• Fri 19 Mar 2021 14:03
    2190 visningar
    38 svar
    38
    2190

    Ni som kan bilar, hjälp!

    Hej! Hoppas någon kan hjälpa mig, blir inte klok av att läsa på nätet och ingen i min närhet kan bilar.

    Är en ensamstående mamma med 3 barn i åldrarna 1-9.

    Kör just nu en VW passat 07 som har kostat mig allt för mycket i reperationer och bensin. Jag tankar för ca 2000kr i månaden och då kör jag inte varje dag. Det är bensinpengar som jag inte har råd med längre då jag ska studera vidare kommande året. Kör mestadels till jobbet ca 4 mil fram och tillbaka. Kommer ungefär vara samma väg till högskolan. Så nu söker jag efter ett bra alternativ som inte gör ont att köra.

    Jag bryr mig inte om komfort eller utrustning, jag vill ha en bil där vi ryms någorlunda alla 4 (ev 5 om barnen har någon kompis med) men gör inget om det år trångt för vi åker aldrig långt.

    Viktigast för mig är följande:

    1. Ingen gammal bil som kostar pga många ägare och slitage osv

    2. Låg bränsleförbrukning

    3. Smart val för plånboken

    Har kollat på Kia pocanto men inser att den är för liten.

    Skoda Fabia Kombi känns som ett alternativ, vad tror ni?

    Välkomna med förslag!

    Tack för att ni tar er tid och hjälper mig

    /Morsan

  • Svar på tråden Ni som kan bilar, hjälp!
  • Fri 19 Mar 2021 14:05
    #1

    Just det! Budget ca 100.000

  • Fri 19 Mar 2021 14:40
    #2

    Det är ju annars en riktigt schysst bil! Har en likadan!

    Satsa på att dixa bromsarna, kamremmen och be någon du känner att sota ur insuget. (Finns medel annar man häller tanken för det sistnämnda ändamålet)

    Räkna med 25K utan sotningen. Men resterande kan du ju tanka för hellre än att lägga på en annan bil och därefter behöva tanka till lika kostnad som idag.

    Den är stor och rymlig och skön att köra.

    Är det en fsi du har? Däck och fälgar som passar till den finns i mångfald begagnat också.

    Tycker du bör omvärdera din tanke. Bättre att du lägger 30-35K på bilen än att du förlorar 65-70K på en annan.

  • Fri 19 Mar 2021 14:49
    #3

    Om du redan lagt ner kostnader för rep vet du vad du har men kommer aldrig få ut det om du säljer. En annan halvgammal bil får du börja om med. 
    Jag har lagt ner 36 på min Peugeot. Kopplingen rasade och jag började kolla på en ny halvgammal. Valde att byta koppling. Den är snål och jag har nytta av de rep jag gjort. 
    Det är inte alltid smart att byta, en bilaffär är alltid en förlust. 

  • Fri 19 Mar 2021 15:00
    #4

    Efter att ha lagt ned en förmögenhet på halvgamla bilar och varit stammis på bärgning och reparation fick jag nog.

    Köpte en kia picanto som var ett år. Billig skatt, försäkring och bensin. 7 års nybilsgaranti.

    Byter nu upp mig till en nyare modell innan problemen börjar komma, vartannnat år. Nybilsförsäkringen gäller då fortfarande vilket gör att jag kan sälja till ett hyfsat pris och lägga handpenningen på en ny, där jag hinner betala klart den tills jag byter igen.

  • Fri 19 Mar 2021 15:03
    #5

    4 pers ryms lätt i picanton och tre barn i baksätet funkar också bra. Den är större inuti än vad man tror.

    Det är väl mest bagageutrymmet som kan vara problematiskt om man ska ex frakta en cykel. Men jag lyckades klämma in en rullator där om jag fällde halva baksätet ändå.

  • Fri 19 Mar 2021 15:10
    #6
    Drottningen1970 skrev 2021-03-19 15:00:49 följande:

    Efter att ha lagt ned en förmögenhet på halvgamla bilar och varit stammis på bärgning och reparation fick jag nog.

    Köpte en kia picanto som var ett år. Billig skatt, försäkring och bensin. 7 års nybilsgaranti.

    Byter nu upp mig till en nyare modell innan problemen börjar komma, vartannnat år. Nybilsförsäkringen gäller då fortfarande vilket gör att jag kan sälja till ett hyfsat pris och lägga handpenningen på en ny, där jag hinner betala klart den tills jag byter igen.


    Jag håller helt med om man redan är där. Steget från den halvgamla man bekostat till nästa nyare är stort och jag valde att avstå. Jag har inget lån på min och det avgjorde oxå. Drömmen är att aldrig ha äldre an 3 år men det förblir nog en dröm. 
  • Fri 19 Mar 2021 15:13
    #7
    Guldnovan skrev 2021-03-19 15:10:44 följande:
    Jag håller helt med om man redan är där. Steget från den halvgamla man bekostat till nästa nyare är stort och jag valde att avstå. Jag har inget lån på min och det avgjorde oxå. Drömmen är att aldrig ha äldre an 3 år men det förblir nog en dröm. 
    Flinta var glad bara över att ha 4 hjul ^^ 
  • Fri 19 Mar 2021 15:15
    #8
    FallenAngelNr1000 skrev 2021-03-19 15:13:15 följande:
    Flinta var glad bara över att ha 4 hjul ^^ 
    Skrattande
  • Fri 19 Mar 2021 15:24
    #9
    FallenAngelNr1000 skrev 2021-03-19 14:40:00 följande:

    Det är ju annars en riktigt schysst bil! Har en likadan!

    Satsa på att dixa bromsarna, kamremmen och be någon du känner att sota ur insuget. (Finns medel annar man häller tanken för det sistnämnda ändamålet)

    Räkna med 25K utan sotningen. Men resterande kan du ju tanka för hellre än att lägga på en annan bil och därefter behöva tanka till lika kostnad som idag.

    Den är stor och rymlig och skön att köra.

    Är det en fsi du har? Däck och fälgar som passar till den finns i mångfald begagnat också.

    Tycker du bör omvärdera din tanke. Bättre att du lägger 30-35K på bilen än att du förlorar 65-70K på en annan.


    Kul att du är nöjd med din! Min har krånglat och fortsätter krångla... En bilmekaniker sa att just min modell är vw:s svarta får, blev förskräckt när jag hörde. Lagt 15.000 i rep kostnader. Gav 20 för bilen och hann köra 4 dagar innan den började koka.

    Ne, den är för törstig! Och min magkänsla säger att den kommer krångla mer... men skön att köra ja!! Har 220 hk vilket jag heller inte behöver haha. Tror det är en fsi.

    Fick iaf fina sommar och vinterdäck när jag köpte den. tomten som sålde tyckte väl synd om mig som köpte den.
  • Fri 19 Mar 2021 15:27
    #10
    FallenAngelNr1000 skrev 2021-03-19 14:40:00 följande:

    Det är ju annars en riktigt schysst bil! Har en likadan!

    Satsa på att dixa bromsarna, kamremmen och be någon du känner att sota ur insuget. (Finns medel annar man häller tanken för det sistnämnda ändamålet)

    Räkna med 25K utan sotningen. Men resterande kan du ju tanka för hellre än att lägga på en annan bil och därefter behöva tanka till lika kostnad som idag.

    Den är stor och rymlig och skön att köra.

    Är det en fsi du har? Däck och fälgar som passar till den finns i mångfald begagnat också.

    Tycker du bör omvärdera din tanke. Bättre att du lägger 30-35K på bilen än att du förlorar 65-70K på en annan.


    Kul att du är nöjd med din! Min har krånglat och fortsätter krångla... En bilmekaniker sa att just min modell är vw:s svarta får, blev förskräckt när jag hörde. Lagt 15.000 i rep kostnader. Gav 20 för bilen och hann köra 4 dagar innan den började koka.

    Ne, den är för törstig! Och min magkänsla säger att den kommer krångla mer... men skön att köra ja!! Har 220 hk vilket jag heller inte behöver haha. Tror det är en fsi.

    Fick iaf fina sommar och vinterdäck när jag köpte den. tomten som sålde tyckte väl synd om mig som köpte den.
    Guldnovan skrev 2021-03-19 14:49:54 följande:

    Om du redan lagt ner kostnader för rep vet du vad du har men kommer aldrig få ut det om du säljer. En annan halvgammal bil får du börja om med. 

    Jag har lagt ner 36 på min Peugeot. Kopplingen rasade och jag började kolla på en ny halvgammal. Valde att byta koppling. Den är snål och jag har nytta av de rep jag gjort. 

    Det är inte alltid smart att byta, en bilaffär är alltid en förlust. 


    Jo precis, håller med men tänkte därför lägga lite mer denna gång, man kan väl ändå få en fin beg småbil för 100k?

    Vill bara bli av med denna odågan. Måste ha en mindre törstig iaf.
Svar på tråden Ni som kan bilar, hjälp!