• Tue 23 Mar 2021 07:46
    1308 visningar
    9 svar
    9
    1308

    Fördomsfulla skämt

    Hej!


    Jag skriver på min magisteruppsats i psykologi som handlar om sociala grupper och skämt om fördomsfullhet. Det här är en enkät till arbetet som jag nu söker deltagare till. Enkäten innehåller ett associationstest som kräver att man sitter vid en dator med ett tangentbord och tar cirka 10 minuter att slutföra. Vill ni delta? Det är helt anonymt och enbart i studiesyfte.


    Tack så mycket!


    Här är länken för er som är nyfikna.


    hkr.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_ahImOM8hcYs4Qn4


     

  • Svar på tråden Fördomsfulla skämt
  • Tue 23 Mar 2021 07:57
    #1

    Innan vill jag veta vart du studerar och under vilken lärare.

  • Anonym (eee)
    Tue 23 Mar 2021 08:01
    #2

    Jag gjorde den av nyfikenhet. 
    Jag undrar hur ni konstruerat associationstestet?

    Eftersom bilderna tydligt var kopplade till svart/vit och orden kopplade till bra/dåligt så, när man sedan kom till delarna där två kategorier satt ihop, kunde man inte svara på mer än ett sätt, enligt ert "facit". Hur är det tänkt att sådana tester ska avläsas sedan? 
    Om det här hade varit med papper och penna så hade jag nog svarat annorlunda på ett par ställen men nu gick inte det eftersom programmet säger att jag gjort "fel" då. Vad är det ni får fram genom att lägga upp testet på just det sättet?
    Ser ni de "fel" man gjorde - och hur vet ni att det inte bara var ett felslag utan de facto att respondenten tyckte annorlunda än vad testet stipulerar? 

  • Tue 23 Mar 2021 08:09
    #3
    Långbenopluto skrev 2021-03-23 07:57:08 följande:

    Innan vill jag veta vart du studerar och under vilken lärare.


    Hejsan! 

    Helt förståeligt. Jag studerar vid Högskolan Kristianstad och min handledare heter Öyvind Jörgensen.

    Mvh
    Marie
  • Tue 23 Mar 2021 08:23
    #4
    Anonym (eee) skrev 2021-03-23 08:01:09 följande:

    Jag gjorde den av nyfikenhet. 
    Jag undrar hur ni konstruerat associationstestet?

    Eftersom bilderna tydligt var kopplade till svart/vit och orden kopplade till bra/dåligt så, när man sedan kom till delarna där två kategorier satt ihop, kunde man inte svara på mer än ett sätt, enligt ert "facit". Hur är det tänkt att sådana tester ska avläsas sedan? 
    Om det här hade varit med papper och penna så hade jag nog svarat annorlunda på ett par ställen men nu gick inte det eftersom programmet säger att jag gjort "fel" då. Vad är det ni får fram genom att lägga upp testet på just det sättet?
    Ser ni de "fel" man gjorde - och hur vet ni att det inte bara var ett felslag utan de facto att respondenten tyckte annorlunda än vad testet stipulerar? 


    Hejsan!

    Associationstestet är ett ganska väl använt test inom socialpsykologin, och alltså inte något som jag har konstruerat själv. Det är ett psykologiskt test från Harvard från början. Testet mäter styrkan av associationen man gör instinktivt, genom att mäta reaktionstiden. Vi kan inte se felslagen men reaktionstiden förlängs. Det är är ett snitsigt test med algoritmer som redan har inkluderat beräkningar för felmarginaler osv. 
    Associationstestet i sig säger inte så mycket. Men när man har med det i samband med andra frågor, så som skämten och frågor om hur man själv tycker att man ska agera så kan det bli intressant. 
    Hoppas det blev lite tydligare! Det finns en massa information på internet också, om det här testet, som kallas implicit association test (IAT). Den här sidan är ganska bra t.ex. implicit.harvard.edu/implicit/faqs.html

    Och tack för att du deltog!
  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Tue 23 Mar 2021 10:20
    #5

    Påbörjade testet men avslutade inte, det tog alldeles för lång tid och blev urtråkigt till slut!

  • Anonym (liiis­a)
    Tue 23 Mar 2021 10:46
    #6
    Mamma och student skrev 2021-03-23 07:46:52 följande:

    Hej!

    Jag skriver på min magisteruppsats i psykologi som handlar om sociala grupper och skämt om fördomsfullhet. Det här är en enkät till arbetet som jag nu söker deltagare till. Enkäten innehåller ett associationstest som kräver att man sitter vid en dator med ett tangentbord och tar cirka 10 minuter att slutföra. Vill ni delta? Det är helt anonymt och enbart i studiesyfte.

    Tack så mycket!

    Här är länken för er som är nyfikna.

    hkr.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_ahImOM8hcYs4Qn4

     


    Handlar det om skämt om fördomsfullhet eller fördomsfulla skämt? Det är ju faktiskt två vitt skilda saker.
  • Tue 23 Mar 2021 10:57
    #7
    Anonym (liiisa) skrev 2021-03-23 10:46:49 följande:
    Handlar det om skämt om fördomsfullhet eller fördomsfulla skämt? Det är ju faktiskt två vitt skilda saker.
    Hej!

    Det handlar om hur man uppfattar fördomsfulla skämt. Helt rätt, det är två skilda saker. :)

    Med vänlig hälsning
  • Anonym (.)
    Tue 23 Mar 2021 12:28
    #8
    Mamma och student skrev 2021-03-23 10:57:27 följande:
    Hej!

    Det handlar om hur man uppfattar fördomsfulla skämt. Helt rätt, det är två skilda saker. :)

    Med vänlig hälsning
    Vet du verkligen det, för du skriver så här:

    Jag skriver på min magisteruppsats i psykologi som handlar om sociala grupper och skämt om fördomsfullhet

  • Anonym (liiis­a)
    Tue 23 Mar 2021 18:55
    #9
    Mamma och student skrev 2021-03-23 10:57:27 följande:

    Hej!

    Det handlar om hur man uppfattar fördomsfulla skämt. Helt rätt, det är två skilda saker. :)

    Med vänlig hälsning


    Ok, tack för det klargörandet. Och hej själv förresten!
    Anonym (.) skrev 2021-03-23 12:28:47 följande:

    Vet du verkligen det, för du skriver så här:

    Jag skriver på min magisteruppsats i psykologi som handlar om sociala grupper och skämt om fördomsfullhet


    Det var, föga förvånande, just p.g.a. den formuleringen jag undrade.
Svar på tråden Fördomsfulla skämt