• Tue 16 Mar 2021 21:16
    633 visningar
    9 svar
    9
    633

    Åka till fjällen under corona 2021

    Hej!

    I början på oktober förra året bokade vi en resa till Åre i april 2021. Vi hoppades så klart att läget skulle bli bättre, men tvärtom ser det ut att ha blivit värre. Verkar nästan som värst nu?

    Det är jag, min man och vår 2-åriga son, mina föräldrar, min bror och hans fru samt hennes föräldrar som bokat ett hus tillsammans. (Vi umgås regelbundet med mina föräldrar och min bror umgås regelbundet med hans)

    Råden från folkhälsomyndigheten som är nu avråder inte från resa till fjällen så länge man håller restrektionerna där man befinner sig.

    Är det fel av oss att åka, hur tänker ni?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-03-16 21:18
    Min bror umgås regelbundet med sin frus föräldrar ska det ju stå, haha!

  • Svar på tråden Åka till fjällen under corona 2021
  • Tue 16 Mar 2021 21:20
    #1
    +2

    Såklart det är fel.

    Problemet uppstår ju när varenda jävel tror att just dom är ett undantag....

  • Tue 16 Mar 2021 21:40
    #2

    Kommer hur vi tänker på något sätt påverka ditt/era beslut att åka eller inte?

  • Anonym (På riktig­t?)
    Tue 16 Mar 2021 21:59
    #3

    Är detta en seriös fråga eller eller vill du bara provocera?

    Upplägget låter helt befängt i dessa tider! Hur kan man ens överväga detta i nuläget?

  • Tue 16 Mar 2021 22:06
    #4

    Vad tycker du själv?

  • Anonym (Fjäll­ström)
    Tue 16 Mar 2021 22:34
    #5

    Har ni med er mat hemifrån, bor i egen stuga, endast går på tur, undviker after-ski, äventyrsbad etc så är det ok.

  • Wed 17 Mar 2021 00:05
    #6

    Det är fel eftersom ni ska bo med människor ni inte brukar umgås med. 

    Om ni ändå väljer att åka: kör bil, ta med er färdkost och kissa bakom en buske, ta med er mat och handla ev färskvaror på nätet så ni kan hämta ut dem utanför butiken (antar någon erbjuder det), ät enbart i ert hus. MEN alla i sällskapet behöver göra så för att inte riskera ökad smitta. Gör någon annorlunda riskerar den att dra på sig smitta och då blir ni andra också sjuka.

  • Anonym (Sara)
    Wed 17 Mar 2021 00:35
    #7

    Ja, det är naturligtvis fel att bunta ihop fyra olika hushåll i en enda stuga. Bortsett från allt annat.

    Hur tänkte ni egentligen?

    Och vad vill du med frågan, tänker ni ställa in om vi tycker det är fel?

  • Anonym (ABC)
    Wed 17 Mar 2021 16:58
    #8

    Ser inte något fel i att ni åker så länge ni på plats håller restriktionerna lika noga (eller ännu mer noga) som hemma, men ni borde kanske kontakta skistar och se om det går att byta mot två mindre boenden bredvid varandra istället. Alternativt att ni alla sätter er i karantän sista veckan innan ni åker. Vi ska också åka iväg över påsk och om den äldre i sällskapet (1 familj + en morfar) inte har fått vaccin innan vi åker så kommer hela vår familj att isolera sig innan.

  • Anonym (***)
    Wed 17 Mar 2021 19:58
    #9
    Anonym (ABC) skrev 2021-03-17 16:58:18 följande:

    Ser inte något fel i att ni åker så länge ni på plats håller restriktionerna lika noga (eller ännu mer noga) som hemma, men ni borde kanske kontakta skistar och se om det går att byta mot två mindre boenden bredvid varandra istället. Alternativt att ni alla sätter er i karantän sista veckan innan ni åker. Vi ska också åka iväg över påsk och om den äldre i sällskapet (1 familj + en morfar) inte har fått vaccin innan vi åker så kommer hela vår familj att isolera sig innan.


    Fast de kan ju inte hålla restriktionerna. De ska bo fyra hushåll i en stuga. Redan där går de bort sig...
Svar på tråden Åka till fjällen under corona 2021