• Fri 26 Mar 2021 07:17
    2751 visningar
    66 svar
    66
    2751

    Brister i engagemang i förskoleklass

    Har ett barn som går i förskoleklass. 

    Jag upplever att det brister i engagemang och tillsyn från skolans sida. Pga att vi bägge föräldrar heltidsarbetar vistas barnet där från morgon till sen eftermiddag. Känner ofta att det tycks handla om mer förvaring, snarare än en skola. Kanske speciellt på eftermiddagarna. Ska det verkligen behöva vara så?

    Finns det någonstans man kan anmäla detta som vi närmast uppfattar som missförhållanden. Skolinspektionen kanske?

  • Svar på tråden Brister i engagemang i förskoleklass
  • Fri 26 Mar 2021 07:26
    #1

    Börja med att diskutera saken med rektor, sedan kan ni prata med kommunen (om det är i deras regi förstås) och så klart kan ni vända er till SI men då ska det handla om skadliga brister och inte bara en känsla av barnförvaring, för så ser det tyvärr ut på många förskolor i landet. Naturligtvis ska läroplanen etc följas men SI kommer antagligen inte lägga två strån i kors för en sådan sak.

  • Fri 26 Mar 2021 07:30
    #2

    Eftermiddagarna är väl ändå fritids, förskoleklassens verksamhet brukar ju vara slut vid 13-tiden.

    Prata med lärarna och rektorn i första hand.

    Vad mer specifikt är det som gör att du känner så här?


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Fri 26 Mar 2021 07:39
    #3
    Sisisisi skrev 2021-03-26 07:30:14 följande:

    Eftermiddagarna är väl ändå fritids, förskoleklassens verksamhet brukar ju vara slut vid 13-tiden.

    Prata med lärarna och rektorn i första hand.

    Vad mer specifikt är det som gör att du känner så här?


    Han sitter ofta själv utomhus när vi kommer för att hämta honom. Han säger att det är tråkigt där. Ofta sitter han bara och gräver gropar i en sandlåda. 
    På min tid hette det dagisfröken, men nu för tiden kallas alla för pedagoger. Borde det inte ingå att man ger barnen engagemang och pedagogiska utmaningar i vardagen då? Även efter den obligatoriska tiden fram till lunch? Känns ju galet om halva dagen bara ska vara förvaring. 
    Börjar tröttna på att tvätta hans utomhuskläder varje dag.
  • Fri 26 Mar 2021 07:47
    #4

    Är han ensam på skolgården utan vuxen? Det är absolut inte ok.

  • Fri 26 Mar 2021 07:49
    #5
    +1
    Challenger skrev 2021-03-26 07:39:14 följande:

    Han sitter ofta själv utomhus när vi kommer för att hämta honom. Han säger att det är tråkigt där. Ofta sitter han bara och gräver gropar i en sandlåda. 

    På min tid hette det dagisfröken, men nu för tiden kallas alla för pedagoger. Borde det inte ingå att man ger barnen engagemang och pedagogiska utmaningar i vardagen då? Även efter den obligatoriska tiden fram till lunch? Känns ju galet om halva dagen bara ska vara förvaring. 

    Börjar tröttna på att tvätta hans utomhuskläder varje dag.


    Varför tvättar du hans utomhuskläder varje dag? Låter ju otroligt onödigt och sliter på kläderna.

    Självklart ska även fritids vara pedagogiskt, de har ju en egen läroplan att följa. Men såklart blir det även mycket fri lek för barnen.

    Vad säger de när du frågar varför han är ensam och vad de gör år det? Hur jobbar de för att få in honom i gruppen? Vill han själv leka med andra barn?
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Fri 26 Mar 2021 07:51
    #6
    Litorina skrev 2021-03-26 07:47:29 följande:

    Är han ensam på skolgården utan vuxen? Det är absolut inte ok.


    Ensam på det sättet är han nog inte, men det är en stor skolgård och det är förstås fler barn än pedagoger. Vissa barn får väl mer uppmärksamhet än andra, men jag upplever nog att pedagogerna mest står och pratar med varandra än vad de engagerar sig i barnen. Hade de inte sådana där varselvästar på sig skulle man inte kunna tro att de ens jobbade på skolan.
  • Fri 26 Mar 2021 07:56
    #7
    Sisisisi skrev 2021-03-26 07:49:20 följande:
    Varför tvättar du hans utomhuskläder varje dag? Låter ju otroligt onödigt och sliter på kläderna.

    Självklart ska även fritids vara pedagogiskt, de har ju en egen läroplan att följa. Men såklart blir det även mycket fri lek för barnen.

    Vad säger de när du frågar varför han är ensam och vad de gör år det? Hur jobbar de för att få in honom i gruppen? Vill han själv leka med andra barn?
    Jag tvättar hans kläder varje dag för att det ser ut som att han typ har rullat sig i lera varenda dag. Kläderna är så skitiga att jag inte ens kan köra dem i tvättmaskinen innan jag sköljt av dem utomhus för att få bort den värsta smutsen, för annars skulle jag fylla hela tvättmaskinen med sand. 

    Det finns ett fåtal barn som han vill vara med. Ofta är de barnen inte där, då coronapandemin har gjort att sjukfrånvaron är hög, då snuviga barn inte får vistas där. Han känner sig helt klart ensam. Känns inte som personalen bryr sig särskilt mycket om det. 
  • Fri 26 Mar 2021 08:08
    #8
    +1
    Challenger skrev 2021-03-26 07:51:49 följande:

    Ensam på det sättet är han nog inte, men det är en stor skolgård och det är förstås fler barn än pedagoger. Vissa barn får väl mer uppmärksamhet än andra, men jag upplever nog att pedagogerna mest står och pratar med varandra än vad de engagerar sig i barnen. Hade de inte sådana där varselvästar på sig skulle man inte kunna tro att de ens jobbade på skolan.


    Nej, det låter ju inte som någon särskilt engagerad personal. :( Försök prata med dem. Ni behöver ju inte säga att ni tycker att de verkar kassa generellt utan utgå ifrån er son, säg vad ni upplever att han skulle behöva.

    Angående ytterkläderna borstar vi bara av det värsta. De ser ju ändå likadana ut dagen efter.

    Jag funderar också på om er son sitter ensam för att han är trött. Det är långa dagar i en väldigt stökig och bullrig miljö med massor av intryck. Han kanske söker lugn och ro?
  • Fri 26 Mar 2021 08:17
    #9
    Litorina skrev 2021-03-26 08:08:39 följande:
    Nej, det låter ju inte som någon särskilt engagerad personal. :( Försök prata med dem. Ni behöver ju inte säga att ni tycker att de verkar kassa generellt utan utgå ifrån er son, säg vad ni upplever att han skulle behöva.

    Angående ytterkläderna borstar vi bara av det värsta. De ser ju ändå likadana ut dagen efter.

    Jag funderar också på om er son sitter ensam för att han är trött. Det är långa dagar i en väldigt stökig och bullrig miljö med massor av intryck. Han kanske söker lugn och ro?
    Jo, trötthet kan möjligen vara en förklaring, men varför ska det vara sådan stökig miljö i skolan? Då är det väl för stora grupper och för få pedagoger i förhållande till antalet barn? Ibland funderar jag på varför man har gjort denna "undervisning" obligatorisk från 6 års ålder. Visst, vi skulle kunna hämta honom tidigare, men allra helst hade jag nog placerat honom på ett sådant ställe där han fick bättre pedagogisk hjälp och mer vuxenstöd.
  • Fri 26 Mar 2021 08:26
    #10
    +1

    Jag har också ett barn i den åldern. Jag upplevde som du att just fritidstiden var sådär i höstas, sonen gnällde ofta att jag kom för sent (då hämtar jag ändå strax efter två, två dagar i veckan). Efter att ha pratat mer med sonen sa han just att hans kompisar ofta gick hem och inte var på fritids och han hade inte lärt känna så många fler barn än så han sa ?jag går runt ensam?.

    Tyckte precis som du att fritidspersonalen var sådär. Det jag gjorde dock var att jag pratade med dem, sa att han ofta klagade hemma och att jag kopplade det till ensamhet. Jag bad dem ha ögonen öppna och hjälpa honom att gå med i lekar eller få någon att hänga på (han leker bra med andra men är försiktigt att prata med nya han inte leker med). Nu får jag skäll de dagar jag hämtar tidigt istället.

    Uppenbarligen kunde och de har faktiskt gjort någon, den personalen som för mig såg lite oengagerad ut. Vi ser dem ju bara någon minut, sen kanske i en tid när många hämtar och de mest står och kryssar av barn. Så börja med att prata med dem. :) Jjag är lärare för större barn själv och önskar alltid att föräldrar går till mig först, ofta löser vi ju gnissel snabbt när jag ringer upp föräldrar som kontaktat rektor först. Då tror jag ändå de är nöjda med efteråt.

    Apropå skitiga, de är det nu. Det är denna tiden på året och dessutom prioriterar de att vara ute av smittskyddsskäl. Min son som nu är pigg och glad och trivs gräver gångar och gropar, som de fyller med vatten. De gräver ner varandras ben osv. Det är lek och de har ju kul, det är bättre också ur smittskydds synpunkt. Jag borstar av med borste och torkar skalkläder med trasa de värsta dagarna. Alternativt låter det torka och sen rister av det. Han är lite grå alltid men så får det vara.

Svar på tråden Brister i engagemang i förskoleklass