• Sun 28 Mar 2021 17:19
    11077 visningar
    161 svar
    161
    11077

    Liberalernas högersteg.

    Kommer vi få en synkronisering med SD nu?(Ala KD)


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Svar på tråden Liberalernas högersteg.
  • Sogol
    Mon 29 Mar 2021 19:00
    #22

    Med en mörkhyad som partiledare.:)

  • Mon 29 Mar 2021 19:08
    #23
    KillBill skrev 2021-03-29 08:02:09 följande:

    Vilka väljare tror du kommer attraheras av L. Är det missnöjda Kristdemokrater och Moderater?  

    Själv så är jag frågande till vilka väljare som ska attraheras av ett Liberalt parti som öppnar upp för samarbete med Sveriges mest antiliberala parti.  I DN/Ipsos förra veckan så var en majoritet av Liberalernas väljare emot alla former av förhandlingar, överenskommelser samt bildande av en regering med stöd av SD. Risken finns att flera av dessa väljare går över till C.  Om det inte blir ett snabbt lyft i opinionen så är frågan hur länge Sabuni sitter kvar.

    Liberalerna strider för många frågor som SD attackerar t.ex. public service, kulturpolitiken, hemspråksundervisning, kvotflyktingar etc. Vad tror du kommer hända med dessa frågor? Kommer till exempel SD gå med på att Sverige tar emot kvotflyktingar eller kommer Liberalerna släppa denna hjärtefråga?


    Jag tror att L kommer att ta röster från alla de tidigare allianspartierna, tidigare liberala väljare som inte gillar det rödgröna samarbetet. Frågan är om det kommer att kompensera bortfallet av de som inte kan tänka sig ett samarbete med SD? Och vart ska de ta vägen, nu finns bara C kvar som fortfarande håller stånd mot SD-normaliseringen. Annars är det blockbyte som gäller.

    I vår lokaltidning fanns en artikel idag som tippade att L skulle offra kulturpolitiken för SD-samarbetet. Det vore ett riktigt tydligt avsteg från den liberala synen på yttrandefrihet, med tanke på hur SD driver kulturfrågorna. Jag är tveksam om L klarar att sälja sin själ så pass...? Men hemspråksundervisningen kan de nog släppa. det talas (äntligen) om hur dåliga svenskakunskaperna är hos invandrare och hur viktigt språket är för integration och jobb. 
    Sen tror jag att SD kan tänja lite på sitt motstånd mot kvotflyktingar om de får någon annan godbit.
  • Mon 29 Mar 2021 19:13
    #24
    Rataxes skrev 2021-03-29 18:46:32 följande:
    smile2.gif
    "Jag är för intelligent för gå på så enkla, då det är så sjukt övertydligt."
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Mon 29 Mar 2021 20:39
    #25
    Tecum skrev 2021-03-29 19:08:04 följande:

    Jag tror att L kommer att ta röster från alla de tidigare allianspartierna, tidigare liberala väljare som inte gillar det rödgröna samarbetet. Frågan är om det kommer att kompensera bortfallet av de som inte kan tänka sig ett samarbete med SD? Och vart ska de ta vägen, nu finns bara C kvar som fortfarande håller stånd mot SD-normaliseringen. Annars är det blockbyte som gäller.

    I vår lokaltidning fanns en artikel idag som tippade att L skulle offra kulturpolitiken för SD-samarbetet. Det vore ett riktigt tydligt avsteg från den liberala synen på yttrandefrihet, med tanke på hur SD driver kulturfrågorna. Jag är tveksam om L klarar att sälja sin själ så pass...? Men hemspråksundervisningen kan de nog släppa. det talas (äntligen) om hur dåliga svenskakunskaperna är hos invandrare och hur viktigt språket är för integration och jobb. 

    Sen tror jag att SD kan tänja lite på sitt motstånd mot kvotflyktingar om de får någon annan godbit.


    Är inte detta med SD ganska binärt? Antingen är man emot ett närmande och då kommer man absolut inte lägga sin röst på Liberalerna eller så är man helt för ett närmande och då lägger man sin röst på M eller KD och inte på något folkpartistiskt mellanalternativ.

    Hemspråksundervisning är positivt när man ska lära sig ett nytt språk tex svenska så det är märkligt att vara emot något sådant.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Mon 29 Mar 2021 20:58
    #26
    KillBill skrev 2021-03-29 20:39:41 följande:
    Är inte detta med SD ganska binärt? Antingen är man emot ett närmande och då kommer man absolut inte lägga sin röst på Liberalerna eller så är man helt för ett närmande och då lägger man sin röst på M eller KD och inte på något folkpartistiskt mellanalternativ.
    Ett tredje alternativ är ju att inte vara så intresserad av politiskt taktiserande utan att istället fokusera på sakfrågor.

    Då kan man fundera på vilken politik det kan tänkas bli med en Kristersson-regering där L eventuellt är en del av regeringsunderlaget och sedan jämföra med det vi får idag med Löfven.

    Vilka skillnader tror du det blir?
  • Mon 29 Mar 2021 21:03
    #27
    KillBill skrev 2021-03-29 20:39:41 följande:
    Är inte detta med SD ganska binärt? Antingen är man emot ett närmande och då kommer man absolut inte lägga sin röst på Liberalerna eller så är man helt för ett närmande och då lägger man sin röst på M eller KD och inte på något folkpartistiskt mellanalternativ.

    Hemspråksundervisning är positivt när man ska lära sig ett nytt språk tex svenska så det är märkligt att vara emot något sådant.

    En sak som är till L fördel, det är den svartvita argumentation som redan uppstår.
    Dock är den stora frågan vart de rösterna sen kommer ifrån, och en än större fråga är om det ens sker.


     


    En fråga till är om L ger upp sin egen politik eller delar av den, nått säger mig att de kommer ge upp en hel del av den och denna synkronisering ala KD uppstår.
    Och där man berättar man aldrig någon sin har fel, även när det är solklart och uppenbart.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Mon 29 Mar 2021 22:07
    #28
    KillBill skrev 2021-03-29 20:39:41 följande:
    Är inte detta med SD ganska binärt? Antingen är man emot ett närmande och då kommer man absolut inte lägga sin röst på Liberalerna eller så är man helt för ett närmande och då lägger man sin röst på M eller KD och inte på något folkpartistiskt mellanalternativ.

    Hemspråksundervisning är positivt när man ska lära sig ett nytt språk tex svenska så det är märkligt att vara emot något sådant.
    Gamla liberaler som bytt parti i protest med samarbetet med de rödgröna, vill kanske "hem" nu när partiet slagit in på det som de ser som den rätta vägen.
    Men traditioner väger inte så tungt längre och det blir trångt på högerkanten med fyra partier, precis som det var trångt i mitten tidigare.
  • Mon 29 Mar 2021 23:42
    #29

    Tror att de kommer åka ur riksdagen till nästa val. De väljare som är emot SD kommer inte rösta på dem. De som är för SD kan väl lika gärna rösta direkt på dem eller M.

    Sen tycker jag att det är så konstigt att Sabuni, som själv kom hit som asylsökande, vill stänga möjligheten för andra som behöver den chansen.

  • ToniEr­dmann
    Tue 30 Mar 2021 00:13
    #30
    +1
    Sjömamma skrev 2021-03-29 23:42:22 följande:

    Tror att de kommer åka ur riksdagen till nästa val. De väljare som är emot SD kommer inte rösta på dem. De som är för SD kan väl lika gärna rösta direkt på dem eller M.

    Sen tycker jag att det är så konstigt att Sabuni, som själv kom hit som asylsökande, vill stänga möjligheten för andra som behöver den chansen.


    Ska alla ha rätt att komma till Sverige och söka asyl?
    Sverige hade en invandring på 83 000 förra årets trots COVID-19.
    49 000 anhörigärenden beviljades uppehållstillstånd i Sverige 2019. Högst i hela EU.

    Hur ska Sverige försörja alla som kommer hit?
  • ToniEr­dmann
    Tue 30 Mar 2021 00:14
    #31
    Crash Man skrev 2021-03-29 14:18:51 följande:

    Liberalerna är det mest poänglösa parti i Sveriges Riksdag. Jag bryr mig varken till eller ifrån vilka de väljer att samarbeta med.


    Håller med. Färre och färre reflekterar ens över att de finns till.
    Förr var man profilerad inom skolfrågor och nu vet jag inte vad man associerar L med.
Svar på tråden Liberalernas högersteg.