• Dr Börje
    Tue 23 Mar 2021 08:41
    5638 visningar
    235 svar
    +2
    235
    5638

    Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med

    Har du börjat reta dig på något ord som plötsligt blir "modernt" att använda i en massa sammanhang och plötsligt ersätter ett tidigare använt ord.

    Jag retar mig på att alla skall försöka peta in ordet "narrativ" i alla jävla sammanhang. Det här ordet dök upp och började smutsa ner texter och dialoger för 3-4 år sedan. Jäkligt irriterande. Vad retar du dig på?

  • Svar på tråden Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med
  • Anonym (fff)
    Tue 23 Mar 2021 08:59
    #1

    Du retar dig på ett helt vanligt ord? Ok, det är ett akademiskt ord så jag förstår att du inte själv kommer från den traditionen. En ökad användning beror med största säkerhet på engelskans påverkan på det svenska språket, då man i engelska använder "narrative" på ett mer vardagligt sätt än i svenska.

  • Tue 23 Mar 2021 09:04
    #2
    Anonym (fff) skrev 2021-03-23 08:59:58 följande:

    Du retar dig på ett helt vanligt ord? Ok, det är ett akademiskt ord så jag förstår att du inte själv kommer från den traditionen. En ökad användning beror med största säkerhet på engelskans påverkan på det svenska språket, då man i engelska använder "narrative" på ett mer vardagligt sätt än i svenska.


    Ja, men ordet används i sammanhang som är långtifrån "akademiska".
  • Tue 23 Mar 2021 09:06
    #3
    +1

    Narrativ

    Problematiskt

    Snubbe

    Transfobi

    Dock

    Klandervärd

    Shamea

  • Tue 23 Mar 2021 09:10
    #4

    "Vem är du att säga...?"

    "Kasta under bussen"

    "Barnet", när det används många gånger i samma stycke, istället för att skriva hon eller han. Ses ofta i föräldragrupper på Facebook och ser ganska klumpigt formulerat ut.

  • Anonym (Jaaaa­aaaaaa­a)
    Tue 23 Mar 2021 09:12
    #5

    En tråd för mig. Kan störa mig otroligt mycket på vissa ord och uttryck som plötsligt blir, MEN det ska vara såna ord som man kan ana att användaren känner sig lite hipp av att använda, om du förstår (ja, jag har ett liv, man får störa sig på saker och jag tycker det är lite kul dessutom). 

    Exempel: jag läser en blogg om ett tv-program. Där har alla helt plötsligt börjat använda ordet "synk". Som att det är det mest naturliga ord att använda, som vanlig svensson som inte jobbar med tv-produktion? 

    Stör mig också på alla sjukhustermer som svensson börjat använda nu i och med Corona. "IVA" istället för att säga Intensiven eller Intensivvården/avdelningen. Jag fattar att det är ett långt, svårt ord, men att börja förkorta som att man själv jobbar på sjukhus (när man inte gör det) blir så pinsamt. Samma med "åka upp på operation" när personen inte har en aning om dom faktiskt ska upp en våning utan snarare hört sjukvårdspersonal säga så en gång då det faktiskt stämde. 

  • Tue 23 Mar 2021 09:19
    #6
    Anonym (Jaaaaaaaaaaa) skrev 2021-03-23 09:12:29 följande:

    En tråd för mig. Kan störa mig otroligt mycket på vissa ord och uttryck som plötsligt blir, MEN det ska vara såna ord som man kan ana att användaren känner sig lite hipp av att använda, om du förstår (ja, jag har ett liv, man får störa sig på saker och jag tycker det är lite kul dessutom). 

    Exempel: jag läser en blogg om ett tv-program. Där har alla helt plötsligt börjat använda ordet "synk". Som att det är det mest naturliga ord att använda, som vanlig svensson som inte jobbar med tv-produktion? 

    Stör mig också på alla sjukhustermer som svensson börjat använda nu i och med Corona. "IVA" istället för att säga Intensiven eller Intensivvården/avdelningen. Jag fattar att det är ett långt, svårt ord, men att börja förkorta som att man själv jobbar på sjukhus (när man inte gör det) blir så pinsamt. Samma med "åka upp på operation" när personen inte har en aning om dom faktiskt ska upp en våning utan snarare hört sjukvårdspersonal säga så en gång då det faktiskt stämde. 


    Ja, och "op" istället för operation. "Pat" istället för patient.
  • Anonym (Sveng­elska)
    Tue 23 Mar 2021 09:21
    #7
    +5

    Jag stör mig enormt på alla engelska ord som plötsligt inte har någon bra svensk översättning. Jag jobbar på myndighet som nu har Facility management, vi måste ha content på våra externa webbsidor och vi har inte längre några registratorer utan dokumentcontrollers.

    Och om en mellanchef ser allvarlig ut och menar att vi måste plocka den lågt hängande frukten först, kommer jag dunka huvudet i väggen. Om samme mellanchef också meddelar att ?det ligger i pipen?, kommer jag sannolikt börja tugga i mig dokumentcontrollernas papper.

  • Anonym (Jaaaa­aaaaaa­a)
    Tue 23 Mar 2021 09:34
    #8
    Panduro skrev 2021-03-23 09:19:09 följande:
    Ja, och "op" istället för operation. "Pat" istället för patient.
    Just det! 
  • Tue 23 Mar 2021 09:41
    #9
    +4

    Shamea eller skamma - vad är felet på skuldbelägga eller skambelägga

    Toxic eller giftig om en person - låter som himla larvigt

    (Det är allt) för nu - för närvarande. För nu känns så direktöversatt.

    Återkommer säkert med störiga ordval.

  • Carola­tom07
    Tue 23 Mar 2021 09:44
    #10
    +4

    Cringe för skämmigt/ pinsamt.

    Har också märkt att folk har börjat använda funktionell/ dysfunktionell i alla möjliga sammanhang. Kan inte minnas att folk sa det så sent som på 90-talet. Känns som att vissa använder modeord bara för att verka mer "inne" än andra.

    Ogillar också "boomer" om äldre människor. Ett förakt mot ålder och livserfarenhet.

Svar på tråden Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med