• Hln
    Sun 21 Mar 2021 19:40
    1500 visningar
    15 svar
    15
    1500

    Blödning tidig graviditet

    Hej allihop!

    Har haft en jobbig vecka då jag varit på gyn för utredning av blödning i tidig graviditet. Är nu i ca v 5+4 och man ser en hinnsäck och en liten gulesäck. Hcg har stigit under veckan så finns flera saker som talar för normal graviditet. Dock har jag blött till och från nu senaste tre veckorna. Ibland bara brunaktig flytning, ibland mer en ?fors? av blod. Ska på nytt ultraljud om en vecka då man förhoppningsvis kan bekräfta att man ser ett foster med hjärtslag eller konstatera missfall.

    Det jag skulle önska är att höra lite solskenshistorier där ni blött i tidig graviditet och där det slutat väl.

    Tack! :)

  • Svar på tråden Blödning tidig graviditet
  • Anonym (G)
    Sun 21 Mar 2021 19:50
    #1

    Det låter positivt att de ser hinnsäck och gulekropp.

    Jag hade en störtblödning V5+2 och V5+4. Verkligen forsade i några timmar, med klumpar. Var helt övertygad om att jag fått mf. Men hinnsäck fanns kvar och man såg rester av blödning i livmodern. V6+3 kunde man ana ett foster med hjärtslag. Gjorde vul i v9+4 och då hade det vuxit på sig fint och dag stämde också.

    Så ja, det kan gå bra ändå.

    Lycka till!

  • Sun 21 Mar 2021 21:08
    #2

    Blödde rejält v.7 och det gick bra. Efter 4 m.f blev det barn. Glad

  • Anonym (X)
    Sun 21 Mar 2021 21:12
    #3

    Jag har blött i båda mina graviditeter. Båda i v. 6, mer samt fler gånger den första gången men det var rött blod och kom klumpar båda graviditeterna. Den ena är en treåring nu och där fick jag även en störtblödning i v. 13, den andra graviditeten är nu i v. 31 och där har jag sluppit mer blödningar.

  • Anonym (Vill bara)
    Mon 22 Mar 2021 06:21
    #4

    Vill bara berätta att i vecka 5-6 om man får missfall så kommer en hinnsäck ut lite mindre än handflatan om det är missfall det kan ju tyvärr fortfarande vara ett ma men om du inte fått ut hinnsäcken så är bäbisen kvar iallefall kanske lugnar lite :)

  • Hln
    Mon 22 Mar 2021 18:35
    #5

    Tack för era fina historier! Känns lite bättre när jag läser dem :) håller tummarna o räknar ned dagarna till nästa ultraljud.

    Om någon annan har en solskenshistoria får ni gärna också dela den. Om inte annat så kanske någon annan som också är orolig och googlar på tidig graviditet hittar denna tråd istället för alla tusen trådar om missfall

  • Hln
    Mon 22 Mar 2021 18:36
    #6

    Googlar på ?blödning i tidig graviditet? skulle det ju givetvis stå :)

  • Mon 22 Mar 2021 20:34
    #7

    När jag väntade sonen fick jag kontaktblödningar i v8, fick komma in på bokad tid till gyn 1v efter där man hittade 1 levande foster med hjärta som slog samt 2 uppklarningar. Även mitt HCG va för högt för tiden samt steg för fort. Först trodde de att det var mola (druvbörd) samt att fostret va 1 vecka mindre än vad jag hade räknat då jag visste när jag hade ägglossning. Fick veta att börjar det blöda skulle jag åka in akut ifall de va mola. Några dagar senare börjar de rinna blod som en kran efter jag bajsat. Åkte in till akuten direkt grät ögonen ur mig, men efter en hel natt på akuten såg jag att fostret mådde bra :) Fick ytterliggare ultraljud där de konstaterade att upplösningarna va mest troligt en tvilling/trilling graviditet där bara ett foster överlevde o de andra vart som tidiga missfall som kroppen absorbera. Fostret växte ikapp den veckan med :)
    Nu har min lilla kille precis fyllt 3 år för 1,5 vecka sen :)

  • Hln
    Tue 6 Apr 2021 21:01
    #8

    Hej! Vill bara uppdatera er hur det gått.

    Ultraljudet visade en normal graviditet med ett foster med tickande hjärta <3

  • Anonym (X)
    Thu 8 Apr 2021 11:20
    #9
    Hln skrev 2021-04-06 21:01:17 följande:

    Hej! Vill bara uppdatera er hur det gått.

    Ultraljudet visade en normal graviditet med ett foster med tickande hjärta <3


    Åh vad underbart, grattis!
  • Fri 9 Apr 2021 06:28
    #10

    Åh! Vilken lättnad att läsa om hur det gått för dig! Grattis!!

    I nuläget sitter jag själv och undrar. Vad jag är eller inte är.

    Jag fick nämligen mens i tre dagar trodde jag, men fortsatte plussa efter det (blödningen var 24-26 mars) och sedan en vecka senare en stor blödning under några timmar, detta är idag sex dagar sen. Då kom klumpar och färskt blod.

    Digitala testet har nu tickat upp till 3+ fastän den senaste blödningen. Och alla/ mer symtom finns kvar. Hoppas jag får se precis som du - ett tickande hjärta på ultraljudet. (Är inte dax förrän 20 april)

  • Anonym (Vill bara)
    Fri 9 Apr 2021 06:40
    #11
    Kallamakka skrev 2021-04-09 06:28:17 följande:

    Åh! Vilken lättnad att läsa om hur det gått för dig! Grattis!!

    I nuläget sitter jag själv och undrar. Vad jag är eller inte är.

    Jag fick nämligen mens i tre dagar trodde jag, men fortsatte plussa efter det (blödningen var 24-26 mars) och sedan en vecka senare en stor blödning under några timmar, detta är idag sex dagar sen. Då kom klumpar och färskt blod.

    Digitala testet har nu tickat upp till 3+ fastän den senaste blödningen. Och alla/ mer symtom finns kvar. Hoppas jag får se precis som du - ett tickande hjärta på ultraljudet. (Är inte dax förrän 20 april)


    Skulle inte vänta till 20 april skulle försöka få tid tidigare att de kommer stora klumpar och färsktblod är inte bra och sen att hcg stiger kan tyda på mola eller nått sånt, men såklart hoppas vi alla att det går lika bra för dig som för ts <3
  • Sat 10 Apr 2021 08:35
    #12
    Anonym (Vill bara) skrev 2021-04-09 06:40:23 följande:

    Skulle inte vänta till 20 april skulle försöka få tid tidigare att de kommer stora klumpar och färsktblod är inte bra och sen att hcg stiger kan tyda på mola eller nått sånt, men såklart hoppas vi alla att det går lika bra för dig som för ts <3


    Tack för omtanken. Allt är så ovisst just nu. Det är en IVF graviditet, så att det skulle utvecklats till en mola tror jag inte är möjligt. Däremot kan utomkveds absolut vara möjligt.
  • Tue 20 Apr 2021 05:01
    #13

    I mitt fall levde fostret efter blödningen, det bekräftades för en vecka sen via ultraljud. Igår hade den däremot dött. Men inte på grund av blödningen. Min blödning berodde på hematom, en blodansamling som blivit till när ägget fäste. När den sprack kom blödningarna som inte påverkade fostret.

    Nu var det inte min tråd, men eftersom jag sa A så säger jag B. Finns de som läser och vill veta hur det kan gå såklart.

  • Anonym (There­se)
    Tue 20 Apr 2021 08:39
    #14
    Kallamakka skrev 2021-04-20 05:01:35 följande:

    I mitt fall levde fostret efter blödningen, det bekräftades för en vecka sen via ultraljud. Igår hade den däremot dött. Men inte på grund av blödningen. Min blödning berodde på hematom, en blodansamling som blivit till när ägget fäste. När den sprack kom blödningarna som inte påverkade fostret.

    Nu var det inte min tråd, men eftersom jag sa A så säger jag B. Finns de som läser och vill veta hur det kan gå såklart.


    Vad tråkigt att höra. I vilken vecka såg du ett levande foster och vilken vecka var du i nu?
  • Tue 20 Apr 2021 20:15
    #15
    Anonym (Therese) skrev 2021-04-20 08:39:48 följande:

    Vad tråkigt att höra. I vilken vecka såg du ett levande foster och vilken vecka var du i nu?


    Då var jag i vecka 7, 6+4 exakt. När hon såg foster med hjärta. andra ultraljudet var vecka 8, 7+3 när det hade dött.
Svar på tråden Blödning tidig graviditet