• Sun 28 Mar 2021 17:19
    10865 visningar
    161 svar
    161
    10865

    Liberalernas högersteg.

    Kommer vi få en synkronisering med SD nu?(Ala KD)


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Svar på tråden Liberalernas högersteg.
  • Sun 28 Mar 2021 17:26
    #1
    +1

    Knappar. Synkronisering med SD och liberalism är så disjunkt det kan bli. Att man i första hand vill ha en borgerlig regering är inte alla konstigt. Men en borgerlig regering som innebär förhandlingar med SD är ett liberalt självmål om det går så långt.

  • Sun 28 Mar 2021 17:29
    #2

    Min gissning är att vi efter nästa val kommer att få en blå regering med M i spetsen som bildar regering med L (om de kommer över regeringsspärren) och KD, med understöd från SD utan att de ingår i regeringsbildningen. C verkar luta mer åt S och som jag förstår på Annie Lööf finns det inte en chans att de kommer sälja ut sig till att samarbeta med SD på något plan, inom överskådlig tid åtminstone.

  • Sun 28 Mar 2021 19:31
    #3
    +2

    L har tagit ett rejält kliv åt höger och accepterar en regering som har stöd av SD, på samma  sätt som KD och M. Men det var deras enda chans, utan det steget hade de garanterat åkt ur vid nästa val. Nu är det långtifrån givet att det går bra ändå, men något måste göras. Jimmie Åkesson jublar och nu lägger SD upp strategin om vilka frågor de ska kräva gehör för som tack för hjälpen.
    Att tro att SD skulle stödja det blå blocket utan att kräva något i gengäld är så dumt att klockorna stannar. 

  • ToniEr­dmann
    Sun 28 Mar 2021 19:40
    #4
    -1

    En kamp för överlevnad och rätt val.

  • Sun 28 Mar 2021 19:51
    #5
    +1

    Jag vinkade adjöss till L förra valet efter att ha röstat liberalt sedan jag fick rösträtt.

    Den som har satt sig i en brun pöl är heller icke fri...


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Sun 28 Mar 2021 20:44
    #6
    Tecum skrev 2021-03-28 19:31:43 följande:
    L har tagit ett rejält kliv åt höger och accepterar en regering som har stöd av SD, på samma  sätt som KD och M. Men det var deras enda chans, utan det steget hade de garanterat åkt ur vid nästa val. Nu är det långtifrån givet att det går bra ändå, men något måste göras. Jimmie Åkesson jublar och nu lägger SD upp strategin om vilka frågor de ska kräva gehör för som tack för hjälpen.
    Att tro att SD skulle stödja det blå blocket utan att kräva något i gengäld är så dumt att klockorna stannar. 

    Jag är inte så säker detta är till fördel för L, då Sabuni ger inget större förtroende.(Som tagit L dit dom är idag, lite udda att man inte istället röstade bort Sabuni.)
    Och kan vara så att de tar röster ifrån det blocket och minskar deras andra.
    Personligen skulle jag vilja se att både KD och MP åker.


    Men det mest intressanta är om L kommer synkronisera sig som KD, och sluta ha egna idéer.

    Och som du säger, i en sådan Regering så kommer SD kräva saker helt klart.


    Ska bli sjukt intressant och följa och vart det tar vägen.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Sun 28 Mar 2021 20:51
    #7
    klyban skrev 2021-03-28 20:44:49 följande:

    Jag är inte så säker detta är till fördel för L, då Sabuni ger inget större förtroende.(Som tagit L dit dom är idag, lite udda att man inte istället röstade bort Sabuni.)
    Och kan vara så att de tar röster ifrån det blocket och minskar deras andra.
    Personligen skulle jag vilja se att både KD och MP åker.


    Men det mest intressanta är om L kommer synkronisera sig som KD, och sluta ha egna idéer.

    Och som du säger, i en sådan Regering så kommer SD kräva saker helt klart.


    Ska bli sjukt intressant och följa och vart det tar vägen.


    Inte alls säkert till fördel, men läget var så prekärt att något drastiskt måste göras. Det har ju bara gått utför sen förra valet, trots ledarbyte. De tar gärna röster från M och KD, bara de överlever valet.
    Men som du säger, det ska bli intressant att se vartåt det barkar för L.
  • Sun 28 Mar 2021 20:55
    #8
    Tecum skrev 2021-03-28 20:51:16 följande:
    Inte alls säkert till fördel, men läget var så prekärt att något drastiskt måste göras. Det har ju bara gått utför sen förra valet, trots ledarbyte. De tar gärna röster från M och KD, bara de överlever valet.
    Men som du säger, det ska bli intressant att se vartåt det barkar för L.

    Vi får se, facit kommer Flört


    Tycker du att L för en Liberal politik skulle påstå inte speciellt mycket alls.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Mon 29 Mar 2021 08:02
    #9
    Tecum skrev 2021-03-28 19:31:43 följande:

    L har tagit ett rejält kliv åt höger och accepterar en regering som har stöd av SD, på samma  sätt som KD och M. Men det var deras enda chans, utan det steget hade de garanterat åkt ur vid nästa val. Nu är det långtifrån givet att det går bra ändå, men något måste göras. Jimmie Åkesson jublar och nu lägger SD upp strategin om vilka frågor de ska kräva gehör för som tack för hjälpen.
    Att tro att SD skulle stödja det blå blocket utan att kräva något i gengäld är så dumt att klockorna stannar. 


    Vilka väljare tror du kommer attraheras av L. Är det missnöjda Kristdemokrater och Moderater?  

    Själv så är jag frågande till vilka väljare som ska attraheras av ett Liberalt parti som öppnar upp för samarbete med Sveriges mest antiliberala parti.  I DN/Ipsos förra veckan så var en majoritet av Liberalernas väljare emot alla former av förhandlingar, överenskommelser samt bildande av en regering med stöd av SD. Risken finns att flera av dessa väljare går över till C.  Om det inte blir ett snabbt lyft i opinionen så är frågan hur länge Sabuni sitter kvar.

    Liberalerna strider för många frågor som SD attackerar t.ex. public service, kulturpolitiken, hemspråksundervisning, kvotflyktingar etc. Vad tror du kommer hända med dessa frågor? Kommer till exempel SD gå med på att Sverige tar emot kvotflyktingar eller kommer Liberalerna släppa denna hjärtefråga?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • ToniEr­dmann
    Mon 29 Mar 2021 12:27
    #10
    Tecum skrev 2021-03-28 20:51:16 följande:

    Inte alls säkert till fördel, men läget var så prekärt att något drastiskt måste göras. Det har ju bara gått utför sen förra valet, trots ledarbyte. De tar gärna röster från M och KD, bara de överlever valet.

    Men som du säger, det ska bli intressant att se vartåt det barkar för L.


    Så är det.

    Lite roligt att DN kallar det ett ödesdigert beslut. Vad har då de beslut som tagit dem till under 3 % varit? Lyckade?
Svar på tråden Liberalernas högersteg.