• Anonym (X)
    Sat 27 Mar 2021 08:29
    993 visningar
    31 svar
    +1
    31
    993

    Present till exmakes nya barn?

    Jag och mitt ex har varit skilda i 7-8 år nu. Vi har ett gemensamt barn, samt att båda av oss har barn i våra nya förhållanden. Nu har han blivit pappa igen, och äldsta barnet fått ett nytt småsyskon.

    Min spontana reaktion när barn föds nära familjen är att ge en handgjord gåva, de är lämpliga och praktiska för spädbarn/familjerna och jag är bra på det jag gör. Äldsta barnet har uttryckt en önskan om att få skapa något till sitt nya syskon, vilket jag absolut understöder, barnet behöver dock ett visst stöd i detta.

    Så min undran är om det kommer kännas obekvämt för dem? De vet ju vad jag gör så jag tänker att det är inte självklart att äldsta barnet har gjort presenten själv.

  • Svar på tråden Present till exmakes nya barn?
  • Anonym (Vet)
    Sat 27 Mar 2021 08:33
    #1

    Vet inte er relation i övrigt men jag hade blivit glad om jag var den nya

  • Anonym (nja)
    Sat 27 Mar 2021 08:47
    #2
    Anonym (X) skrev 2021-03-27 08:29:45 följande:

    Jag och mitt ex har varit skilda i 7-8 år nu. Vi har ett gemensamt barn, samt att båda av oss har barn i våra nya förhållanden. Nu har han blivit pappa igen, och äldsta barnet fått ett nytt småsyskon.

    Min spontana reaktion när barn föds nära familjen är att ge en handgjord gåva, de är lämpliga och praktiska för spädbarn/familjerna och jag är bra på det jag gör. Äldsta barnet har uttryckt en önskan om att få skapa något till sitt nya syskon, vilket jag absolut understöder, barnet behöver dock ett visst stöd i detta.

    Så min undran är om det kommer kännas obekvämt för dem? De vet ju vad jag gör så jag tänker att det är inte självklart att äldsta barnet har gjort presenten själv.


    Är presenten från ditt barn så är det väl bara trevligt att denne vill göra nåt till sitt syskon? 
    Men om hela presenten liksom "skriker" att du gjort 95% så är jag inte helt säker faktiskt. Vet förstås inte vad ni har för relation mellan er vuxna. 
    Är ditt barn typ lågstadieålder så förstås de säkert att denne inte kan göra själv.

    Men varför inte utgå från vad ditt barn vill göra, och sen gör du så absolut lite du kan? Jag tänker tex att om du är konstnär och gör superfina tavlor så ska inte du vara den som håller i penseln utan ditt barn, med lite tips från dig. 
    Eller om du tex stickar superfina barnkläder, så nej, då blir ju presenten från dig och inte från ditt barn. Möjligen att du tex stickar en babyfilt och ditt barn virkar enkla applikationer som ni syr på. Lite så tänker jag. 
  • Anonym (Tindr­a)
    Sat 27 Mar 2021 08:50
    #3
    Anonym (X) skrev 2021-03-27 08:29:45 följande:

    Jag och mitt ex har varit skilda i 7-8 år nu. Vi har ett gemensamt barn, samt att båda av oss har barn i våra nya förhållanden. Nu har han blivit pappa igen, och äldsta barnet fått ett nytt småsyskon.

    Min spontana reaktion när barn föds nära familjen är att ge en handgjord gåva, de är lämpliga och praktiska för spädbarn/familjerna och jag är bra på det jag gör. Äldsta barnet har uttryckt en önskan om att få skapa något till sitt nya syskon, vilket jag absolut understöder, barnet behöver dock ett visst stöd i detta.

    Så min undran är om det kommer kännas obekvämt för dem? De vet ju vad jag gör så jag tänker att det är inte självklart att äldsta barnet har gjort presenten själv.


    Självklart ska du göra det! Om inte annat för ert gemensamma barns skull. Jag kan inte tänka mig att någon skulle ta illa vid sig av en egentillverkad present. Speciellt inte om det initierats av bebisens storasyskon.
  • Anonym (A)
    Sat 27 Mar 2021 08:52
    #4
    Anonym (X) skrev 2021-03-27 08:29:45 följande:
    Så min undran är om det kommer kännas obekvämt för dem? De vet ju vad jag gör så jag tänker att det är inte självklart att äldsta barnet har gjort presenten själv.
    Hur i allsin dar tänkte du där?

    Hur ska vi veta hur de kommer att uppleva det? Det blir så många fel i din fråga att det nästan blir komiskt.

    Jag undrar varför du inte frågar dem?
    Är du så konflikträdd?
  • Anonym (X) Trådstartaren
    Sat 27 Mar 2021 09:13
    #5
    Anonym (A) skrev 2021-03-27 08:52:02 följande:

    Hur i allsin dar tänkte du där?

    Hur ska vi veta hur de kommer att uppleva det? Det blir så många fel i din fråga att det nästan blir komiskt.

    Jag undrar varför du inte frågar dem?

    Är du så konflikträdd?


    Jag frågar inte, för barnet vill att presenten är en överaskning.
    Anonym (nja) skrev 2021-03-27 08:47:42 följande:

    Är presenten från ditt barn så är det väl bara trevligt att denne vill göra nåt till sitt syskon? 

    Men om hela presenten liksom "skriker" att du gjort 95% så är jag inte helt säker faktiskt. Vet förstås inte vad ni har för relation mellan er vuxna. 

    Är ditt barn typ lågstadieålder så förstås de säkert att denne inte kan göra själv.

    Men varför inte utgå från vad ditt barn vill göra, och sen gör du så absolut lite du kan? Jag tänker tex att om du är konstnär och gör superfina tavlor så ska inte du vara den som håller i penseln utan ditt barn, med lite tips från dig. 

    Eller om du tex stickar superfina barnkläder, så nej, då blir ju presenten från dig och inte från ditt barn. Möjligen att du tex stickar en babyfilt och ditt barn virkar enkla applikationer som ni syr på. Lite så tänker jag. 


    Själva grundutförandet klarar barnet med lite handledning, med materialval och avslutandet, det som ger det färdiga utseendet, behövs det mer hjälp. Iom att det kan användas av bebisen måste jag hjälpa till mer där så presenten blir säker. Barnet har gjort liknande hantverk i skolan, så pappa med fru vet ju barnets nivå på egen hand.
    Anonym (Vet) skrev 2021-03-27 08:33:13 följande:

    Vet inte er relation i övrigt men jag hade blivit glad om jag var den nya


    Vi har en ganska bra relation tycker jag. Lite haltande nu pga corona förstås, men hämtning drar alltid ut på tiden för vi blir att prata så mycket. Jag var bland de första utomstående som höll deras äldsta barn, när jag följde vårt gemensamma till BB för att hälsa på (de blev inlagda pga komplikationer). Då gav jag en gåva, men det var lite annat läge, eftersom jag just då "serieproducerade" bebisgåvor och bara tog en från hyllan, för blir man inbjuden till BB har man med sig present.
  • Anonym (2 barns mor)
    Sat 27 Mar 2021 09:18
    #6

    Ja om syskonet är med och skapar så blir det en vacker gåva.
    Vad sedan styvmamman till ditt barn tycker är en annan sak.

  • Anonym (A)
    Sat 27 Mar 2021 09:27
    #7
    Anonym (X) skrev 2021-03-27 09:13:47 följande:
    Jag frågar inte, för barnet vill att presenten är en överaskning.
    Då får du chansa för här kan du aldrig någonsin få ett svar på din fråga.

    Å andra sidan måste du inte avsöja exakt alla detaljer. Du skulle tex kunna fråga om de skulle uppsakatta en present från DIG.
  • Anonym (X) Trådstartaren
    Sat 27 Mar 2021 09:40
    #8
    Anonym (A) skrev 2021-03-27 09:27:53 följande:

    Då får du chansa för här kan du aldrig någonsin få ett svar på din fråga.

    Å andra sidan måste du inte avsöja exakt alla detaljer. Du skulle tex kunna fråga om de skulle uppsakatta en present från DIG.


    Och om de svarar ja, så har de byggt upp en förväntning, de vet som sagt vad jag gör (inte som yrke, men på en professionell nivå) och hur kul är det då för det äldsta barnet att ge en liknande gåva som i inga aspekter utom de emotionella kan mäta sig med det jag skapar? Mitt äldsta barn tillhör inte normen och skulle vägra ge sin present om den ens riskerar att jämföras med något jag skapat. Det är ett problem när vi skapar gemensamt i familjen och småsyskonen behöver mycket hjälp, för barnet upplever att deras då blir bättre/snyggare och vägrar sedan drlta, helt oaktat att jag uppskattar hens helt egengjorda alster mer än de som jag gjort mycket på.
  • Sat 27 Mar 2021 10:14
    #9

    Kör, barnet vill, barnet gör det den kan och du gör finishen

  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Sat 27 Mar 2021 10:38
    #10

    Klart barnet måste få göra en gåva till sitt halvsyskon!

Svar på tråden Present till exmakes nya barn?