• Thu 18 Mar 2021 07:39
    1733 visningar
    10 svar
    10
    1733

    Klinefelters syndrom

    Hej!

    Känner att jag spammar massa inlägg nu sen vi fick reda på att sambon inte har några spermier, men det är väl mitt sätt att bearbeta det på.

    Har googlat runt och läst massor och fastnade för Klinefelters syndrom. Misstänker starkt att min sambo kan ha det.

    Det som stämmer in är bl.a:

    Lite kroppsbehåring och ingen skäggväxt

    Svårt att bygga muskler

    Han är rätt lång och har långa armar och ben

    Visar sig ogärna naken (kan det ha med ökad bröstvävnad att göra)

    Mer benägen för autoimmuna sjukdomar (han har psoriasis)

    Han har nu fått remiss för andrologisk utredning med spermaprov, det görs nästa månad.

    Det jag funderar på, om det nu visar sig vara Klinefelters, för att spara tid är det inte bättre att då gå direkt på micro-tese ist för pesa/tesa för att spara tid? För vad jag läst mig till så är det isf väldigt liten chans att hitta något vid tesa/pesa? Det är förmodligen liten chans vid micro-tese också men tänker att den isf är större? Detta är väl något vi får fråga om på nästa provtagning. Har ju ingen lust att först vänta tre mån på tesa/pesa och sen tre till på micro-tese efter det? När får man ställa sig i donationskö?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Klinefelters syndrom
  • Thu 18 Mar 2021 08:15
    #1

    Stackars man som har en sambo som letar fel på detta sätt.... hur tror du han mår egentligen?

  • Dennad­agdett­aården­nastun­d
    Thu 18 Mar 2021 08:18
    #2
    Långbenopluto skrev 2021-03-18 08:15:38 följande:

    Stackars man som har en sambo som letar fel på detta sätt.... hur tror du han mår egentligen?


    Kanske är bra att nån annan orka hjälpa till??
  • Thu 18 Mar 2021 08:20
    #3
    Långbenopluto skrev 2021-03-18 08:15:38 följande:

    Stackars man som har en sambo som letar fel på detta sätt.... hur tror du han mår egentligen?


    Jag letar inte fel, jag söker efter en rimlig förklaring till att han inte har några spermier och det här är en ganska vanlig orsak till att män är infertila. Hade inte önskat något hellre än att de hittat några spermier! Men du kan ju inte förstå det som förmodligen aldrig varit i samma sits!
  • Thu 18 Mar 2021 08:34
    #4
    Cactus321 skrev 2021-03-18 08:20:43 följande:
    Jag letar inte fel, jag söker efter en rimlig förklaring till att han inte har några spermier och det här är en ganska vanlig orsak till att män är infertila. Hade inte önskat något hellre än att de hittat några spermier! Men du kan ju inte förstå det som förmodligen aldrig varit i samma sits!
    Tvärtom, jag har varit i exakt samma sits, därför uttalar jag mig.
  • Thu 18 Mar 2021 08:37
    #5
    Långbenopluto skrev 2021-03-18 08:34:17 följande:

    Tvärtom, jag har varit i exakt samma sits, därför uttalar jag mig.


    Ja isåfall är det ju ännu konstigare att du uttalar dig på detta sätt för då borde ju du om någon fatta att man vill försöka ta reda på vad det beror på?! Om du inte har något vettigt att komma med så behöver du inte kommentera mer.
  • Thu 18 Mar 2021 09:47
    #6
    Cactus321 skrev 2021-03-18 08:37:40 följande:
    Ja isåfall är det ju ännu konstigare att du uttalar dig på detta sätt för då borde ju du om någon fatta att man vill försöka ta reda på vad det beror på?! Om du inte har något vettigt att komma med så behöver du inte kommentera mer.
    Det är mer vettigt att stötta sin sambo än att leta mer fel än vad det behöver vara, så du kan sluta leta fel. 
  • Thu 18 Mar 2021 10:53
    #7
    Långbenopluto skrev 2021-03-18 09:47:55 följande:

    Det är mer vettigt att stötta sin sambo än att leta mer fel än vad det behöver vara, så du kan sluta leta fel. 


    Och det tror du inte jag gör eller? Du vet ingenting om oss, så sluta kom med onödiga kommentarer.
  • Thu 18 Mar 2021 11:35
    #8
    Cactus321 skrev 2021-03-18 10:53:45 följande:
    Och det tror du inte jag gör eller? Du vet ingenting om oss, så sluta kom med onödiga kommentarer.
    Detta är ett diskussionsforum, så man kan aldrig bara tro att det kommer svar som passar.
  • Thu 18 Mar 2021 13:55
    #9

    Asså så du har aldrig sett din sambo utan tröja och vet inte om han har mer bröstvävnad eller inte? Tänker de är jävla dumt att skaffa barn med honom om du tycker han är så jävla ful... Du verkar desperat, hitta någon du vill vara med istället..

  • Tue 30 Mar 2021 09:30
    #10

    Gud vad otrevliga svar du får här... 

    Misstänker du (och han) Klinefelter så är det viktigt att ni säger det till er läkare så att han/hon kan ordna med en sådan analys. Egentligen har det ju ingen betydelse om han har Klinefelter eller inte, man gör ändå TESA/PESA. Jag tror dessutom att man måste det först innan man går på micro-TESE. Om/när man konstaterat att man inte hittar några spermier på de två metoderna, kan man ställas i kö för donation.

Svar på tråden Klinefelters syndrom