• Tue 23 Mar 2021 09:44
    2615 visningar
    32 svar
    32
    2615

    Okopplad hund/hundar

    Är hundägare själv, dock har tidigare händelser med aggressiva hundar gjort att jag ibland blir väldigt rädd för andra hundar. Bor ganska centralt och i mitt område finns det en person som promenerar sin hund okopplad, hunden är av större modell. Tidigare fanns det en stor hund till som också den gick okopplad, men nu har personen den ena kvar. Flera gånger har jag sett vuxna och barn som går omvägar eller är rädda vid möte av denna hund (hunden i sig är inte aggressiv öht ska tilläggas utan verkar väldigt trevlig), hunden har också hamnat i gruff med andra hundar. Ägaren, går ofta 10-20 meter framför/bakom. Jag själv undviker såklart att gå i närheten av dem.

    Vi (jag och maken) har vid flera tillfällen påpekat att ägaren ska koppla sin hund men personen kör nonchalera-stilen och bara går tyst förbi. Bemödar sig aldrig att säga något tillbaka. Tycker det är fruktansvärt respektlöst mot omgivande människor. Igår kväll kom personens hund in på vår innergård, hon själv 10-15 meter bakom hunden och runt ett hörn, varpå min hund tyckte det var kul och ville kolla in denna hund. Jag blev skärrad när denna stora hund stod och glodde på oss. Tappade balansen, snurrade runt och landande på backen när jag stoppade vår hund från att gå fram vilket resulterade i trasiga tights, uppskrapat knä och en matkasse som flög i backen (hejdå mjölkförpackningar). Vid konfrontation med ägaren så sa denne.... ingenting, bara gick tyst förbi.

    Min fråga egentligen - är det någon som helst idé att ringa kommunen/länsstyrelsen etc för att på något vis försöka få människan att förstå att det inte är okej med okopplad stor hund? Kan de göra något?

  • Svar på tråden Okopplad hund/hundar
  • Tue 23 Mar 2021 10:24
    #1
    Sabitch skrev 2021-03-23 09:44:38 följande:

    Är hundägare själv, dock har tidigare händelser med aggressiva hundar gjort att jag ibland blir väldigt rädd för andra hundar. Bor ganska centralt och i mitt område finns det en person som promenerar sin hund okopplad, hunden är av större modell. Tidigare fanns det en stor hund till som också den gick okopplad, men nu har personen den ena kvar. Flera gånger har jag sett vuxna och barn som går omvägar eller är rädda vid möte av denna hund (hunden i sig är inte aggressiv öht ska tilläggas utan verkar väldigt trevlig), hunden har också hamnat i gruff med andra hundar. Ägaren, går ofta 10-20 meter framför/bakom. Jag själv undviker såklart att gå i närheten av dem.

    Vi (jag och maken) har vid flera tillfällen påpekat att ägaren ska koppla sin hund men personen kör nonchalera-stilen och bara går tyst förbi. Bemödar sig aldrig att säga något tillbaka. Tycker det är fruktansvärt respektlöst mot omgivande människor. Igår kväll kom personens hund in på vår innergård, hon själv 10-15 meter bakom hunden och runt ett hörn, varpå min hund tyckte det var kul och ville kolla in denna hund. Jag blev skärrad när denna stora hund stod och glodde på oss. Tappade balansen, snurrade runt och landande på backen när jag stoppade vår hund från att gå fram vilket resulterade i trasiga tights, uppskrapat knä och en matkasse som flög i backen (hejdå mjölkförpackningar). Vid konfrontation med ägaren så sa denne.... ingenting, bara gick tyst förbi.

    Min fråga egentligen - är det någon som helst idé att ringa kommunen/länsstyrelsen etc för att på något vis försöka få människan att förstå att det inte är okej med okopplad stor hund? Kan de göra något?


    Koppeltvång kan betyda att hunden ska ha koppel på sig men kan också betyda att hunden inte behöver koppel om ägaren har sån kontroll på sin hund att det vore som den var kopplad. Ring din kommun och fråga vad som gäller.
    Har hunden hamnat i slagsmål bör det ju finnas anmälningar på hos LS om det nu inte var dom andra hundarna som attackerade den här lösa hunden så ring även dit.
  • moaguu­un
    Tue 23 Mar 2021 10:51
    #2

    Han tycker väl att sin hund är så snäll och harmlös att koppel inte behövs. Men fattar inte att andra inte vet om detta och kan bli rädda. Problematiskt 

  • Tue 23 Mar 2021 11:02
    #3
    Dexter dot com skrev 2021-03-23 10:24:38 följande:
    Koppeltvång kan betyda att hunden ska ha koppel på sig men kan också betyda att hunden inte behöver koppel om ägaren har sån kontroll på sin hund att det vore som den var kopplad. Ring din kommun och fråga vad som gäller.
    Har hunden hamnat i slagsmål bör det ju finnas anmälningar på hos LS om det nu inte var dom andra hundarna som attackerade den här lösa hunden så ring även dit.

    Ja, det är nog kanske läge att ringa. Enligt min kommuns föreskrifter:

    Hundar ska alltid hållas under uppsikt och nästan alltid gäller koppeltvång. Av ordningsföreskrifterna framgår att hundar ska hållas kopplade på offentlig plats inom detaljplanelagt område och likvärdiga områden som stadsdelscentrum och parklekar. Dessutom gäller koppeltvång på de kommunala badplatserna under perioden 1 juni till 31 augusti."


    En relativt välanvänd gata i en central stadsdel borde väl räknas som offentlig plats inom detalplanelagt område, eller?

  • Tue 23 Mar 2021 11:29
    #4

    Om den andra hunden inte kommer fram till er utan stannar på avstånd skulle jag personligen inte ha ringt och klagat någonstans. Att du grips av panik, trillar och slår sönder byxor och matvaror för att det står en hund och tittar på er blir svårt att hålla någon annan ansvarig för. Om hunden däremot kommer fram till er trots att du ber ägaren att hålla den borta så är det en annan situation.

  • Tue 23 Mar 2021 14:39
    #5
    chrissepisse skrev 2021-03-23 11:29:42 följande:

    Om den andra hunden inte kommer fram till er utan stannar på avstånd skulle jag personligen inte ha ringt och klagat någonstans. Att du grips av panik, trillar och slår sönder byxor och matvaror för att det står en hund och tittar på er blir svårt att hålla någon annan ansvarig för. Om hunden däremot kommer fram till er trots att du ber ägaren att hålla den borta så är det en annan situation.


    Det är ju just det som hunden gjorde. Kom in på vår innergård  mot oss. Ägaren 10-15 meter bakom runt ett hörn...
  • Tue 23 Mar 2021 14:47
    #6

    Är det din privata innergård eller pratar vi om ett lägenhetshus? Du skriver att hunden stod där och att din hund ville gå fram.

  • Jonnyn­ilsson
    Tue 23 Mar 2021 15:33
    #7

    Hundar skall helt klart vara kopplade. Använd rullkoppel så får hunden rätt stor frihet att strosa runt.

  • Wed 24 Mar 2021 07:27
    #8

    Man kan väl isåfall ifrågasätta din egna hantering utav hunden. Menar, har ni den lös i innergården utan att ha staket runtomkring? Det betyder att dina hund är i pricis samma situation som den andra ägarens hund. Lös.

    Sen var det inte rätt av ägarinnan att låta hunden gå runt hörnet på egen hand. Men att du ska klaga på personen för att du får panik är ju bara löjligt. Du får väl lära dig att arbeta på dina rädslor. Eller åtminstone hålla dig lugn. Är en skillnad mellan att bli nervös eller att överdriva. Hunden stod bara och tittade. Inget annat. Dessutom ville din hund hälsa. Enligt vad du själv har skrivit.

    Du förstår uppenbarligen dig inte på hundar överhuvudtaget. Du litar inte till din egna hunds reaktioner ens. Sådana som du borde inte få ha djur i koppel överhuvudtaget. Inte heller djur överhuvdtaget då du inte klarar av att läsa deras språk och förstå dom.

    Bättre att sådana som dig håller sig till krukväxteristället.

  • Wed 24 Mar 2021 07:30
    #9
    Jonnynilsson skrev 2021-03-23 15:33:09 följande:

    Hundar skall helt klart vara kopplade. Använd rullkoppel så får hunden rätt stor frihet att strosa runt.


    Människor bör helt klart inte vandra på jorden om dom ska koppla andra liv.
  • Wed 24 Mar 2021 08:18
    #10

    Var det unni drougge ?

Svar på tråden Okopplad hund/hundar