• Merixie

    Dejta en person som har ADHD

    Hejsan allihopa,

    Jag är en tjej som dejtar en kille som har ADHD. Jag undrar om de finns andra som dejtat eller ihop med personer som har ADHD. Är de något man behöver tänka på och vara förberedd på?

  • Svar på tråden Dejta en person som har ADHD
  • Anonym (Ö)

    Alla är olika, en del har väldigt mild ADHD och en del hamnar i fängelse på grund av det.... En del stämmer in på vissa symptom (eller vad det kallas) men inte andra. Så det är svårt att svara på din fråga.

  • Anonym (Anna)

    Om du får barn med den här mannen så kan det bli riktigt jobbigt. Han kan vara en sämre förälder som inte orkar städa, laga mat, hålla rutiner och som är impulsstyrd. Det beror ju även på hur svår ADHD han har och hur hans personlighet är i övrigt såklart. Men jag har kompisar som gift sig med en man med ADHD och där har det varit så. Och barnen kan ha ärvt ADHD:N och behöver mer struktur än andra barn, är mer impulsstyrda, snabbare till aggression osv. Har själv ADD och mitt ena barn har ärvt det. Det är lättare för mig att se det och acceptera det, men svårare för min man som har krav som man inte kan ställa på ett barn med ADD. 

  • Anonym (Klara)

    Jag säger som Anna. Tänk på att ADHD är ordentligt ärftligt, jag har inga siffror men skulle lätt tippa på 80% ärftlighet kanske mer. Du lär få göra nästan allt hemarbete innan du får barn också. Många män med ADHD kan vara väldigt verbalt aggressiva, fundera på om du står ut med det.

  • Anonym (pppp)
    Merixie skrev 2021-03-28 19:52:22 följande:

    Hejsan allihopa,

    Jag är en tjej som dejtar en kille som har ADHD. Jag undrar om de finns andra som dejtat eller ihop med personer som har ADHD. Är de något man behöver tänka på och vara förberedd på?


    Finns ju flera kändisar med diagnosen, tex Victor Frisk. Du kanske ska läsa hans bok? 
Svar på tråden Dejta en person som har ADHD