• Tiffan­y
    Wed 17 Mar 2021 02:03
    1217 visningar
    11 svar
    11
    1217

    Säga upp vikariat i förtid , regler

    Är det någon som vet om man kan säga upp ett vikariat i förtid om man blivit erbjuden ett annat arbete som man hellre vill ha?


    Jag har inte skrivit på något avtal än och vet heller inte om det kommer komma, utan det var muntligt mer när jag skulle börja på vikariatet och när det skulle sluta. 

    detta är inom äldreomsorgen.

  • Svar på tråden Säga upp vikariat i förtid , regler
  • Wed 17 Mar 2021 04:15
    #1

    Det är olika, om du ska ha någon uppsägningstid så ska ni skriva det i avtalet. Det är ganska vanligt att man inte har någon uppsägningstid (dvs inte kan avsluta i förskott) så om du vill ha det bör du säga till innan ni skriver kontraktet.

  • Anonym (Hanna­)
    Wed 17 Mar 2021 06:13
    #2

    Grundregeln är att man inte har uppsägningsrätt på en tidsbestämd anställning. Har man ett skriftligt avtal där det står "dock längst tom" innebär det att man har uppsägningsrätt.

    Har du bara ett muntligt avtal och inget annat sagts så är det grundregeln som gäller.

    Men om du inte börjat än, inte hunnit skriva på avtal osv så lär de flesta arbetsgivare "släppa" dig ändå om du berättar situationen.

  • Tiffan­y
    Wed 17 Mar 2021 06:25
    #3

    jag har börjat på mitt vikariat men ej skrivit på något avtal än, gick först som timvikarie men fick ett längre vikariat på 70% t o m augusti.. allt sas muntligt till mig 

    känner mig lite osäker på vikariatet och har tankar på att ev börja plugga på distans istället alt ta annat jobb (fast) 

  • Anonym (Hanna­)
    Wed 17 Mar 2021 06:30
    #4
    Tiffany skrev 2021-03-17 06:25:31 följande:

    jag har börjat på mitt vikariat men ej skrivit på något avtal än, gick först som timvikarie men fick ett längre vikariat på 70% t o m augusti.. allt sas muntligt till mig 

    känner mig lite osäker på vikariatet och har tankar på att ev börja plugga på distans istället alt ta annat jobb (fast) 


    Det finns ju ingen regel som säger att ag inte får släppa dig tidigare än avtalet säger. Så om du hittar en annan möjlighet prata då med arbetsgivaren. Förhoppningsvis går det att lösa.
  • Anonym (Djävu­lens advoka­t)
    Wed 17 Mar 2021 07:02
    #5

    Finns inget avtal kan du gå imorgon om du vill. Fast du får ju aldrig komma tillbaka heller då om du skulle behöva senare. Så prata med chefen och förklara läget, när/om du ens blir erbjuden ett jobb.

  • Anonym (Hg)
    Wed 17 Mar 2021 07:18
    #6
    Anonym (Djävulens advokat) skrev 2021-03-17 07:02:21 följande:

    Finns inget avtal kan du gå imorgon om du vill. Fast du får ju aldrig komma tillbaka heller då om du skulle behöva senare. Så prata med chefen och förklara läget, när/om du ens blir erbjuden ett jobb.


    Nu är ett muntligt avtal också ett avtal och giltigt.

    Däremot är arbetsgivaren skyldig att komma med skriftlig information till ts inom en månad efter att anställningen startat.

    Ts. Normalt sett måste man arbeta vikariatet ut. Tala med arbetsgivaren
  • Anonym (Djävu­lens advoka­t)
    Wed 17 Mar 2021 08:31
    #7
    Anonym (Hg) skrev 2021-03-17 07:18:36 följande:
    Nu är ett muntligt avtal också ett avtal och giltigt.

    Däremot är arbetsgivaren skyldig att komma med skriftlig information till ts inom en månad efter att anställningen startat.

    Ts. Normalt sett måste man arbeta vikariatet ut. Tala med arbetsgivaren
    Ja men bevisa det :)
  • Anonym (Hg)
    Wed 17 Mar 2021 08:47
    #8
    Anonym (Djävulens advokat) skrev 2021-03-17 08:31:49 följande:

    Ja men bevisa det :)


    Eftersom de båda har agerat genom att ts arbetat så kan det räcka som bevis. Däremot skulle ts kunna hävda att det är en tillsvidareanställning det handlat om. Och då blir ju uppsägningstid genast en månad istället (eftersom inget annat avtalats om uppsägningstiden)
  • Tiffan­y
    Wed 17 Mar 2021 09:25
    #9

    Tack för alla svar. Jag får ta det med arbetsgivaren

  • Anonym (Djävu­lens advoka­t)
    Wed 17 Mar 2021 09:36
    #10
    Anonym (Hg) skrev 2021-03-17 08:47:10 följande:
    Eftersom de båda har agerat genom att ts arbetat så kan det räcka som bevis. Däremot skulle ts kunna hävda att det är en tillsvidareanställning det handlat om. Och då blir ju uppsägningstid genast en månad istället (eftersom inget annat avtalats om uppsägningstiden)
    Finns inget bevis på när anställningen upphör utan papper.
  • Anonym (G)
    Wed 17 Mar 2021 09:43
    #11
    +1

    De flesta arbetsgivare är inte dumma.

    De flesta är förstående om en person går på ett vikariat men hellre vill ha det fasta jobb som de är erbjudna. De flesta arbetsgivare vill ha folk på plats som faktiskt vill vara där.

    Är det så att du är erbjuden ett fast jobb med start x tid, så prata med din arbetsgivare. Tacka för att de tror på dig och gav chansen till vik och att du trivs (om du gör det) men att du ekonomiskt och för säkerheten känner att du inte kan tacka nej till det fasta jobbet och kan ni lösa det?

    Dock tycker jag inte att du ska säga upp ditt vik om du inte har något annat jobb på g. Och inte för distansplugg. Jobbar du bara 70% så kan du plugga samtidigt. För du har ändå valt att tacka ja tom augusti. Då tycker jag man står för det, OM man inte är erbjuden ett fast jobb. Fasta jobb måste få gå före vikariat. Och särskilt om viket är på 70% och det fasta är på 100%.

Svar på tråden Säga upp vikariat i förtid , regler