• Sat 27 Mar 2021 18:33
    13702 visningar
    12 svar
    12
    13702

    Lön Vårdadministratör/ medicinsk sekreterare

    Någon vårdadministratör/ medicinsk sekreterare här som vill dela med sig av vad ni har i lön??

    Är sugen på yrket men drar mig för lönen man läst om i vissa forum, men tänkte hur de ser ut för er idag 2021? Skriv gärna hur länge ni jobbat och vart ni bor också!!

  • Svar på tråden Lön Vårdadministratör/ medicinsk sekreterare
  • Anonym (D)
    Sat 27 Mar 2021 20:31
    #1

    Är 25 år och jag har 25000 kr, bara jobbat i två månader. Bor i Småland.

  • Sat 27 Mar 2021 20:42
    #2

    Jag har 24 400 kronor och har jobbat i 2,5 är. Region Värmland. Löneutvecklingen brukar stagnera rätt ordentligt dock, jag känner sekreterare som har jobbat i 40 år och som ligger på 27 000.

  • Anonym (V)
    Mon 29 Mar 2021 10:21
    #3

    Har jobbat sen juni 2017 och har 24 300 kr i lön, Region Värmland. Hade ingångslön på 22 200.

  • Anonym (Kvinn­ofälla­)
    Wed 31 Mar 2021 19:01
    #4

    Förhandla upp era löner! Ni gör ett viktigt jobb och en städerska får samma lön som ni.

  • Anonym (Ycono­ma)
    Wed 31 Mar 2021 23:27
    #5

    Det där är kanske den värsta kvinnofällan som finns. Att ens välja det med den usla lönen är att skjuta både sig själv och alla kvinnor som redan jobbar inom yrket i foten.

    Det är lite som att snacka i radio- du får ingen vettig lön för det finns hundra andra som vill ta din plats och vissa gör det nästan gratis.

    Du får sämre eller max lika betalt som städare och renhållningsarbetare.

    Bläddra lite bland YH-utbildningar, googla på yrke+ lön och jämför själv.

    Se om du inte kan hitta något du kan tänka dig som ger lite bättre lön? Vi snackar mycket pengar i skillnad, sett över ett liv. Det tål att funderas över.

  • Anonym (D)
    Thu 1 Apr 2021 07:10
    #6
    Anonym (Yconoma) skrev 2021-03-31 23:27:45 följande:

    Det där är kanske den värsta kvinnofällan som finns. Att ens välja det med den usla lönen är att skjuta både sig själv och alla kvinnor som redan jobbar inom yrket i foten.

    Det är lite som att snacka i radio- du får ingen vettig lön för det finns hundra andra som vill ta din plats och vissa gör det nästan gratis.

    Du får sämre eller max lika betalt som städare och renhållningsarbetare.

    Bläddra lite bland YH-utbildningar, googla på yrke+ lön och jämför själv.

    Se om du inte kan hitta något du kan tänka dig som ger lite bättre lön? Vi snackar mycket pengar i skillnad, sett över ett liv. Det tål att funderas över.


    Håller med delvis. Både ångrar att jag pluggade till medicinsk sekreterare, samtidigt som jag älskar jobbet och tycker det är jätteroligt. Jag har dock blivit chefssekreterare och därmed får flera ansvarsområden och fått upp min lön några tusen till vilket känns lite mer värt.
  • Thu 1 Apr 2021 08:43
    #7

    Lönen visste man ju om innan man pluggade till detta yrke. Jag tog examen förra året. Fick 25000 som lön i region Skåne. Jag älskar så mitt jobb, älskar att gå till jobbet. Jag tycker ju självklart att vi är värda mer i lön än vad vi får med tanke på 2 års utbildning men jag hade aldrig bytt jobb. Jag slipper jobba kvällar, helger och nätter. Jag har flex på mitt jobb så kan komma och gå som jag vill vilket är en sån frihet och jag kan jobba hemifrån vilket har varit perfekt under pandemin när man vabba och ändå fått in lite pengar genom hemmajobb.

    Jag hoppas verkligen att våra löner kommer upp en bra bit i framtiden, men skulle aldrig byta jobb. Pengar är inte allt för mig utan att jag trivs bra och har frihet så man inte känner sig låst. Men väljer man detta yrket så ska man va med på att pengarna är inte feta! ;)

  • Anonym (D)
    Thu 1 Apr 2021 09:47
    #8
    Nnqqff skrev 2021-04-01 08:43:14 följande:

    Lönen visste man ju om innan man pluggade till detta yrke. Jag tog examen förra året. Fick 25000 som lön i region Skåne. Jag älskar så mitt jobb, älskar att gå till jobbet. Jag tycker ju självklart att vi är värda mer i lön än vad vi får med tanke på 2 års utbildning men jag hade aldrig bytt jobb. Jag slipper jobba kvällar, helger och nätter. Jag har flex på mitt jobb så kan komma och gå som jag vill vilket är en sån frihet och jag kan jobba hemifrån vilket har varit perfekt under pandemin när man vabba och ändå fått in lite pengar genom hemmajobb.

    Jag hoppas verkligen att våra löner kommer upp en bra bit i framtiden, men skulle aldrig byta jobb. Pengar är inte allt för mig utan att jag trivs bra och har frihet så man inte känner sig låst. Men väljer man detta yrket så ska man va med på att pengarna är inte feta! ;)


    Bra skrivet!
  • Anonym (J)
    Sat 19 Jun 2021 22:27
    #9

    Jag är 43 år, jobbat som medicinsk sekreterare sedan 2007. Min nuvarande lön är 33 000 kr. Bor i Skåne.

  • Fri 2 Jul 2021 10:58
    #10

    Jag har jobbat som medicinsk sekreterare sedan sommaren 2016. Jag fick då en ingångslön på 22500, efter att ha förhandlat upp den från 19500 som min dåvarande chef gav mig som löneförslag. Idag har jag en lön på 25600 kronor. Älskar mitt jobb, och har varit på samma arbetsplats sedan dess. Dock är lönen usel, jag fyller 40 i år, och ligger långt under många av mina skolkamrater som arbetar privat. Jag kommer att söka mig härifrån så fort mitt barn blir äldre, och jag själv har bättre familjeförhållanden. Alternativt söka en ny utbildning inom ett yrke där man tjänar skäligt. 

  • Mon 2 Aug 2021 23:55
    #11

    Jag kanske funderar på att studeera till vårdadmin, är det värt ? hur är själva jobbet? Är det lätt att bli utnyttjad då man ska vara behjälplig annan personal?

  • Anonym (Stina­)
    Thu 10 Mar 2022 00:26
    #12
    Anonym (J) skrev 2021-06-19 22:27:26 följande:

    Jag är 43 år, jobbat som medicinsk sekreterare sedan 2007. Min nuvarande lön är 33 000 kr. Bor i Skåne.


    Hur kommer det sig att du har så mycket högre lön än de andra? Är det värt det att studera till medicinsk sekreterare idag? Tjänar man mer via bemanningsföretag som hyr ut en? Vad för liknande jobb skulle ni rekommendera? Jag kollade på domstolssekreterare och det var sämre lön och mer slit än medicinsk sekreterare.
Svar på tråden Lön Vårdadministratör/ medicinsk sekreterare