• Sun 21 Mar 2021 07:55
    1385 visningar
    17 svar
    17
    1385

    Döpa min hund till samma namn som en väns dotter.

    Jag har ett smeknamn från min barndom som mina föräldrar alltid brukar och fortfarande kallar mig. Det har en betydelse för mig. Nu är det så att en vän till mig döpte sin dotter till det namnet vilket jag inte var helt ok med men ja vad ska man göra. Det är fritt val liksom.

    Men nu ska jag skaffa en hund och vill självklart döpa min hund till detta namn. Men vännen med dottern verka inte gilla detta.

    Hur ska jag göra och vad hade ni gjort?

    Döpt hunden till barndoms namnet ändå eller inte?

  • Svar på tråden Döpa min hund till samma namn som en väns dotter.
  • Anonym (F)
    Sun 21 Mar 2021 08:00
    #1
    -1

    Men lite social skills kanske... Fattar du inte hur olämpligt det är att döpa en hund till samma som en väns dotter?? Hon skulle inte ha tagit namnet från början (du hade kunnat låta bli att berätta om det var så viktigt!) men du kan absolut inte använda det på ett djur!! Både olämpligt om ni ska umgås, vem ropar ni på egentligen när ni använder namnet, och olämpligt för associationen mellan ett djur och barnet.

  • Anonym (Visst­)
    Sun 21 Mar 2021 08:00
    #2

    Det är inte så att du vill "spara" namnet till eget barn i framtiden eventuellt?

    Om det är en vän du umgås väldigt ofta med så kan det kanske bli lite förvirrande men annars så kör på.

  • Anonym (lll)
    Sun 21 Mar 2021 08:02
    #3
    +1
    Ms anybody skrev 2021-03-21 07:55:22 följande:

    Jag har ett smeknamn från min barndom som mina föräldrar alltid brukar och fortfarande kallar mig. Det har en betydelse för mig. Nu är det så att en vän till mig döpte sin dotter till det namnet vilket jag inte var helt ok med men ja vad ska man göra. Det är fritt val liksom.

    Men nu ska jag skaffa en hund och vill självklart döpa min hund till detta namn. Men vännen med dottern verka inte gilla detta.

    Hur ska jag göra och vad hade ni gjort?

    Döpt hunden till barndoms namnet ändå eller inte?


    Varför är det så självklart för dig att du vill ge hunden detta namn?
    Är det någon slags "hämnd" för  att du (av oklar orsak) inte gillade att de gav namnet till sin dotter? 
    Är det här personer du umgås med? Vill du riskera vänskap över ett hundnamn? 
  • Anonym (Nej)
    Sun 21 Mar 2021 08:08
    #4

    Nej man kan inte döpa hundar till namn som vänners barn har, det blir jäkligt konstigt. Och om dina föräldrar fortfarande kallar dig för det så tycker jag att det blir ännu konstigare om du döper hunden till det.... och nu är jag så sjukt nyfiken på vad det kan vara:)

  • Sun 21 Mar 2021 08:36
    #5

    Men snälla nån, har du inget folkvett??

  • Anonym (Bert)
    Sun 21 Mar 2021 08:43
    #6

    Nej, det är inte ok. Välj något annat namn.

    Menar du att du redan sagt till vännen att du tänker ge hunden namnet? *skämskudde*

  • Sun 21 Mar 2021 08:45
    #7

    Självklart hade jag velat ha namnet på mitt barn men efter 3 år av försök så har jag accepterat att det troligtvis inte blir så. Sen så hade jag inte fått för vännen ändå. Men vi har skaffat en valp och hämtar den om några veckor. Och jag ser min chans att äntligen kunna ha det namnet. Jag älskar det namnet. Jag sa detta till henne innan hon blev gravid men hon valde att ta det ändå. Hon är min mans väns flickvän. Och nej detta är ingen löjlig hämnd. Utan det handlar om ett namn som har en betydelse för mig.

  • Sun 21 Mar 2021 09:02
    #8
    Ms anybody skrev 2021-03-21 08:45:56 följande:
    Självklart hade jag velat ha namnet på mitt barn men efter 3 år av försök så har jag accepterat att det troligtvis inte blir så. Sen så hade jag inte fått för vännen ändå. Men vi har skaffat en valp och hämtar den om några veckor. Och jag ser min chans att äntligen kunna ha det namnet. Jag älskar det namnet. Jag sa detta till henne innan hon blev gravid men hon valde att ta det ändå. Hon är min mans väns flickvän. Och nej detta är ingen löjlig hämnd. Utan det handlar om ett namn som har en betydelse för mig.
    Svaret är alltså; du har INTE vanligt folkvett.
  • Anonym (Bert)
    Sun 21 Mar 2021 09:14
    #9
    Ms anybody skrev 2021-03-21 08:45:56 följande:

    Självklart hade jag velat ha namnet på mitt barn men efter 3 år av försök så har jag accepterat att det troligtvis inte blir så. Sen så hade jag inte fått för vännen ändå. Men vi har skaffat en valp och hämtar den om några veckor. Och jag ser min chans att äntligen kunna ha det namnet. Jag älskar det namnet. Jag sa detta till henne innan hon blev gravid men hon valde att ta det ändå. Hon är min mans väns flickvän. Och nej detta är ingen löjlig hämnd. Utan det handlar om ett namn som har en betydelse för mig.


    Ok, det är alltså din mans kompis barn det handlar om? Vad säger de båda männen? Det verkar vara de som har närmast relation.

    Hur som helst förstår jag din sorg över barnlösheten. Men blir den sorgen verkligen mindre av att en hund får det här namnet? För det är väl det som det här handlar om, låter det som? Att lindra din sorg?

    Minskar din längtan efter barn om du får en hund med ett fint namn?
  • Sun 21 Mar 2021 09:18
    #10

    Du ska alltså döpa hunden till ditt eget namn.

    Verkar krångligt när någon ropar på en utav er.

  • Sun 21 Mar 2021 10:03
    #11
    -1 +1

    Om du tidigare berättat om namnet du velat ge ditt barn och nu till en kommande hund ( eftersom det inte blev barn) och din vän ändå döpte sitt barn till just det namnet så tycker jag absolut du kan döpa hunden till det. Din vän visst ju om detta innan hon använde sig av namnet.

  • Anonym (Pppe)
    Sun 21 Mar 2021 10:47
    #12
    -1 +1

    Sandlådenivå. Önskar ingen barnlöshet dock din mognad är sj som hos ett barn, alltså håll dig till hunden och gå vidare med namnval samt bitterheten. Håll det enkelt eller förstör relationer om det känns mer optimalt för du står ju uppenbarligen och överväger. Givetvis var säkert du den som kom på namnet först men för i helvete det är ingen jävla tävling eller jorden går under finns väl för fan värre saker. Skaffa dig en hobby som inte innebär jakten på att få barn för barn kommer inte på beställning och kom över skit saker du ältar.

  • Anonym (F)
    Sun 21 Mar 2021 10:49
    #13
    Ms anybody skrev 2021-03-21 08:45:56 följande:

    Självklart hade jag velat ha namnet på mitt barn men efter 3 år av försök så har jag accepterat att det troligtvis inte blir så. Sen så hade jag inte fått för vännen ändå. Men vi har skaffat en valp och hämtar den om några veckor. Och jag ser min chans att äntligen kunna ha det namnet. Jag älskar det namnet. Jag sa detta till henne innan hon blev gravid men hon valde att ta det ändå. Hon är min mans väns flickvän. Och nej detta är ingen löjlig hämnd. Utan det handlar om ett namn som har en betydelse för mig.


    Så du fattar så pass själv att det inte är lämpligt att ha samma på ett barn, hur sjutton skulle du då tro att det är ok på ett djur??
  • Anonym (Så klart!­)
    Sun 21 Mar 2021 11:03
    #14
    -1 +1

    Det är klart det inte gör något om hunden har samma namn som en kompis dotter. Eftersom kompisen tog ditt smeknamn till sin dotter så kan hunden också ha det. I en god vänskapsrelation så agerar man inte helt som din vän så ni kommer kanske inte vara vänner för evigt oavsett.

    Kör på! Och även om du fått ett barn så kan barnet ha samma namn. Skit i vad andra tycker.

  • Anonym (Anna)
    Sun 21 Mar 2021 11:22
    #15
    Ms anybody skrev 2021-03-21 07:55:22 följande:

    Jag har ett smeknamn från min barndom som mina föräldrar alltid brukar och fortfarande kallar mig. Det har en betydelse för mig. Nu är det så att en vän till mig döpte sin dotter till det namnet vilket jag inte var helt ok med men ja vad ska man göra. Det är fritt val liksom.

    Men nu ska jag skaffa en hund och vill självklart döpa min hund till detta namn. Men vännen med dottern verka inte gilla detta.

    Hur ska jag göra och vad hade ni gjort?

    Döpt hunden till barndoms namnet ändå eller inte?


    Så du och hunden ska ha samma namn?

    Du får ju ha vilken anledning du vill, men andra kommer att tycka du är fantasilös och hämndlysten, samt konstig, som väljer ett namn till hunden som du själv kallas och som någon i er kompiskrets har döpt sitt barn till. 
  • Sun 21 Mar 2021 11:22
    #16
    -2 +2

    Om vännen visste att du kallas för detta namn och ändå valde det hade jag inte haft några som helst tveksamheter att använda namnet till ett barn eller en hund. Samma sak om du innan hon sade att deras barn skulle få namnet har berättat att det är ett namn du tänker ge en eventuell dotter. 

  • Anonym (Noll)
    Sun 21 Mar 2021 11:28
    #17
    -1 +2

    Du väljer själv vad din hund ska heta. Vad denna människar tycker är helt betydelselöst.

    Tycker det var dålig stil att kapa ditt smeknamn då du faktiskt nämnt att din ev dotter skulle få heta det.

    Jag har ett väldigt unikt namn, dock inte tilltalsnamn, men jag brukar inte nämna det då det bara finns (mig veteligt) i min släkt. Någon dotter fick jag inte men skulle jag någon gång få ett flickbarnbarn så skulle jag bli väldigt glad hon hon fick detta namn också. Så det inte dör ut med mig.

    Döp du din hund till ditt smeknamn, blir din kompis sur så skit i det. Hon bestämmer inte över dig.

    För övrigt hette min förra hund samma namn som en bekants son, bekantingen tog alls inte illa upp utan sa att hunden begåvats med ett jättefint namn.

Svar på tråden Döpa min hund till samma namn som en väns dotter.