• Anonym­t3232
    Mon 22 Mar 2021 10:53
    5426 visningar
    20 svar
    20
    5426

    Dejta efter partnerns död

    När är det okej att börja dejta efter att ens partner avlidit och kan det vara okej att träffa en kompis till denne? Att träffa ett ex kompis är för mig inte okej vanligtvis, men hur tänker man om partnern inte längre lever?

  • Svar på tråden Dejta efter partnerns död
  • Anonym (Beror på)
    Mon 22 Mar 2021 11:07
    #1
    -1

    Beror på vad ni kom överens om innan. I mitt fall så kommer jag inte dejta efter då jag inte har ork eller kärlek till någon annan och han känner samma sak. Men vet att dom flesta tänker "tur att man kan älska någon annan i dagens samhälle" helt sjukt enligt mig då har man nog aldrig älskat sin partner så som man borde

  • Anonym (K)
    Mon 22 Mar 2021 11:29
    #2
    Anonymt3232 skrev 2021-03-22 10:53:22 följande:

    När är det okej att börja dejta efter att ens partner avlidit och kan det vara okej att träffa en kompis till denne? Att träffa ett ex kompis är för mig inte okej vanligtvis, men hur tänker man om partnern inte längre lever?


    Det är ok när DU känner att det är ok. Du har ingen skyldighet gentemot varken din förra partner eller mot era bekanta, släktingar eller omvärlden i stort att vänta en viss sorgetid.
  • Anonym (K)
    Mon 22 Mar 2021 11:30
    #3

    Tänk däremot på att det antagligen inte kommer att hålla om du dejtar medan du fortfarande är mitt i sorgearbetet. Det där med re-bound gäller oavsett om din partner dött eller om ni bara gått isär.

  • Anonym (T)
    Mon 22 Mar 2021 11:52
    #4
    Anonym (Beror på) skrev 2021-03-22 11:07:21 följande:

    Beror på vad ni kom överens om innan. I mitt fall så kommer jag inte dejta efter då jag inte har ork eller kärlek till någon annan och han känner samma sak. Men vet att dom flesta tänker "tur att man kan älska någon annan i dagens samhälle" helt sjukt enligt mig då har man nog aldrig älskat sin partner så som man borde


    Har din partner dött?
  • Anonym (När)
    Mon 22 Mar 2021 12:07
    #5

    Detta är ett ämne där många har åsikter som dom egentligen inte kan uttala sig om då dom aldrig befunnit sig i en sådan situation.

    Enkelt svar. När det känns bra för dig. Behöver du vrida och vända på det finns det bra samtalsstöd att få. Du kommer oavsett få olika reaktioner från din omgivning. Lyssna lagom mycket.

    Jag är själv ung änkling och dejtade seriöst efter ett år men det var inget dödsfall som kom plötsligt utan föregicks av sjukdom.

    Testade lite för tidigt men tog bara då en paus, för det kändes inte bra. Lyssna på dina känslor.

  • Mon 22 Mar 2021 12:11
    #6
    Anonym (Beror på) skrev 2021-03-22 11:07:21 följande:

    Beror på vad ni kom överens om innan. I mitt fall så kommer jag inte dejta efter då jag inte har ork eller kärlek till någon annan och han känner samma sak. Men vet att dom flesta tänker "tur att man kan älska någon annan i dagens samhälle" helt sjukt enligt mig då har man nog aldrig älskat sin partner så som man borde


    Så ni har ingen flexibilitet och ödmjukhet inför att det på förhand är omöjligt att sätta sig in i hur det kommer att kännas att vara änka/änkling? Hur ska du nu kunna veta vad du har ork till 10 år efter att du blivit änka?

    Det är inte bara i dagens samhälle som det är vanligt att få en ny partner efter dödsfall. Tidigare så var det ju ofta nödvändigt att gifta om sig. Fast då var det kanske inte alltid kärlek inkopplad, vare sig under första eller andra äktenskapet. Men tom kyrkan tycker ju att det är i sin ordning att gifta om sig efter dödsfall eftersom äktenskapet tagit slut.
  • Anonym (eee)
    Mon 22 Mar 2021 12:20
    #7
    Anonym (Beror på) skrev 2021-03-22 11:07:21 följande:

    Beror på vad ni kom överens om innan. I mitt fall så kommer jag inte dejta efter då jag inte har ork eller kärlek till någon annan och han känner samma sak. Men vet att dom flesta tänker "tur att man kan älska någon annan i dagens samhälle" helt sjukt enligt mig då har man nog aldrig älskat sin partner så som man borde


    Hur tänker du nu? Ska folk som blivit änkor/änkemän inte få uppleva kärlek någon mer gång i livet, om de skulle vilja? 
  • Anonym (Änkan­)
    Mon 22 Mar 2021 12:27
    #8

    Hej.

    Jag blev änka för 3 år sedan och träffade en ny man 4 månader efter att min make gick bort.

    Nu hade min make varit döende över 2 år så det var redan processat.

    Han bad mig gå vidare efter att han gått bort, jag trodde inte att jag skulle kunna falla för en ny man.

    Men som svar på din fråga så är det enbart du som kan känna vad som är rätt tid för dig. Oavsett hur du gör så kommer folk ha åsikter.

    Mvh änkan som gick vidare

  • Anonym (Änkan­)
    Mon 22 Mar 2021 12:29
    #9
    +1
    Anonym (Beror på) skrev 2021-03-22 11:07:21 följande:

    Beror på vad ni kom överens om innan. I mitt fall så kommer jag inte dejta efter då jag inte har ork eller kärlek till någon annan och han känner samma sak. Men vet att dom flesta tänker "tur att man kan älska någon annan i dagens samhälle" helt sjukt enligt mig då har man nog aldrig älskat sin partner så som man borde


    Man slutar inte älska sin frånlidne partner för att man träffar en ny att älska.

    Jag har många barn och älskar alla dem lika mycket men på olika sätt.

    Hjärtat växer av kärlek.
  • Anonym (Om)
    Fri 26 Mar 2021 21:19
    #10
    Anonym (Änkan) skrev 2021-03-22 12:27:14 följande:

    Hej.

    Jag blev änka för 3 år sedan och träffade en ny man 4 månader efter att min make gick bort.

    Nu hade min make varit döende över 2 år så det var redan processat.

    Han bad mig gå vidare efter att han gått bort, jag trodde inte att jag skulle kunna falla för en ny man.

    Men som svar på din fråga så är det enbart du som kan känna vad som är rätt tid för dig. Oavsett hur du gör så kommer folk ha åsikter.

    Mvh änkan som gick vidare


    Precis. Har personen varit dödssjuk en längre tid är ju döden väntad och man är förberedd. Förstår inte varför folk skall vara så dömande.
  • Fri 26 Mar 2021 21:24
    #11
    Anonym (Beror på) skrev 2021-03-22 11:07:21 följande:

    Beror på vad ni kom överens om innan. I mitt fall så kommer jag inte dejta efter då jag inte har ork eller kärlek till någon annan och han känner samma sak. Men vet att dom flesta tänker "tur att man kan älska någon annan i dagens samhälle" helt sjukt enligt mig då har man nog aldrig älskat sin partner så som man borde


    Det var ett riktigt konstigt resonemang. Är en person död så är han ju död lixom. Jag vill inte att min fru ska deppa resten av livet om jag dör. Det är bättre att hon går vidare och blir lycklig igen! Kärleken till en ny gör ju inte att man förkastar den avlidna.
  • Fri 26 Mar 2021 23:46
    #12
    Egon den stora skrev 2021-03-26 21:24:04 följande:

    Det var ett riktigt konstigt resonemang. Är en person död så är han ju död lixom. Jag vill inte att min fru ska deppa resten av livet om jag dör. Det är bättre att hon går vidare och blir lycklig igen! Kärleken till en ny gör ju inte att man förkastar den avlidna.


    Jag håller med om att det var märkligt resonerat. Om jag skulle dö imorgon vill i alla fall inte jag att min fru ska gå och vara olycklig resten av sitt liv. Om hon sen träffar någon ny eller om hon förblir singel spelar inte mig någon roll. Det viktigaste är att hon i ett sådant scenario kan gå vidare.
  • Anonym (123)
    Wed 14 Apr 2021 19:19
    #13

    När det känns bra och rätt för en själv är det okej att dejta precis vem man vill

  • Anonym (I)
    Wed 14 Apr 2021 19:22
    #14

    Partnern till min mamma gifte om sig inom 6 månader efter hon gick bort i cancer..

  • Thu 15 Apr 2021 13:04
    #15
    Anonym (I) skrev 2021-04-14 19:22:02 följande:

    Partnern till min mamma gifte om sig inom 6 månader efter hon gick bort i cancer..


    Var hon sjuk länge innan? Då kan det ju vara så att man tar ut sorgen innan och dödsfallet bara blir ett avslut.

    En olycka eller liknande blir ju mer en chock, man är inte mentalt förberedd.
  • Anonym (I)
    Thu 15 Apr 2021 15:04
    #16
    Egon den stora skrev 2021-04-15 13:04:13 följande:
    Var hon sjuk länge innan? Då kan det ju vara så att man tar ut sorgen innan och dödsfallet bara blir ett avslut.

    En olycka eller liknande blir ju mer en chock, man är inte mentalt förberedd.
    Ca 6 månader var hon sjuk. Så inte så länge
  • Thu 15 Apr 2021 15:15
    #17
    Anonym (I) skrev 2021-04-15 15:04:33 följande:

    Ca 6 månader var hon sjuk. Så inte så länge


    Nej det är ganska snabbt.
  • Thu 15 Apr 2021 15:19
    #18
    Anonym (I) skrev 2021-04-14 19:22:02 följande:

    Partnern till min mamma gifte om sig inom 6 månader efter hon gick bort i cancer..


    Anonym (I) skrev 2021-04-15 15:04:33 följande:
    Ca 6 månader var hon sjuk. Så inte så länge

    Jag kan tycka att man väntar lite längre än så. Gästerna från begravningen behövde ju i princip bara åka hem och byta om till bröllopet då.

    Ett år är rimligt enligt mig. Träffar man någon innan dess så håller man åtminstone käft om saken.
  • Anonym (Nää)
    Thu 15 Apr 2021 15:25
    #19

    Jag personligen tycker det är lågt att gå efter sitt ex's vänner och ännu värre ENS PARTNERS vän, ens partner som dessutom dött som man varit ihop med och älskat och sedan dött ?

    Nää. Det är annan sak om det är ett ex sen 10 år tillbaka och denne sedan dött och man träffar nu hans vän.

    Men nä... Har inga ord.

    Att dejta efter ens partner dött bestämmer man själv men jag tycker det är för tidigt redan 1 år efter ?! Folk har svårt dejta och gå vidare efter det tagit slut vanligt, men folk verkar ha lättare att gå vidare och dejta när partner man fortfarande var ihop med och älskade har dött ? Helt sjukt.

    Låt kroppen hinna svalna först som man säger.

    Man behöver gå hoppa på första bästa och sen hans vän av alla

  • Anonym (Rita)
    Wed 21 Apr 2021 14:47
    #20

    Min barndomsväns pappa dig hastigt i ung ålder. Familjen tog hårt på det såklart, men allra mest tror jag att mamman sörjde så mycket att barnen anammade det. Det syskonet som åkte bort efter att han dött var den som var mest ?normal? sedan. De som stannade i mammans sorg blev dystra individer. Tystlåtna och tillbakadragna. De mår fortfarande dåligt utåt också. Inte bara inuti. Det syns på dom att de när på en sorg.

    Mamman valde att inte träffa någon ny på 20 år tills alla barnen blivit vuxna. Det var till sist barnen som låg på mamman att dejta igen. Att leva..

    Idag har hon en ny man. De är väldigt lyckliga tillsammans. Jag kan se glädje i hennes ögon igen. Hon behövde inte bara höra att det var okej, hon behövde känna det också.

    Om du har träffat en man som får dig att vilja älska igen så tycker inte jag att du ska tveka. Du måste fortsätta leva! Minnet av din avlidna make kommer alltid bäras med dig, och ju längre tiden här desto mer kommer din hjärna att läka (ja det är sant. En hjärna kan läka sig därav uttrycket tiden läker alla sår)

    Lycka till Ts och ta hand om dig

Svar på tråden Dejta efter partnerns död