• Aquasi­n
    Thu 25 Mar 2021 09:51
    2725 visningar
    11 svar
    11
    2725

    Symptom dagar innan plus

    Hej! Jag är ny här på FL, säkert folk som gjort tusentals trådar gällande detta, men eftersom jag inte riktigt lärt mig navigera här så gör jag en egen. Jag känner att det vore skönt att diskutera med andra som kanske sitter i samma sits och höra era erfarenheter.

    Jag undrar lite vad ni hade för symtom innan ni plussade? Jag är på BIM-4.

    Jag har nu i ungefär en veckas tid innan beräknad mens haft problem med yrsel och illamående som har hållit i sig i stort sett hela dagarna. Har spytt x antal gånger, annars har jag gått och ulkat mig och behövt ta paus för att illamåendet tagit över. Har pga detta tappat även matlusten. Väldigt ömma, stickande, värkande bröst med några nya bristningar. Har börjat få ont i ländryggen samt där uppe där bh spännet sitter.

    Jag vet självklart om att säkraste svaret är att ta ett test men vill vänta och inte ta en massa i onödan. Är intresserad av att höra om fler har haft liknande besvär. Vad var era symptom innan plus? (Om ni hade några.)

  • Svar på tråden Symptom dagar innan plus
  • Thu 25 Mar 2021 09:54
    #1
    +1

    Trött, lättrörd, ömma bröst.

  • Thu 25 Mar 2021 09:59
    #2

    Om man spyr och mår illa så ska det redan finnas ett plus på stickan eftersom det krävs hormoner för att få en sån reaktion och då skulle även sticka visa plus

  • Fri 26 Mar 2021 17:53
    #3

    Mitt absoluta tidiga symtom var en enorm trötthet.

  • Fri 26 Mar 2021 17:58
    #4

    Jag blev galet varm, vaknade några nätter av det varav en där det kändes som jag KOKADE inombords. Fick svårt att sova och låg vaken flera timmar varje natt. Det var några dagar innan bim och plus. 

  • Fri 26 Mar 2021 18:38
    #5
    Lilant skrev 2021-03-25 09:59:10 följande:

    Om man spyr och mår illa så ska det redan finnas ett plus på stickan eftersom det krävs hormoner för att få en sån reaktion och då skulle även sticka visa plus


    Är det säkert? De brukar säga att man ska passera bim innan det är idé att testa. Innan dess är det inte säkert att hormonerna nått mätbara nivåer. Och innan dess har i alla fall jag flera och mycket tydliga symptom.
  • Sat 27 Mar 2021 05:40
    #6
    Litorina skrev 2021-03-26 18:38:29 följande:

    Är det säkert? De brukar säga att man ska passera bim innan det är idé att testa. Innan dess är det inte säkert att hormonerna nått mätbara nivåer. Och innan dess har i alla fall jag flera och mycket tydliga symptom.


    Jo fast du kan inte må illa om hormonerna inte har uppnått en mättbar mängd än det är så hormoner funkar dom måste ju nå en viss mängd för att du ska må illa och då kan även testet se det. Om du inte skulle vara extremt mycket känsligare än testet vilket är extremt ovanligt
  • Sat 27 Mar 2021 05:42
    #7
    Litorina skrev 2021-03-26 18:38:29 följande:

    Är det säkert? De brukar säga att man ska passera bim innan det är idé att testa. Innan dess är det inte säkert att hormonerna nått mätbara nivåer. Och innan dess har i alla fall jag flera och mycket tydliga symptom.


    Symptom kan man ju ha ändå som ont i brösten och trötthet men illamående är extremt ovanligt att få om man samtidigt får ett negativt test
  • Sat 27 Mar 2021 06:06
    #8

    Har bara utebliven mens som symptom. Varit gravid tre gånger och har inte symptom förrän vecka 7 eller 8.

  • Sat 27 Mar 2021 15:29
    #9
    Lilant skrev 2021-03-27 05:40:49 följande:

    Jo fast du kan inte må illa om hormonerna inte har uppnått en mättbar mängd än det är så hormoner funkar dom måste ju nå en viss mängd för att du ska må illa och då kan även testet se det. Om du inte skulle vara extremt mycket känsligare än testet vilket är extremt ovanligt


    Aha. Du tänker att man testar innan bim? I och med att testen inte är tillförlitliga innan dess utgick jag från att man inte använder dem innan mensen är sen. Men det kan ju absolut vara så att jag hade fått positivt test om jag hade gjort ett, även om det var ett tag kvar till bim.

    Jag var lite fast i mitt sätt att använda testen.
  • Sat 27 Mar 2021 17:15
    #10

    Jag hade sura uppstötningar, mådde inte alls illa eller något annat. Bara att jag en dag fick flera sura uppstötningar utan anledning, det var då jag bestämde mig för att köpa ett test fast att jag hade några dagar kvar till mens. Trodde verkligen inte att jag var gravid :)

  • Wed 31 Mar 2021 12:33
    #11

    Det som ger upplopp till symtom vid gravditet är ju HCG-hormonet i de flesta fall. Skulle du ha så mycket symtom pga graviditet så skulle HCG hormonet vara så högt att det går att utläsa på ett test :) Men jag skulle nog hålla mig ifrån folk runtomkring så länge ifall det istället är en maginfluensa eller liknande (hoppas ju såklart på graviditet - men lika bra att vara försiktig!)

Svar på tråden Symptom dagar innan plus