år när vi fick henne, och hon hade varit innekatt hela livet innan dess. Vi bor i villa. I början skaffade vi en sele åt henne så att vi skulle ha koll när hon skulle börja gå ut. Hon var mycket skeptisk till att sätta tassarna på gräsmattan. Efter ett tag märkte vi att hon inte var så intresserad av att dra iväg på strövtåg, så sedan dess går hon fritt ut och in som hon vill på sommaren (när dörrarna ändå står öppna), men hon har knappt gått utanför tomtgränsen. På vintern är hon inte intresserad av att gå ut alls.


    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
Svar på tråden Släppa ut katt, när?