• Wed 24 Mar 2021 20:58
    5232 visningar
    31 svar
    31
    5232

    Hjälp! Bim+2, positivt ÄL-test men neg gravtest

    Hej!

    Första gången jag ger mig på ett eget inlägg här för nu är jag extremt förvirrad och behöver råd. Sambon och jag försöker bli gravida för första gången och har försökt i 7 månader. Är på BIM+2 idag och har inga tecken på mens. Gjorde ett graviditetstest imorse som visade negativt men ikväll när jag lite på skoj testade ett ÄL-test så visar det positivt??

    Är det någon annan som varit med om detta? Resulterade det i mens, två ägglossningar eller en graviditet!?

    Vore intressant och lite rogivande om fler varit med om samma som kan ge någon indikation på vad allt detta kan betyda.

    Tack på förhand!


    Bim+2, positivt ÄL-test, gravid, ägglossningstest
  • Svar på tråden Hjälp! Bim+2, positivt ÄL-test men neg gravtest
  • Anonym (Emma)
    Wed 24 Mar 2021 21:07
    #1

    ÄL-tester kan reagera på flera olika hormoner, t ex de som utsöndras vid mens eller graviditet. Så ett positivt ÄL-test betyder i ditt fall ingenting. Du kan vara gravid, likväl som du inte är det. Det tråkiga svaret är: Vänta någon dag och ta ett nytt graviditetstest om inte mensen dyker upp. Jag håller tummarna.

  • Anonym (C)
    Thu 25 Mar 2021 01:48
    #2

    Ja, ägglossningstest ger dessvärre utslag på både ägglossning, att mensen är på gång, samt på graviditet.

    Så det betyder inget alls att göra ägglossningstest när man förväntar sig mens. Det ger utslag på både menshormoner och graviditet.

    Spara ägglossningstesterna och ta dem när du förväntar dig ägglossning istället.

  • Thu 25 Mar 2021 12:33
    #3

    Tack för svar. Det är nog helt rätt det ni båda skriver, att det egentligen bara är att vänta. Det är ju lättare sagt än gjort tyvärr men det finns inget annat att göra!

    Hade ett tidigt mf i december och min cykel verkar ha blivit lite rubbad efter det. Annars har mensen varit som en klocka. Så nu när jag går över mensen så väcks ett litet hopp igen men det är väl bara att vänta och försöka tänka på annat!

  • Anonym (C)
    Fri 26 Mar 2021 02:37
    #4
    Chanor011 skrev 2021-03-25 12:33:48 följande:

    Tack för svar. Det är nog helt rätt det ni båda skriver, att det egentligen bara är att vänta. Det är ju lättare sagt än gjort tyvärr men det finns inget annat att göra!

    Hade ett tidigt mf i december och min cykel verkar ha blivit lite rubbad efter det. Annars har mensen varit som en klocka. Så nu när jag går över mensen så väcks ett litet hopp igen men det är väl bara att vänta och försöka tänka på annat!


    Jag har haft två missfall, ena gången blev jag gravid igen direkt, andra tog det nästan ett år.

    Håller tummarna för att du snart blir gravid igen!

    Har du några symptom? :)
  • Anonym (Greta­)
    Fri 26 Mar 2021 06:36
    #5

    Hur många dagar efter äl är du på? Jag tog ett test förra veckan på äl +13 som visade typ spölstreck. Två dagar efter var det positivt på cb digital.

  • Fri 26 Mar 2021 12:34
    #6

    Jag har haft molande värk och varit väldigt trött men i övrigt har jag inte upplevt några symtom, så det skulle lika gärna kunna vara mensen som spökar bara.

    Förra gången jag var gravid hade jag så tydlig metallsmak i munnen så då gick det inte att missa! Men det har jag inte upplevt nu..

    Jag är på äl+18 idag. Har inte tagit något test på två dagar nu men om mensen inte kommer så ska jag testa igen om några dagar. Om jag inte testar imorgon... svårt att vänta!

    Tack för lite pepp!! Det behövs verkligen??

  • Fri 26 Mar 2021 12:35
    #7

    Jag har haft molande värk och varit väldigt trött men i övrigt har jag inte upplevt några symtom, så det skulle lika gärna kunna vara mensen som spökar bara.

    Förra gången jag var gravid hade jag så tydlig metallsmak i munnen så då gick det inte att missa! Men det har jag inte upplevt nu..

    Jag är på äl+18 idag. Har inte tagit något test på två dagar nu men om mensen inte kommer så ska jag testa igen om några dagar. Om jag inte testar imorgon... svårt att vänta!

    Tack för lite pepp!! Det behövs verkligen??

  • Anonym (C)
    Sat 27 Mar 2021 01:30
    #8

    Jag har varit gravid 8 gånger, och ingen graviditet har varit den andra lik.

    Tex en gång så skulle jag och min man mysa med räkor och vitt vin en fredagskväll.

    Allt smakade skit och jag var så besviken.

    Testade positivt två dagar senare.

    Nästa graviditet upptäckte jag genom att en kollega hade vaniljdoftande parfym. Det har hon alltid, men just denna dagen stod jag inte ut med lukten.

    De andra graviditeterna har jag inte märkt av något alls på lukt och smak.

    Ta ett nytt test, håller tummarna!

  • Sat 27 Mar 2021 12:08
    #9

    Jag tog ett graviditetstest med morgonurin idag, är alltså på bim+5 nu, men negativt..

    När har ni plussat när ni varit gravida? Har någon plussat flera dagar efter bim?

    Misstänker att jag kommer få mens men att det kommer bli nån veckas väntan på den pga rubbad cykel.

    Det som gör mig hoppfull är att jag använde ÄL-tester den här gången och vi myste flera dagar i rad vid stegringen så tänkte att ?nu kanske det tar!!? men då borde mitt test visa positivt nu. :(

    Vad fina ni är som tar er tid att svara mig!

  • Mon 29 Mar 2021 11:18
    #10

    Hur går det för dig? 

    Jag tänker att mensen kan ju absolut vara sen om cykeln är rubbat. Vilken dag hade du ÄL (alltså typ dagen efter positivt ÄL-test)? Vilken dag är du på efter ÄL? 


     

Svar på tråden Hjälp! Bim+2, positivt ÄL-test men neg gravtest